• Madida

Varning för Listerin!

Ville bara dela med mig av en upptäckt jag gjorde, eller min tandhygienist gjorde, häromdagen.
    Var där på årlig kontroll och hon konstaterade att mina främre tänder i underkäken på baksidan var totalt missfärgade. Alltså helt bruna.

Vi diskuterade vad det kunde bero på då jag aldrig haft såna problem tidigare. Jag nämnde att jag fortfarande använde Listerin och där hade vi tydligen svaret. Hon sa att de har slutat rekommendera detta bl.a. p.g.a. skadorna som kan uppkomma på tänderna. Jag dricker varken kaffe eller te och har inte haft dessa problem innan jag började använda Listerin så vi är ganska säkra på att det beror på det. Hon hade sett flera fall.

Kanske är mina tänder ovanligt känsliga (?) och ni får så klart göra er egen bedömning men jag ville bara att ni skulle vara uppmärksamma. Kostar ändå en del att slipa bort missfärgningarna och polera upp tänderna igen.

• Svar på tråden Varning för Listerin!
  • Ickan

Det kan även ge en beläggning liknande tandsten, ännu en orsak att inte hålla på med det.

• vera79

Min syster fick munblåsor av Listerine. Känner även en annan som fick hela tungan vit av svamp pga listerine, det tog ju död på även de goda munbakterierna.

• Förälskad

Det visste jag om, min sambo som betättade det, han lusläser alltid innhållsförteckningarna. Han sa att det här är inte bra. Han sa även att Listerin innhåller sötningsmedel förutom alla dessa kassa färgämnen.

• Madida

Ickan: Jaså? Ja mina tänder såg tydligen värre ut än vad de brukar. Hmm, det lät som att mina tänder brukar se illa ut och så är inte fallet Men lite tandsten brukar jag ha. Nu skrapa och polerade hon som en galning.

• Ickan
    Madida skrev 2009-05-04 21:49:11 följande:
    Ickan: Jaså? Ja mina tänder såg tydligen värre ut än vad de brukar. Hmm, det lät som att mina tänder brukar se illa ut och så är inte fallet Men lite tandsten brukar jag ha. Nu skrapa och polerade hon som en galning.
    Min man brukade alltid ha tandsten sen började han med Listerine och nästa gång han var på kontroll så hittade de en annan typ av beläggning orsakad av Listerine, som ju såklart gör samma skada.
  • Förälskad

Använd Dentan istället.. Det rekommenderar tandläkarna..

• Soffis79

Min tandhygienist sa att Listerine var som att skölja med vichyvatten. Hon rekommenderade istället Flux, vilket vi använder nu.

• Förälskad
    Soffis79 skrev 2009-05-04 21:58:20 följande:
    Min tandhygienist sa att Listerine var som att skölja med vichyvatten. Hon rekommenderade istället Flux, vilket vi använder nu.
    Nä, det tro jag inte på, jag tror vichyvatten är mycket bättre :)
  • Brio

Är det just Listerine som är farligt? Eller är alla munsköljsmedel det? SB12 och Colgate till exempel, är de farliga?

• Dynamic

Jag fick stora sår i munnen av listerine {#lang_emotions_cry} fy fan vad ont jag hade!

Svar på tråden Varning för Listerin!