• Madida

Varning för Listerin!

Ville bara dela med mig av en upptäckt jag gjorde, eller min tandhygienist gjorde, häromdagen.
    Var där på årlig kontroll och hon konstaterade att mina främre tänder i underkäken på baksidan var totalt missfärgade. Alltså helt bruna.

Vi diskuterade vad det kunde bero på då jag aldrig haft såna problem tidigare. Jag nämnde att jag fortfarande använde Listerin och där hade vi tydligen svaret. Hon sa att de har slutat rekommendera detta bl.a. p.g.a. skadorna som kan uppkomma på tänderna. Jag dricker varken kaffe eller te och har inte haft dessa problem innan jag började använda Listerin så vi är ganska säkra på att det beror på det. Hon hade sett flera fall.

Kanske är mina tänder ovanligt känsliga (?) och ni får så klart göra er egen bedömning men jag ville bara att ni skulle vara uppmärksamma. Kostar ändå en del att slipa bort missfärgningarna och polera upp tänderna igen.

• Svar på tråden Varning för Listerin!
  • FruLycklig

Har använt Listerin i 10 år nu. Aldrig haft ett hål eller missfärgade tänder. Dssutom snusade jag Onico i 2 år... Olika för alla människor...

• k girl

Jag har använt en del andra munsköljer pga infektion i munnen och visste att man kan få missfärgningar av klorhexidin (som bland annat SB12 innehåller). Tydligen innehåller inte Listerine det och det här pressmeddelandet var ju lite intressant: www.newsdesk.se/pressroom/listerine/pressrelease/view/listerine-ger-inte-missfaergningar-paa-taenderna-287632

Jag misstror dig inte TS, det är bara intressant att de skyller ifrån sig på det sättet...

• Förälskad
    k girl skrev 2009-05-05 11:35:20 följande:
    Jag har använt en del andra munsköljer pga infektion i munnen och visste att man kan få missfärgningar av klorhexidin (som bland annat SB12 innehåller). Tydligen innehåller inte Listerine det och det här pressmeddelandet var ju lite intressant: www.newsdesk.se/pressroom/listerine/pressrele...Jag misstror dig inte TS, det är bara intressant att de skyller ifrån sig på det sättet...
    Får jag fråga om det här pressmeddelandet.. Är det Listerin själva som har skrivit det? Det låter som det och min uppfattning är det. i sånt fall förstår jag att de inte pratar illa om sitt eget företag, såklart..
    Varför har de sötningsmedel i Listerin? Det kan ju inte vara bra för tänderna. Bara för inte Klorhexidin finns i så kan det ju finnas andra skadliga ämnen, men det skriver de ingenting om.
    Om Listerin skulle vara bäst osv., varför rekommenderar inte alla tandläkare Listerin?
  • Förälskad
    k girl skrev 2009-05-05 11:35:20 följande:
    Jag har använt en del andra munsköljer pga infektion i munnen och visste att man kan få missfärgningar av klorhexidin (som bland annat SB12 innehåller). Tydligen innehåller inte Listerine det och det här pressmeddelandet var ju lite intressant: www.newsdesk.se/pressroom/listerine/pressrele...Jag misstror dig inte TS, det är bara intressant att de skyller ifrån sig på det sättet...
    OBS! Jag vill inte vara otrevlig, ärligt talar så är jag bara fundersam.
  • k girl
    Förälskad skrev 2009-05-05 11:49:43 följande:
    k girl skrev 2009-05-05 11:35:20 följande: Får jag fråga om det här pressmeddelandet.. Är det Listerin själva som har skrivit det? Det låter som det och min uppfattning är det. i sånt fall förstår jag att de inte pratar illa om sitt eget företag, såklart.. Varför har de sötningsmedel i Listerin? Det kan ju inte vara bra för tänderna. Bara för inte Klorhexidin finns i så kan det ju finnas andra skadliga ämnen, men det skriver de ingenting om. Om Listerin skulle vara bäst osv., varför rekommenderar inte alla tandläkare Listerin?
    Japp, det är Listerine själva som har skrivit det. Självklart talar de inte illa om sitt eget företag, men jag tyckte att det var så intressant att de så infernaliskt nekar till att Listerine kan orsaka missfärgningar på tänderna och skyller ifrån sig på att användarna använder andra munsköljmedel... Ur PR-synpunkt kan det ju vara smartare att säga att det finns en försvinnande liten chans att vissa får missfärgade tänder, än att blåneka till det och bli utskrattade.
  • FruLycklig
    Får jag fråga om det här pressmeddelandet.. Är det Listerin själva som har skrivit det? Det låter som det och min uppfattning är det. i sånt fall förstår jag att de inte pratar illa om sitt eget företag, såklart..Varför har de sötningsmedel i Listerin? Det kan ju inte vara bra för tänderna. Bara för inte Klorhexidin finns i så kan det ju finnas andra skadliga ämnen, men det skriver de ingenting om. Om Listerin skulle vara bäst osv., varför rekommenderar inte alla tandläkare Listerin?
    Hehe... lite kul. Men alla människor rekommendera ju olika eller? Alla Barnskötare rekommenderar ju inte Nanny metoden? Min tandläkare har itne sagt att jag inte bör använda listerin i allafall..
  • Dynamic
    Dynamic skrev 2009-05-05 11:32:01 följande:
    Jag fick stora sår i munnen av listerine  fy fan vad ont jag hade!
    Jam mailade och frågade om det var normalt nu med sår
  • jummie

Har alltid haft problem med tandsten och missfärgade tänder. När jag använder Listerin regelbundet så får jag dels vitare tänder och dels mindre tandsten! Bra va?

• Förälskad

Äh, jag vet inte.. Jag kommer undvika Listerin.. Flortanten säger Dentan så jag kör på det.. Fortanten ger även Dentan i skolorna runt om i Sverige så Dentan borde ju vara bra, får man hoppas.
    Jag blir lite misstänksam när munsköljen innehåller sötningsmedel bara, tycker inte det hör till ett bra munskölj, men det kanske funkar bra...

FruLycklig: Jag har inte vart hos så många tandläkare men de jag har vart hos har aldrig nämnt Listerin, fast det är kanske som du säger även det ett bra aldternativ.

• Förälskad
    jummie skrev 2009-05-05 12:00:26 följande:
    Har alltid haft problem med tandsten och missfärgade tänder. När jag använder Listerin regelbundet så får jag dels vitare tänder och dels mindre tandsten! Bra va?
    Jätte bra!
Svar på tråden Varning för Listerin!