• Madida

Varning för Listerin!

Ville bara dela med mig av en upptäckt jag gjorde, eller min tandhygienist gjorde, häromdagen.
    Var där på årlig kontroll och hon konstaterade att mina främre tänder i underkäken på baksidan var totalt missfärgade. Alltså helt bruna.

Vi diskuterade vad det kunde bero på då jag aldrig haft såna problem tidigare. Jag nämnde att jag fortfarande använde Listerin och där hade vi tydligen svaret. Hon sa att de har slutat rekommendera detta bl.a. p.g.a. skadorna som kan uppkomma på tänderna. Jag dricker varken kaffe eller te och har inte haft dessa problem innan jag började använda Listerin så vi är ganska säkra på att det beror på det. Hon hade sett flera fall.

Kanske är mina tänder ovanligt känsliga (?) och ni får så klart göra er egen bedömning men jag ville bara att ni skulle vara uppmärksamma. Kostar ändå en del att slipa bort missfärgningarna och polera upp tänderna igen.

• Svar på tråden Varning för Listerin!
  • Fru Snorkfröken

...bra att jag hittade denna tråden. Gick på reklamen för en tid sedan och köpte en flaska Listerine. Tyckte dels det var konstigt med sötningsmedel i, dels att man bara får gurgla i 30 sekunder (jotack, starkt som attan och tar död på alla bakterier inklusíve de goda) och, till sist nu när jag använt upp nästan hela flaskan: tycker att tänderna ser lite mörkare ut! Trodde jag inbillade mig, men det är nog så att en del av oss får missfärgade tänder av det. Tänker inte köpa igen och rekommenderar Dentan för dem som vill ha lite extra fluor till sina bissingar!

• snuttP

Att listerin missfärgar sa våran tandläkare också.

• Förälskad
    snuttP skrev 2009-05-05 17:18:07 följande:
    Att listerin missfärgar sa våran tandläkare också.
    Ser man på.. Tror din tandläkare har rätt :)
  • MammaHela

Jag kör med flux, har inte märkt nån större skillnad. Men det smakar gott =)

har med tomt badkar...
  • Förälskad
    MammaHela skrev 2009-05-05 18:43:41 följande:
    Jag kör med flux, har inte märkt nån större skillnad. Men det smakar gott =)
    Flux har jag inte hört talas om, säljs det på Apoteket?
  • Madida

Självklart kan det funkar bra för vissa men jag tror verkligen inte att Listerine är något man allmänt borde rekommendera.

Och Listerines eget pressmeddelande är ju bara pinsamt!

• Madida

Förälskad: Ja, Flux säljs på apoteket. Var å köpte det häromdagen. Nu tycker jag iofs att det smakar riktigt illa men är det bra så kan det vara värt det.

• Ariel o Melodys Mom

Jag gillar Listerin och min tandläkare sa inget om att den skulle va dålig på nåt sätt. Det enda negativa är ju att den inte innehåller så mycket flour. Min tandläkare sa att han tog hälften listerin och hälften flour lösning från apoteket och gurglade med.

• Förälskad

Ariel o Melodys Mom skrev 2009-05-05 19:07:14 följande:

Jag gillar Listerin och min tandläkare sa inget om att den skulle va dålig på nåt sätt. Det enda negativa är ju att den inte innehåller så mycket flour. Min tandläkare sa att han tog hälften listerin och hälften flour lösning från apoteket och gurglade med.
    Flouret är den enda anledningen till att jag använder munskölj. Har man dålig andedräckt kan jag tänka mig att Listerin är bra.
  • MammaHela
    Förälskad skrev 2009-05-05 18:44:41 följande:
    Flux har jag inte hört talas om, säljs det på Apoteket?
    Japp, såg det där idag. Har även sett det hos min tandläkare.

Men jag fick det från buzzador och jag gillade det verkligen, man fick den där fräscha känlan i munnen som jag verkligen älskar =)
    har med tomt badkar...
Svar på tråden Varning för Listerin!