• Madida

Varning för Listerin!

Ville bara dela med mig av en upptäckt jag gjorde, eller min tandhygienist gjorde, häromdagen.
    Var där på årlig kontroll och hon konstaterade att mina främre tänder i underkäken på baksidan var totalt missfärgade. Alltså helt bruna.

Vi diskuterade vad det kunde bero på då jag aldrig haft såna problem tidigare. Jag nämnde att jag fortfarande använde Listerin och där hade vi tydligen svaret. Hon sa att de har slutat rekommendera detta bl.a. p.g.a. skadorna som kan uppkomma på tänderna. Jag dricker varken kaffe eller te och har inte haft dessa problem innan jag började använda Listerin så vi är ganska säkra på att det beror på det. Hon hade sett flera fall.

Kanske är mina tänder ovanligt känsliga (?) och ni får så klart göra er egen bedömning men jag ville bara att ni skulle vara uppmärksamma. Kostar ändå en del att slipa bort missfärgningarna och polera upp tänderna igen.

• Svar på tråden Varning för Listerin!
  • Förälskad

Prinsessan Zelda skrev 2009-05-06 21:40:12 följande:

jag har alltiod användt zendium så det hjälper inte mig. det enda som hjälper på mina herpes är alcogel.
    Svider inte det?
  • Dynamic
    FruHH skrev 2009-05-06 20:52:40 följande:
    Ramlade in i tråden av en slump (klickade faktiskt fel) och såg ditt inlägg.Det är afte-blåsor du har gissar jag. Jag lider av samma sak. Gör verkligen AS-ont. Men det finns hjälp... fick ett tips av en tandläkare astt börja använda tandkrämen Zendium. Sedan jag gjorde det för 7 år så är blåsorna som bortblåsta. Innan det fick jag det flera gånger om året.Har man väl fått dom så finns det åxå hjälp numera... Afte-med tror jag det heter, säljs på Apoteket.Herpes får jag åxå... men där har jag inga tips. På mig biter inte nån av de där salvorna som finns, för de kommer från ingenstans på mig. Först inget... sedan 2 minuter senare - full svullnad. Får inte ens de där berömda stickningarna... de kommer först när det har brutit ut. Jobbigt!Lycka till med utrotningen!
    jag äter aciclovir förebyggande jämt. Enda lösningen typ...
  • Prinsessan Zelda
    Förälskad skrev 2009-05-06 21:41:02 följande:
    Prinsessan Zelda skrev 2009-05-06 21:40:12 följande: Svider inte det?
    nej
  • funfactory

Min tandläkare sa att Listerin ta död på ALLA bakterier i munnen och då även de goda. Vilket inte är bra för munhälsan. Sen ansåg hon också att en munskölj är ju en munskölj som ska innehålla flour och inget annat trams.

• funfactory

Jag använder föresten flux som går att köpa på apoteket. Den är väldigt bra och god.

• Förälskad
    funfactory skrev 2009-05-06 21:42:20 följande:
    Min tandläkare sa att Listerin ta död på ALLA bakterier i munnen och då även de goda. Vilket inte är bra för munhälsan. Sen ansåg hon också att en munskölj är ju en munskölj som ska innehålla flour och inget annat trams.
    inte sötningsmedel typ.. :)
  • Mamma april2008

Har med hört att alla bakterier dör även dem bra...Håller också med att flour nog är det bästa att skölja me..har dock inte gjort nått för jag hatar smaken på alla men flourtabletter går väl bättre....
    Såg på plus för längesen pch där sa dem att denna produkt va skit

• MammaHela

sitter och kollar på Diagnos Okänd och när det blir reklam så säger de "detta program sponsras av Listerine"

det gjorde mig lite full i skratt

har med tomt badkar...
  • funfactory
    Förälskad skrev 2009-05-06 21:43:14 följande:
    inte sötningsmedel typ.. :)
    Haha precis ^^
  • Choklad och Nötter

Ni som använder Flux, hur mkt kostar en flaska och hur länge räcker den? Sköljer ni varje dag morgon och kväll?
    Tycker det verkar dyrt om man måste skölja varje dag eller 2 ggr per dag. Dessa flaskor tar väl snabbt slut?

• MammaHela
    Choklad och Nötter skrev 2009-05-07 01:35:27 följande:
    Ni som använder Flux, hur mkt kostar en flaska och hur länge räcker den? Sköljer ni varje dag morgon och kväll? Tycker det verkar dyrt om man måste skölja varje dag eller 2 ggr per dag. Dessa flaskor tar väl snabbt slut?
    jag vet inte vad en flaska kostar, men jag gissar på runt 60 kr..

Sköljer 2 gånger/dag och den har räkt sen mars.
    har med tomt badkar...
  • Floff

Vet inte om det redan sagts, men utöver att INTE använda Listerine så ska man även vara noga med att inte äta, dricka eller borsta tänderna 30 minuter efter att man använt munskölj. Har för mig att det beror på att yttersta ytan på tänderna luckras upp av munsköljen, och borstar man då tänderna så skadas de.

Jag använder Dentan från Apoteket och jag tycker den dessutom är mycket behagligare att använda än Listerine som bara sticker och är alldeles för stark.

• Madida

Choklad och nötter: Jag har för mig att jag betalade 68kr för min Flux. Jag sköljer bara på morgonen (på kvällen använder jag en svindyr tandkräm som är proppad med fluor). Vet inte riktigt hur länge den räcker.. men nån månad iaf. Och de kronorna kan det väl vara värt om man bara slänger en tanke till vad det kostar att gå till tandläkaren

Svar på tråden Varning för Listerin!