• Madida

Varning för Listerin!

Ville bara dela med mig av en upptäckt jag gjorde, eller min tandhygienist gjorde, häromdagen.
    Var där på årlig kontroll och hon konstaterade att mina främre tänder i underkäken på baksidan var totalt missfärgade. Alltså helt bruna.

Vi diskuterade vad det kunde bero på då jag aldrig haft såna problem tidigare. Jag nämnde att jag fortfarande använde Listerin och där hade vi tydligen svaret. Hon sa att de har slutat rekommendera detta bl.a. p.g.a. skadorna som kan uppkomma på tänderna. Jag dricker varken kaffe eller te och har inte haft dessa problem innan jag började använda Listerin så vi är ganska säkra på att det beror på det. Hon hade sett flera fall.

Kanske är mina tänder ovanligt känsliga (?) och ni får så klart göra er egen bedömning men jag ville bara att ni skulle vara uppmärksamma. Kostar ändå en del att slipa bort missfärgningarna och polera upp tänderna igen.

• Svar på tråden Varning för Listerin!
  • Dynamic

Hej XXX och tack för Din fråga rörande Listerine,

Det är svårt att avgöra vad Din reaktion kan bero på, men det kan vara så att Du är överkänslig mot någon av de ingående komponenterna. Det lät som om Dina besvär avtagit, men om Du fortfarande har mycket besvär rekommenderar vi att Du uppsöker Din läkare eller tandläkare för undersökning.

Det är ovanligt att vi ser den här typen av biverkningar vid användning av Listerine. Vi följer dock alltid upp alla händelser som kan vara potentiella biverkningar och som inträffar vid användning av våra produkter. Därför skulle vi vara tacksamma om Du har möjlighet att besvara några frågor gällande händelsen. Alla uppgifter kommer givetvis att behandlas anonymt.

Din ålder?
    Vilken Listerine-produkt har Du använt (Advanced, Coolmint, Fluoride eller Total Care)?
    Vilken mängd Listerine har Du använt vid varje sköljning?
    Hur ofta har du sköljt med Listerine?
    När (vilket datum) började Du använda Listerine?
    När slutade Du använda Listerine?
    När (vilket datum) började Dina besvär (blåsorna och såren i tandköttet)?
    När gick besvären över?
    Kan du beskriva Dina besvär?
    Har du varit kontakt med läkare eller tandläkare angående detta?
    Röker eller snusar Du?
    Har Du några allergier eller sjukdomar?
    Använder Du några andra läkemedel, naturläkemedel eller munskölj?
    Tack på förhand för Dina svar!

Bästa hälsningar

• Förälskad

Fint svar.. Jag får känslan av att det inträffat mer än en gång :)

• Stårschan

Exakt samma sak hände mig. Jag använde Listerine i ett halvår och kände mig duktig, tills tandhygienisten visade på hur missfärgade mina tänder blivit. Trist. Jag hade ju börjat tycka att det var...inte gott direkt, men väldigt uppfräschande.

• Madida

Stårschan: Exakt så kände jag oxå. Även om det var väldigt starkt så kändes det så fräscht, dessutom trodde jag som du att jag var "duktig"

• Prinsessan Zelda

usch, nu blir jag tveksam att använde det nå mer. har använt listerine i typ 2 år. Det som är bra med den är att min munblåsor jag lätt får inte ommer när jag använder det. Men kanske man ska prova en annan munskölj och se om det funkar också. Jag har sista tiden tyckt mina tänder är mörkare än de brukar, kanske faktiskt är så....

• Förälskad

Prinsessan Zelda skrev 2009-05-06 14:56:57 följande:

usch, nu blir jag tveksam att använde det nå mer. har använt listerine i typ 2 år. Det som är bra med den är att min munblåsor jag lätt får inte ommer när jag använder det. Men kanske man ska prova en annan munskölj och se om det funkar också. Jag har sista tiden tyckt mina tänder är mörkare än de brukar, kanske faktiskt är så....
    Tycker du ska använda Dentan. Jag slår ett starkt slag för Dentan. Eftersom flourtanten delar ut Dentan till barnen i skolorna så borde Dentan vara allra bäst, iaf om man är ute efter flour. Man måste naturligtvis använda Dentan 0,2 och inte 0,05 eller vad det är eftersom 0,2 innehåller mer flour.
  • Prinsessan Zelda
    Förälskad skrev 2009-05-06 15:02:22 följande:
    Prinsessan Zelda skrev 2009-05-06 14:56:57 följande: Tycker du ska använda Dentan. Jag slår ett starkt slag för Dentan. Eftersom flourtanten delar ut Dentan till barnen i skolorna så borde Dentan vara allra bäst, iaf om man är ute efter flour. Man måste naturligtvis använda Dentan 0,2 och inte 0,05 eller vad det är eftersom 0,2 innehåller mer flour.
    jag har dentan för fluoret också. Men det är det starka i listerinen som förebygger mina munsår som jag vill åt.
  • Dynamic
    Prinsessan Zelda skrev 2009-05-06 16:19:53 följande:
    jag har dentan för fluoret också. Men det är det starka i listerinen som förebygger mina munsår som jag vill åt.
    Fast munsår orsakas ju av virus och kommer inifrån kroppen, det kan du inte behandla så utifrån.
  • MammaHela

och jag rekomenderar Flux framför dentan, dentan smakar skit och flux har lika mycket flour i sig som dentan =)

har med tomt badkar...
  • Förälskad
    MammaHela skrev 2009-05-06 16:49:29 följande:
    och jag rekomenderar Flux framför dentan, dentan smakar skit och flux har lika mycket flour i sig som dentan =)
    Nu vet inte jag hur Flux smakar, jag ska eventuellt prova Flux. Har du provat Dentan mint? Den tycker jag är jätte fräsch.
Svar på tråden Varning för Listerin!