• Linnika

Utomkvedshavandeskap (X)

Jag har haft ett utomkvedshavandeskap för några månader.
    Nu är ja rädd att jag ska få det igen, eftersom chansen för de är större om man redan haft det.

På mej har dom inte opererat nått utan jag fick en spruta med cellgift för att de "skulle gå över av sig själv" som läkarna uttryckte det.

Så är ja så förvirrade för att läkarna har sagt olika saker angående hur länge man måste vänta med att försöka igen.

En läkare så att när HCG-värdet är under 5 så är de bara att köra igen.
    Nu säger nästa läkare att HCG-värdet ska vara på 0 å att vi sen ska vänta 2 månader innan vi får försöka..

Mitt värde var sist på 2 så jag å min kille började ha oskyddat igen då.
    För även fast jag är livrädd så vill ja inget hellre än att prova igen å lyckas denna gången.

Fler som haft X å vill byta tankar å funderingar kring de??

ღ Pojkvännen ღ
  • Svar på tråden Utomkvedshavandeskap (X)
  • Linnika
    Loppan25 skrev 2009-05-17 22:11:50 följande:
    Jo då, det visade inget + i tisdags på gyn...men idag kom det! =) ett starkt +, nu ska jag bara ringa gyn igen och kolla med vul
    Hur gick de me plusset å vul??

=)
    ღ Pojkvännen ღ
  • Bebbe i sommar

Hej!!!

Jo jag är väldigt avslappnad- tror att ja har kommit till den punkten att det inte är nån ide att stressa...

Nu e det ju sommar och allt:) Jag håller tummarna för alla här... jag kommer att gå in och kika lite titt som tätt:)

Är inne på vårat tredje försök efter operationen..

Kram kram

• Kallestropp

Hej alla!
    Jag fick ett x i aug 2004 å op då bort ena äggledaren:( men i jan 05 plusade vi å i sep 05 kom våran lilla sessa. Nu i nov fick ja mitt 2:a x. nu hoppas vi på att de ska funka nästa gång. men just nu känns de mörkt.

• Jessica201

Kallestropp - Hur gick det med äggledaren nu vid andra x:et?

Jag har funderat en hel del över det där med att om man tagit bort en äggledare borde det väl inte öka risken för ett till x men då i andra äggledaren. Men uppenbarligen gör det det (samma hände för mig) och då undrar man ju hur det kan komma sig? Någon som har en teori?

• Kallestropp

jessica 201
    jo de gick så där efter att en sjuk syrra tog sitt eget beslut å gjorde ett vanligt grav testå struntade i att
    göra som läkaren skrivit till henne om att hon skulle ta ett hcg värde i blodet så fick ja åka in akut med sprucken äggledare å enhalv liter blod i buken:( så har dom kunnat sy ihop den å den ska väl fungera. De e 50-50 på att de fatnar igen eftersom de blir en ärr vävnad där dom sytt.

ingen aning varför vissa får de å andra inte. Men de sjukt jobbigt å få de.
    har du en äggledare kvar oxå?

• Stella 78

Jaha, då var det en ny tråd som gäller igen.. Känns som jag hoppat runt på det mesta här på FL FÅr väl hoppas att erfarenhet verkligen gör en starkare och berikar en på något sätt. Förösker göra en lång historia kort:

Vi har försökt bli gravida i drygt 2 år. Gjorde utredning för drygt ett år sedan: Ofrivilligt barnlösa (hmm... om man gjort utredning, hur många är frivilligt barnlösa??? Hahha).
    Vi nuppar på under frustration och borde snart få subventionerade ÄL och grav.test

I slutet av februari -09 händer det plötsligt! Jag tror jag har ÄL men är gravid! Ojojoj, lyckan är total men slutar snart i mf. Vi överlever dock eftersom vi äntligen fått bevisat att vi kan bli gravida. Nuppandet tar ny fart!

En mens går.... och redan i slutet av april plussar vi igen! Kan det vara sant? Jag har plötsligt blivit superfertil! Nu bara ska det gå!
    Den 7 maj åker vi in på gyn.akuten då jag blöder kraftigt och jag vill bara veta varför vi inte får behålla knytena! Det konstateras att det kommer gå fort då nästan allt redan är ute och mitt hcg är lågt (277). Bara att räkna ner dagarna till Äl igen.

Men dagarna går och efter 15 dagar har jag fortfarande starkt plus på testen (starkare än innan mf). Ringer sös akutrådgivning, men ska bara vänta en månad... Magkänslan säger mig dock att detta inte stämmer då läkaren ju sa att det borde var ute på några dagar. Får till slut tag på läkaren som beordrar mig att komma in genast. Så i fredags konstateras det att mitt hcg är på 9000! Och 2 läkare ser till slut att det är uotmkved. Ska akutopereras på lördag. Ny läkare som gör bedömning att jag kan chansa och vänta till måndag och då få cellgift eftersom jag inte har så ont. Annars tar hon hela äggledaren (hot??). Jag väljer så klart att vänta.

I måndags är hcg på 18000 och de 3 nya läkarna förväntar sig en normal graviditet då allt stiger som det borde... men det är utomkved. Går ej ta cellgift utan opereras inom 2 timmar. Hon lyckas rädda min äggledare (kärring i lördags som bara hotade!).

Underbar personal på SÖS och jag mår med tanke på omständighetern bra. Men ju bättre jag börjar må dessto otåligare blir jag! Nu väntar spolning av äggledarna (borde tydligen fått det redan vid utredning och då förmodligen kunnat undvika detta). Blir nog i slutet av sommaren men vill bara bli gravid nu!!! Oh... denna väntan!

• Emilia007

stella 78: jag är verkligen ledsen för att det nu finns en till som behövt gå igenom det som jag inte skulle önska min värsta fiende.

Jag kan förstå hur du känner och alla tankar som snurrar runt. Opererades själv för X 8 mars, men dom fick ta ena äggledaren :(.

Nu försöker vi igen och jag önskar inget hellre än att bli gravid igen, tredje försöket efter X:et är vi på nu.....

Är ni redo att försöka på en gång?

• Stella 78

Emilia007, önskar vi kunde försöka men läkaren har sagt till oss att vänta till efter sommaren då de först vill göra en rejäl spolning. Har ju så högt hcg fortfarande så det kommer nog ta några veckor innan det är nere på noll igen. Men sen kommer jag nog ha svårt att hålla mig från att testa

• Bebbe i sommar

Jag är ledsen för alla som råkar ut för detta.... men jag har en fråga ang detta med spolning av äggledaren... Får man alltid det eller hur e det?

Jag har opererats två gånger för x men jag har aldrig blivit erbjuden det...

Vore tacksam för svar:)

• Stella 78

Ally;
    För mig handlade det om att jag skulle få det om jag fick cellgifter. Men sen när det blev operation och det var en ny läkare så frågade jag om det gällde då också och det tyckte hon var en bra idé. Så jaghoppas nu att det blir så utan krångel. Ska in på måndag och ta hcg och sen kommer läkaren ringa mig.

Svar på tråden Utomkvedshavandeskap (X)