• Fidelis ad urnam

Situps per dag?

Hur många situps gör du per dag?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Situps per dag?
  • Micke54
    strenua skrev 2009-04-21 12:07:00 följande:
    Så det är bättre att göra 80 situps varannan dag än att göra 40 varje dag? Även om jag inte orkar göra mer än 40 på en gång och sen måste vila lite och då göra 40 till?
    Du kan göra 8x10 finns ingen anledning till att du ska behöva göra 80 st rakt av. Du får dessutom ett bättre utförande om du inte är helt slut de sista 20 och börjar slänga sig upp med hjälp av axlar och armar. Bättre att köra strikt och fokusera på att magen jobbar än att man fuskar med fler kroppsdelar :)//M
  • Pelargonen

Gör givetvis inte sit-ups varje dag då muskler behöver återhämta sig. Varannan dag är att föredra framför varje.

• tobiq

Tack Micke och Svart ros för era svar!
    Då kör jag på som innan men håller mig till varannan dag och fler åt gången. Som sagt så märker jag faktiskt resultat av de få situps jag gör. Sen vill inte jag ha rutor heller utan bara få bort hänget efter gravidmagen:)

Lyckligare än någonsin!
  • tobiq

En fråga till, jag fick vrålmycket träningsvärk i början av situpsen men nu känns det inte alls lika mkt. Är det ett tecken på att man börjar bli mer vältränad och bör man öka på antalet då eller kan man hålla sig till samma nivå?

Lyckligare än någonsin!
  • gertie
    snillis skrev 2009-04-20 22:01:36 följande:
    Noll

Hatar situps.
    Men jag springer 5-8 km varannan dag, det funkar bättre
    Att punktträna funkar ändå inte.
    Funkar alldeles utmärkt, hur tror du annars att man ökar i muskelvolym? Att man får snygga bicepspeakar av att köra knäböj?

Att punktförbränna fett funkar däremot inte. Du har nog blandat ihop.
  • gertie
    snillis skrev 2009-04-20 22:17:54 följande:
    Men det är ju ingen idé att få magrutor om det är en massa fett i vägen
    Jo idé är det alltid med all styrketräning. Större muskler förbrukar mer energi. Även om du måste sluta äta dålig mat för att få platt mage.
  • gertie

Ska svara på frågan också, jag tränar magen 2-3 ggr i veckan och kör vid dessa pass ungefär 3*12 crunches men det är inte alltid jag gör just crunches för det finns massor av andra övningar som också tar ordentligt på magen. Att göra crunches varje dag är overkill, satsa lite mer på konditionsträning istället.

• gertie
    Manchester skrev 2009-04-21 11:13:14 följande:
    0Under en period gjorde jag 50 varje kväll. Samtidigt tränade jag annat 2-3 gånger i veckan och cyklade mycket, så jag hade inte så mycket fett vare sig på magen eller någon annanstans. Tyvärr gjorde jag mina sit-ups fel, så de ledde bara till en _ännu_ rundare mage på en i övrigt smal kropp. Ingen höjdare.
    Fel? Såklart att magen blev större, det är liksom visen med styrketräning, att få större muskler. Och muskler är bulliga, inte platta.
  • Pelargonen
    gertie skrev 2009-04-21 12:47:29 följande:
    Fel? Såklart att magen blev större, det är liksom visen med styrketräning, att få större muskler. Och muskler är bulliga, inte platta.
    Fast med rätt teknik så blir inte magen "utputandes" även om man har bra tränade magmuskler.
  • gertie
    Pelargonen skrev 2009-04-21 12:58:41 följande:
    Fast med rätt teknik så blir inte magen "utputandes" även om man har bra tränade magmuskler.
    Ja, kör du bara raka så är det klart att symetrin på magen blir galen, det säger ju sig självt. Magen är inte EN muskel, man måste träna hela magen. Precis som du måste träna axlarna med fler än EN övning i och med att den är tredelad.
Svar på tråden Situps per dag?