• Madida

Varning för Listerin!

Ville bara dela med mig av en upptäckt jag gjorde, eller min tandhygienist gjorde, häromdagen.
    Var där på årlig kontroll och hon konstaterade att mina främre tänder i underkäken på baksidan var totalt missfärgade. Alltså helt bruna.

Vi diskuterade vad det kunde bero på då jag aldrig haft såna problem tidigare. Jag nämnde att jag fortfarande använde Listerin och där hade vi tydligen svaret. Hon sa att de har slutat rekommendera detta bl.a. p.g.a. skadorna som kan uppkomma på tänderna. Jag dricker varken kaffe eller te och har inte haft dessa problem innan jag började använda Listerin så vi är ganska säkra på att det beror på det. Hon hade sett flera fall.

Kanske är mina tänder ovanligt känsliga (?) och ni får så klart göra er egen bedömning men jag ville bara att ni skulle vara uppmärksamma. Kostar ändå en del att slipa bort missfärgningarna och polera upp tänderna igen.

• Svar på tråden Varning för Listerin!
  • MammaHela
    Förälskad skrev 2009-05-06 17:06:38 följande:
    Nu vet inte jag hur Flux smakar, jag ska eventuellt prova Flux. Har du provat Dentan mint? Den tycker jag är jätte fräsch.
    jag klarar inte smaken på nån dentan, påminner om flourtanten i skolan som tvingade mig att skölja varje vecka fast jag kräktes flera gånger.

Tillslut så skickade min mamma lapp om att jag inte behövde skölja.
    har med tomt badkar...
  • Förälskad
    MammaHela skrev 2009-05-06 17:23:13 följande:
    jag klarar inte smaken på nån dentan, påminner om flourtanten i skolan som tvingade mig att skölja varje vecka fast jag kräktes flera gånger.Tillslut så skickade min mamma lapp om att jag inte behövde skölja.
    Nämen.. Tvingade de dig.. Fy så elakt.. Haha, vi hade ingen flourtant och det ångrar jag eftersom jag har haft mycket hål i mina tänder pg av slarv med borstningen.
  • MammaHela
    Förälskad skrev 2009-05-06 17:27:05 följande:
    Nämen.. Tvingade de dig.. Fy så elakt.. Haha, vi hade ingen flourtant och det ångrar jag eftersom jag har haft mycket hål i mina tänder pg av slarv med borstningen.
    hon kom varannan tisdag, en tant med sån vit läkarrock och nån mysko mössa på huvudet (typ som kiruger har) och så var hon gammal som gatan, luktade svett och hade stora svarta glasögon.

Så kom hon med brickan med 18 små plastmuggar med lösningen i och så delade hon ut en till varje, sen så fick man sitta i klassrummet och gurgla tills hon var nöjd och sen fick man spotta i papperskorgen.. jag kräktes några gånger för det var så jävla äckligt....

Nej tacka vet jag Flux, jag, mannen och stora tjejen fluar varje dag =)
    har med tomt badkar...
  • Prinsessan Zelda
    Dynamic skrev 2009-05-06 16:21:55 följande:
    Fast munsår orsakas ju av virus och kommer inifrån kroppen, det kan du inte behandla så utifrån.
    jo det går. eftersom det funkar saken är den att jag får såren när immunförsvaret i munnen är påverkat, pga av att jag lätt får inflammationer i tandköttet. med listerin får jag inte inflammationerna och inga sår.
  • Dynamic
    Prinsessan Zelda skrev 2009-05-06 20:23:07 följande:
    jo det går. eftersom det funkar saken är den att jag får såren när immunförsvaret i munnen är påverkat, pga av att jag lätt får inflammationer i tandköttet. med listerin får jag inte inflammationerna och inga sår.
    men då har du inte munsår/herpes simplex utan något annat.
  • Prinsessan Zelda
    Dynamic skrev 2009-05-06 20:32:25 följande:
    men då har du inte munsår/herpes simplex utan något annat.
    nej inte herpes. eller jag har herpes som jag får utanpå, på läppar osv. men inne i munnen får jag nåt annat, kommer ej ihåg vad det heter. blir sår som blir större och större med vit hinna, gör skitont och tar typ en vecka att gå bort.

Fast herpes får jag också när immunförsvaret överhuvudtaget är nedsatt, och ser jag till att inte få nedsatt immunförsvar så får jag inte herpes heller. Fast det är ju svårt att förebygga förkylningar mm. Men jag förebugga genom att inte bränna mig i solen, inte få inflammationer i munnen osv.
  • Dynamic
    Prinsessan Zelda skrev 2009-05-06 20:36:21 följande:
    nej inte herpes. eller jag har herpes som jag får utanpå, på läppar osv. men inne i munnen får jag nåt annat, kommer ej ihåg vad det heter. blir sår som blir större och större med vit hinna, gör skitont och tar typ en vecka att gå bort. Fast herpes får jag också när immunförsvaret överhuvudtaget är nedsatt, och ser jag till att inte få nedsatt immunförsvar så får jag inte herpes heller. Fast det är ju svårt att förebygga förkylningar mm. Men jag förebugga genom att inte bränna mig i solen, inte få inflammationer i munnen osv.
    precis det var ju det jag ville säga, att du inte förebygger munsår inne i munnen genom detta, eftersom ytbehandlingar med annat än antiviralt medel inte har någon verkan.
  • Prinsessan Zelda
    Dynamic skrev 2009-05-06 20:43:25 följande:
    precis det var ju det jag ville säga, att du inte förebygger munsår inne i munnen genom detta, eftersom ytbehandlingar med annat än antiviralt medel inte har någon verkan.
    nej, men jag förebygger indirekt då jag förebygger inflammationerna

hoppas bara jag hittar nåt annat än listerin som gör detta...
  • FruHH
    Prinsessan Zelda skrev 2009-05-06 20:36:21 följande:
    nej inte herpes. eller jag har herpes som jag får utanpå, på läppar osv. men inne i munnen får jag nåt annat, kommer ej ihåg vad det heter. blir sår som blir större och större med vit hinna, gör skitont och tar typ en vecka att gå bort. Fast herpes får jag också när immunförsvaret överhuvudtaget är nedsatt, och ser jag till att inte få nedsatt immunförsvar så får jag inte herpes heller. Fast det är ju svårt att förebygga förkylningar mm. Men jag förebugga genom att inte bränna mig i solen, inte få inflammationer i munnen osv.
    Ramlade in i tråden av en slump (klickade faktiskt fel) och såg ditt inlägg.

Det är afte-blåsor du har gissar jag. Jag lider av samma sak. Gör verkligen AS-ont. Men det finns hjälp... fick ett tips av en tandläkare astt börja använda tandkrämen Zendium. Sedan jag gjorde det för 7 år så är blåsorna som bortblåsta. Innan det fick jag det flera gånger om året.

Har man väl fått dom så finns det åxå hjälp numera... Afte-med tror jag det heter, säljs på Apoteket.

Herpes får jag åxå... men där har jag inga tips. På mig biter inte nån av de där salvorna som finns, för de kommer från ingenstans på mig. Först inget... sedan 2 minuter senare - full svullnad. Får inte ens de där berömda stickningarna... de kommer först när det har brutit ut. Jobbigt!

Lycka till med utrotningen!
    Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns!
  • Prinsessan Zelda
    FruHH skrev 2009-05-06 20:52:40 följande:
    Ramlade in i tråden av en slump (klickade faktiskt fel) och såg ditt inlägg. Det är afte-blåsor du har gissar jag. Jag lider av samma sak. Gör verkligen AS-ont. Men det finns hjälp... fick ett tips av en tandläkare astt börja använda tandkrämen Zendium. Sedan jag gjorde det för 7 år så är blåsorna som bortblåsta. Innan det fick jag det flera gånger om året. Har man väl fått dom så finns det åxå hjälp numera... Afte-med tror jag det heter, säljs på Apoteket. Herpes får jag åxå... men där har jag inga tips. På mig biter inte nån av de där salvorna som finns, för de kommer från ingenstans på mig. Först inget... sedan 2 minuter senare - full svullnad. Får inte ens de där berömda stickningarna... de kommer först när det har brutit ut. Jobbigt! Lycka till med utrotningen!
    jag har alltiod användt zendium så det hjälper inte mig.

det enda som hjälper på mina herpes är alcogel.
Svar på tråden Varning för Listerin!