• Hemulia

Bröllopsklädsel?

Jag ska på bröllop nästa helg och är väldigt sent ute med klädsel.

Har inte lust eller råd att köpa något nytt som bara används någon gång, så jag har raggat upp personer att låna av.

Klädkoden är Kavaj och vad jag förstått är det motsvarande "sommarklänning" för oss tjejer.
    Men vad går gränsen för vardagligt/för uppklätt?
    Vågar man vara barbent under eller måste man ha leggings eller strumpbyxor?

Dessa två klänningar har jag blivit erbjuden att låna. Den första gillar jag verkligen men är den för vanlig? Jag ska ha ett par bruna gladiatorskor med klack och en liten väska i samma bruna färg.
    Den andra klänningen är helt klart inte för vardaglig, men kanske för fin istället?

Vad säger ni?

se.zoovillage.com/store/productdetail.asp%7C0&BrandID=174&DisplayItemID=43886&Position=24&ListType=1

nelly.com/productInfo.asp&qProductColorId=54&gender=1&language_id=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-15 22:55
    Även denna klänning finns att låna av min lillasyster, men den går nästan ner till vaderna och känns kanske lite för omodern och lång?

emiliaq.blogg.se/images/2009/klnning_38754666.jpg

• Svar på tråden Bröllopsklädsel?
  • Garderobshylla

Jag ksa oxå på bröllop fast först på en månad. Och som jag uppfattat det så är motsvarigheten till kavaj att man får ha kort klänning(coctail), men den ska ändå vara finare än "vardagsfin" så nej jag tror inte att leggins passa, nu är det ju även sommar så ja man får gå barbent.

Den första tror jag inte är tillräckligt fin(men jag är ju ingen expert), men den andra tyckte jag var jättefin och passar nog bra.

• dodie

jag tyckte att den översta klänningen var jätte fin min gäst skulle absolut kunna ha den på mitt bröllop i september den från nelly tyckte inte jag var lika fin

• Hemulia

Tack för snabbt svar.

Cocktailklänning har jag uppfattat som nästa grad av klädsel inom koderna.
    Är jätterädd att vara för uppklädd då det får mig att känna mig en aning obekväm.

Jag vill kunna matcha den första med accessoarer så att det hela ser lite finare ut.
    Bröllopet är inte kyrkligt vad jag förstått utan i en hamn vid havet, känns fel att stå där alldeles för finklädd.

• Garderobshylla
    Hemulia skrev 2009-05-15 22:48:10 följande:
    Tack för snabbt svar. Cocktailklänning har jag uppfattat som nästa grad av klädsel inom koderna. Är jätterädd att vara för uppklädd då det får mig att känna mig en aning obekväm. Jag vill kunna matcha den första med accessoarer så att det hela ser lite finare ut. Bröllopet är inte kyrkligt vad jag förstått utan i en hamn vid havet, känns fel att stå där alldeles för finklädd.
    Men bara för att det inte är kyrkligt betyder inte att det inte är lika fint!

Min bror och hans fästmö ska inte heller gifta sig i kyrkan, men i övrigt blir det ett traditionellt gräddbröllop
  • Hemulia

Okej.
    Men jag får fortfarande känslan av att det känns för uppklätt med cocktailklänning i en fiskehamn, haha, kanske har galna föreställningar.

Några andra idéer om vad man kan ha på sig eller matcha ihop med "vanliga" kläder för att få något lite mer uppklätt?

Ska få prova klänningar hos min syster med men hon hade bara vitt och svart i stort sett, och inget av det är ju egentligen passande på ett bröllop.

• Ronjas mamma

Tyckte den första var jättefin och när du beskriver hur bröllopet ska hållas tycker jag klart du kan ha den..

Tyckte tvåan var lite väl bar till ett bröllop.

• aster

Båda funkar nog på klädkod kavaj. Det som kan hända är dock att många gäster tror att det ska vara extrafint för att det är bröllop och klär upp sig över klädkoden.

Jag tycker den första var jättefin och passar extrabra eftersom det var utomhus. Sätt upp håret fint så syns det att du klätt upp dig.
    Ha så kul!

• Hemulia

Tack för svaren, ni verkar vara inne på samma spår som jag.

Att bara komma i klänning OCH klackar är väldigt extremt för att vara mig, känner mig oftast bara fjantig. Den rosa klänningen känns med balaktig och är nog svår att matcha med en kofta/tröja att ha över.

Har lagt upp en till länk med en annan klänning, men jag gillar inte riktigt längen på den, den slutar strax under knäna, men annars känns den lagom fin i mönster och tyg.

Svar på tråden Bröllopsklädsel?