• Fidelis ad urnam

Situps per dag?

Hur många situps gör du per dag?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Situps per dag?
  • strenua

Hur ska man göra för att få en platt mage med musklerna på rätt ställe? Redan som det är är min mage större i mitten, där är alltså mer muskler, men jag vill mer ha den platt bara. Behövs kanske lite mer muskler på sidorna då? Jag brukar göra hälften av mina situps raka och hälften sneda.

• Pelargonen
    gertie skrev 2009-04-21 13:11:18 följande:
    Ja, kör du bara raka så är det klart att symetrin på magen blir galen, det säger ju sig självt. Magen är inte EN muskel, man måste träna hela magen. Precis som du måste träna axlarna med fler än EN övning i och med att den är tredelad.
    Givetvis består magen inte av endast en muskel.

Men faktum återstår, man kan träna HELA magen och ändå inte få den utputande så som jag tolkar att Manchester menar (ett ganska vanligt problem så). Men det gäller att träna med rätt teknik, både vad gäller muskelkontroll under själva uppgången/nedgången samt även andningen.
  • strenua
    Pelargonen skrev 2009-04-21 13:22:30 följande:
    Givetvis består magen inte av endast en muskel. Men faktum återstår, man kan träna HELA magen och ändå inte få den utputande så som jag tolkar att Manchester menar (ett ganska vanligt problem så). Men det gäller att träna med rätt teknik, både vad gäller muskelkontroll under själva uppgången/nedgången samt även andningen.
    Men hur gör man då? Jag känner nästan att jag vill sluta träna magen nu just för att den inte ska puta ännu mer :S
  • Micke54

För att få till symmetrin med magen så är det en fördel om brösten/bröstkorgen är fit så att den putar ut över magen.
    Förövrigt hur man ska träna med rätt teknik för att inte få en utputande mage låter jag nog Danstina svara på.
    Det enda jag kan komma på är att äta lite och inte träna så hårt för att inte magmuskulaturen ska växa sig för stor. Hur magen annars ser ut är ju som all annan muskulatur genetiskt.
    Har iofs hört på gymmet att man måste dra in magen när man gör crunches för annars får man ölmage.....
    Själv kör jag så den putar ut men deffar till sommaren så står den inte ut//M

• Indillia

1-20. Snart ska jag komma igång som innan jag fick barn. Då blev det 400-1000 beroende på hur mycket tid hade över *skryter*

• Pelargonen
    strenua skrev 2009-04-21 13:25:23 följande:
    Men hur gör man då? Jag känner nästan att jag vill sluta träna magen nu just för att den inte ska puta ännu mer :S
    Man ska aktivt hålla in magen när man går upp i rörelsen, inte pressa ut den vilket är ett vanligt misstag. Svårt att förklara, har lättare att visa när jag håller i ett pass. Jag tycker liknelsen "gröpa ur en grapefrukt" är ganska bra.

Det finns en länk i en annan tråd med en film som visar tekniken. Ska se om jag hittar den.
  • Fidelis ad urnam
    Pelargonen skrev 2009-04-21 20:26:31 följande:
    Man ska aktivt hålla in magen när man går upp i rörelsen, inte pressa ut den vilket är ett vanligt misstag. Svårt att förklara, har lättare att visa när jag håller i ett pass. Jag tycker liknelsen "gröpa ur en grapefrukt" är ganska bra. Det finns en länk i en annan tråd med en film som visar tekniken. Ska se om jag hittar den.
    Jobbar du som tränare?
  • crazy cat lady

Jag gör 5o situps, blir inte varje dag men jag försöker

• Pelargonen

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-21 20:27:32 följande:

Jobbar du som tränare?
    Ja, är dansare och danspedagog. Undervisar på en dansarlinje.
  • Fidelis ad urnam
    Pelargonen skrev 2009-04-21 20:38:03 följande:
    Ja, är dansare och danspedagog. Undervisar på en dansarlinje.
    Roligt
    Trivs du bra med det?
  • Pelargonen

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-21 20:41:12 följande:

Roligt Trivs du bra med det?
    Jag har världens bästa jobb.

Just dansare är vansinnigt slitigt så det har jag lagt på hyllan. Stod på scenen sista gången 2004. Men att undervisa är livet.
  • Mrs Moneybags

Jag tränar magen ca 3 gånger i veckan, hemma gör jag 100 raka situps + 40 sneda på vardera sidan. Om jag är på gymmet gör jag 20 x 3 i någon bra magmaskin

Svar på tråden Situps per dag?