• Linnika

Utomkvedshavandeskap (X)

Jag har haft ett utomkvedshavandeskap för några månader.
    Nu är ja rädd att jag ska få det igen, eftersom chansen för de är större om man redan haft det.

På mej har dom inte opererat nått utan jag fick en spruta med cellgift för att de "skulle gå över av sig själv" som läkarna uttryckte det.

Så är ja så förvirrade för att läkarna har sagt olika saker angående hur länge man måste vänta med att försöka igen.

En läkare så att när HCG-värdet är under 5 så är de bara att köra igen.
    Nu säger nästa läkare att HCG-värdet ska vara på 0 å att vi sen ska vänta 2 månader innan vi får försöka..

Mitt värde var sist på 2 så jag å min kille började ha oskyddat igen då.
    För även fast jag är livrädd så vill ja inget hellre än att prova igen å lyckas denna gången.

Fler som haft X å vill byta tankar å funderingar kring de??

ღ Pojkvännen ღ
  • Svar på tråden Utomkvedshavandeskap (X)
  • skruttan och lilla bus

hur märks det att man har utomkved. kan man känna sig grav. innan. aaaite orolig. Jag har hormonspiral lenova och jag känner mig gravid, har hört att de ofta blir utomkved. då.

hemskt ledsen för er som gått igenom detta.

• Stella 78

Ni som fått X; hur snabbt kunde ni försöka igen?

Blev helt knäckt idag när läkaren ringde och berättade om mina hcg-värden som jag tog idag. Det har sjunkit från 18000 till 7000 på en vecka nu. Inser att det kommer ta en månad innan det är på noll och accepterar det (vad ska man göra?)

Har dock bokat tid för nybesök för IVF 20 augusti då jag var införstådd med att jag skulle få en spolning av äggledarna i slutet av sommaren. Vilket jag tolkar som slutet av juli/början av augusti...

Idag fick jag veta att jag blir kallad för koll om 4 månader!!! Och sedan efter det blir det spolning någon gång! Det innebär ju att det inte kommer hända förrens tidigast i oktober/novmeber!!!

De måste ju skämta! Inte kan det ta sådan tid att läka! Vart jag än läser så verkar det vara 1-2 månaders läkningstid... Min operation gick bra och jag fick behålla äggledaren. Har förstått att det går fortare att läka efter att ha tagit bort ledaren. Men 4 månader!!! Har inte känt mig så här nedslagen trots alla motgångar vi haft under dessa dryga 2 år av att försöka bli gravida! Vet ärligt talat inte om jag orkar mer! Så länge vi kan försöka så känns det bättre men nu blir det ju bara massa väntan.

• Jessica201

Hej alla.

Beklagar alla som behövt gå igenom detta.

Idag är jag låg, vill så gärna bli gravid igen men mensen är på gång. Jag blir deppig varje gång. Jag har längtat så länge. Det blir andra mensen efter sista missfallet/utomkvedset, jag hade hoppats på supersnabbt plus. Jag ska väl egentligen vara tacksam att mensen är tillbaks och hcgt är på noll, jag slapp cellgifter, min enda äggledare klarade det sista xet. Men just idag är jag låg, vill kura i ett hörn och gråta.

• AnnaHväxjö

Stella 78: Jag har precis genomgått ett X fast de kunde inte rädda min äggledare och jag hade hcg-värden som om jag var i 4:e veckan då för en vecka sedan så det är inte riktigt så som i ditt fall men jag vill bara skicka över en stor varm kram till dig!!! Jag förstår ändå lite hur det är. Jag har först fått tid att prata med min läkare idag och har också hundra frågor och inga svar...och jag håller med om att väntan är fruktansvärd!!! Jag vill köra igång nu och hoppas få det beskedet idag. Sen fick jag ju lite hjälp på traven förra gången och den hjälpen vet jag att jag inte kan få igen på flera månader så nu blir det för oss att köra på egen hand. Så som sagt inga svar men en massa varma tankar och kramar till dig!!!!

Kram Anna

• volvo bm 814

Det är 4 månader sedan mitt x. Kollade mig förra veckan och allt såg normalt ut. Så det var bara att köra på, men rädslan finns där att det ska hända igen. Det var det värsta jag varit med om. Men gyn sa att risken var mycket liten att det skulle hända igen.
    Jag fick opereras + cellgifter. Fick även spolning av båda äggledarna vid operation.
    Vet inte om det var min dåliga ÄL som gjorde att jag fick x. Det fanns ingen förklaring.

• Kriktor

Hej!

Jag opererades för X förra veckan. Jag känner att jag fått väldigt lite information på sjukhuset. Jag oroade mig så mycket för operationen innan och tänkte inte på att ställa frågor och sen var jag för groggy efter operationen för att få fram nåt vettigt. Jag vet att jag ska vänta två månader innan jag försöker bli gravid igen. Men när kan man börja ha sex igen efter operationen?

Jag fick ett papper med mig hem från sjukhuset där det stod att jag skulle komma tillbaka den här veckan och ta hcg-prov. Men sen ringde de och sa att det räcker att jag gör ett graviditetstest hemma efter två veckor och att jag inte behöver komma tillbaka. Det känns inte bra att inte gå på någon slags kontroll efter en sån här grej. Jag har inte hört talas om någon som opereras och sen bara skickas hem utan att få ett samtal eller gå på återbesök av något slag. Hur var det för er? Visst borde jag mäta hcg-nivån efter ett x?

• Jessica201

Kriktor - efter mitt första x mätte jag heller aldrig några hcg nivåer, fick ingen som helst uppföljning faktiskt. Otroligt känns det som. Andra gången lämnade jag blodprov 1-2 gånger i veckan i fem veckor och fick samtal med resultatet efter varje gång. Jag tycker du ska ställa krav på uppföljning, för din egen trygghets skull.

• Stella 78

Kriktor: Opererade de bort din äggledare?
    Jag börjar nog haja detta nu... om man har opererat bort äggledaren så verkar det gå fortare att läka och kunna börja försöka igen.

Jag fick behålla min och ska tillbaka först om 4 månader och därefter få en spolning. Blir helt knäpp av detta väntande! Åker in och kollar hcg en gång i veckan men har ju haft så skyhögt.

• Maja 79
    Kriktor skrev 2009-06-04 13:32:07 följande:
    Hej!Jag opererades för X förra veckan. Jag känner att jag fått väldigt lite information på sjukhuset. Jag oroade mig så mycket för operationen innan och tänkte inte på att ställa frågor och sen var jag för groggy efter operationen för att få fram nåt vettigt. Jag vet att jag ska vänta två månader innan jag försöker bli gravid igen. Men när kan man börja ha sex igen efter operationen?Jag fick ett papper med mig hem från sjukhuset där det stod att jag skulle komma tillbaka den här veckan och ta hcg-prov. Men sen ringde de och sa att det räcker att jag gör ett graviditetstest hemma efter två veckor och att jag inte behöver komma tillbaka. Det känns inte bra att inte gå på någon slags kontroll efter en sån här grej. Jag har inte hört talas om någon som opereras och sen bara skickas hem utan att få ett samtal eller gå på återbesök av något slag. Hur var det för er? Visst borde jag mäta hcg-nivån efter ett x?
    I mitt fall så sa de att det var samma "vilkor" som vid vanligt mf. Inget bad, inget sex förren man slutat blöda..
    Vi fick inte bli gravida på två mån, jag fick lämna blodprov efter en vecka.

Jag tror att det är ganska stor skillnad mellan om man op bort äggledaren eller inte. Har man tagit bort den är risken ganska liten att det ska hända igen, men om man har den kvar, så vet de ju inte om det var tillfälligt eller om det är något stopp, riskerna är större antar jag..

Till mig sa läkarna att fysiskt tar det inte så lång tid att återhämta sig efter att man tagit bort äggledaren..
  • Kriktor

Tack för era svar! Ja, jag fick operera bort vänstra äggledaren. Den gick inte att rädda sa läkaren. Det låter ju som om det är det som är skillnaden då. Nu känner jag mig lugnare!

Svar på tråden Utomkvedshavandeskap (X)