• Linnika

Utomkvedshavandeskap (X)

Jag har haft ett utomkvedshavandeskap för några månader.
    Nu är ja rädd att jag ska få det igen, eftersom chansen för de är större om man redan haft det.

På mej har dom inte opererat nått utan jag fick en spruta med cellgift för att de "skulle gå över av sig själv" som läkarna uttryckte det.

Så är ja så förvirrade för att läkarna har sagt olika saker angående hur länge man måste vänta med att försöka igen.

En läkare så att när HCG-värdet är under 5 så är de bara att köra igen.
    Nu säger nästa läkare att HCG-värdet ska vara på 0 å att vi sen ska vänta 2 månader innan vi får försöka..

Mitt värde var sist på 2 så jag å min kille började ha oskyddat igen då.
    För även fast jag är livrädd så vill ja inget hellre än att prova igen å lyckas denna gången.

Fler som haft X å vill byta tankar å funderingar kring de??

ღ Pojkvännen ღ
  • Svar på tråden Utomkvedshavandeskap (X)
  • Stella 78

Tintzo; Det är väldigt individuellt om man får ont eller ej. Men det är ganska vanligt att man får ont ca 3 dagar efter att man fått sprutan när den har börjat verka. På sjukhuset sa de att en del får knappt ont, andra får som mensvärk och en del får riktigt ont och behöver ta smärtstillande. Jag fick fruktansvärda smärtor så jag tappade medvetandet men det var för att jag blödde så mycket ut i buken och äggledaren hotade att brista. Men det var inte normal smärta i mitt fall sa de när jag kom in med ambulansen. Det slutade ju i en akutoperation för mig.

Sprutan i sig var inte farlig. Det spände lite i skinkan och sved pyttelite men inte så jag tyckte det var jobbigt.

• Linnika
    Tintzo skrev 2009-07-09 21:07:32 följande:
    Lintias: har man ont efter den där cellgifssprutan??? illamående??har troligtvis själv utomkvevds efter ICSI är i v. 6+2 och skall få min cellgiftsspruta imorgon!!! OROLIG!!!
    Jag hade redan så ont sen innan så för mig blev de ingen skillnad..
    Mådde inte illa heller.. Kände mig mest trött å sliten bara.

Allt som allt var jag sjukskriven i en vecka..

Å som Stella 78 skrev, det spände lite där dom satte sprutan å så sved de lite.
    ღ Pojkvännen ღ
  • Stella 78

NU har jag börjat känna av lite på vä sida där min äggledare satt. Det gör inte ont direkt utan molar mest. Det kommer och går. Efter alla gamla trådar ajg läst vekar det vara vanligt att det gör det kring ÄL, hmm... då kanske det är på G. Måtte den hålla sig borta tills tisdag Fast jag är som sagt var kluven eftersom det bara är en dryg månad sedan jag fick cellgiftssprutan. Men som sagt var; blir det så blir det. KOmmer inte bli så besviken denna månad utan nu får kroppen bestämma. Men nästa månad är det hårdkörning

Räknade på dagarna nu och inser att jag förmodligen inte kan gå och genomföra spolningen jag fick tid till då det inte är säkert jag fått mens än då... skit också att den läkaren som lovade mig det är på semester så jag kunde få en av hennes tider som hon lovade mig. Men, men det ordnar sog väl i slutänden.

• Wildemo

Hej!

Skrev här för en tid sen. Fick methotrexat o det gick jättebra. Kände inte alls av det efteråt. Började blöda nga dagar senare men helt smärtfritt. Var och kollade mitt HCG 3.7 och då låg det på noll Så nu är jag frisk!

Fick sprutan 9.6 så mitt HCG sjönk snabbt efter den. Lycka till alla!

• Stella 78

Wildemo; Fick du några restriktioner vad gäller att börja försöka igen efter sprutan?

• Wildemo

Åt mig sa de 3 månader och det tänker vi lita på och försöker på nytt i september

• Stella 78

Ojojoj, tror jag haft min första ÄL efter det utdragna X:et! Shit vad ont jag hade igår kväll! Tur sambon inte var hemma så jag ens kunde överväga sex för att bli gravid Har läst om att många får extra mycket känningar vid ÄL på den sida de opererat bort äggledaren på, men då trodde jag att det bara handlade om att man skulle känna av det mer tydligt. Det jag hade igår liknade snarare den smärta jag hade de 2 gånger jag hade när jag åkte in akut för mitt X. Men en lightvariant av det (eller rättare sagt, hur det kändes precis innan de sjuka smärtorna tog överhand). Det kändes dock mer på vä sida än mitt på magen nu. Men gjorde även väldigt ont i höfter och rygg.

Idag har det lugnat ner sig men är fortfarande öm. Och i em kommer sambon hem

Ska det vara såhär varje månad är det iallafall ingen risk att vi missar ÄL Kommer knappast behöva några ÄL-test etc....frågan är bara hur skönt det kommer vara att ha sex?

• Tintzo

Fick åka in med ambulans kvällen efter methotrexatsprutan blev akut sjuk. :( är livrädd att den int ska ha fungerat så att hcg fortf. stiger. å att jag fortf. kommer att få ont. ork ej mer :(

• Stella 78

Tintzo, för mig funkade säkert sprutan men pga av alla smärtor och att förmodligen äggledaren redan var trasig efter första operationen så valdes det till slut att ta bort den. För mig handlade det mest om att läkarna insåg att det skulle bli en väääldigt lång process eftersom mitt hcg fortfarande låg på 8000. Och eftersom jag blödde ut i buken vågade de inte skicka hem mig utan då hade jag fått ligga inne lääänge medan vi väntade på att hcg skulle sjunka.

SHåller tummarna för att ditt hcg sjunker och att smärtorna avtar!

Styrkekram!

• Wildemo

Tintzo: Kollade dom inte dina HCG värden då du åkte in akut?
    Methotrexat är en super effektiv medicin men ta kontakt till avdelningendär du fick sprutan om du är orolig.

Svar på tråden Utomkvedshavandeskap (X)