• Hemulia

Bröllopsklädsel?

Jag ska på bröllop nästa helg och är väldigt sent ute med klädsel.

Har inte lust eller råd att köpa något nytt som bara används någon gång, så jag har raggat upp personer att låna av.

Klädkoden är Kavaj och vad jag förstått är det motsvarande "sommarklänning" för oss tjejer.
    Men vad går gränsen för vardagligt/för uppklätt?
    Vågar man vara barbent under eller måste man ha leggings eller strumpbyxor?

Dessa två klänningar har jag blivit erbjuden att låna. Den första gillar jag verkligen men är den för vanlig? Jag ska ha ett par bruna gladiatorskor med klack och en liten väska i samma bruna färg.
    Den andra klänningen är helt klart inte för vardaglig, men kanske för fin istället?

Vad säger ni?

se.zoovillage.com/store/productdetail.asp%7C0&BrandID=174&DisplayItemID=43886&Position=24&ListType=1

nelly.com/productInfo.asp&qProductColorId=54&gender=1&language_id=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-15 22:55
    Även denna klänning finns att låna av min lillasyster, men den går nästan ner till vaderna och känns kanske lite för omodern och lång?

emiliaq.blogg.se/images/2009/klnning_38754666.jpg

• Svar på tråden Bröllopsklädsel?
  • Perry the Platypus

Din systers klänning känns väldigt omodern.

Jag säger vad som helst när jag ställs mot väggen!
  • Marcus fru

Jag tycker att alla tre ser fina ut och att de passar på ett bröllop m klädkod kavaj. Det viktiga är någonstans oxå hur den sitter på dig och om du trivs i den! känner du dig bekväm i den blir det ofta snyggt!

Lycka till o hoppas du får gå på ett trevligt bröllop!

• Hemulia
    Perry the Platypus skrev 2009-05-16 11:25:03 följande:
    Din systers klänning känns väldigt omodern.
    I mönstret antar jag att du menar då?
    Jo, det är ju inte riktigt vad som säljs nu, men jag tycker ändå mönstret är rätt neutralt så. Den är tre år gammal.
  • Lavish

Jag tror alla klänningarna skulle fungera bra. Och jag är av den åsikten att barbent är mer korrekt än leggings. Allra bäst är givetvis hudfärgade strumpbyxor. Den sista klänningen ser dock ut att vara ganska djupt urringad och behöver nog en kofta/kavaj/sjal till.

• Hemulia

Tack för tipset.

Vad kan man ha för kofta till, för det är ett måste oavsett då vi förmodligen ska vara ute och någon passande jacka äger jag inte.
    Har en naturvit kofta med vanlig passform, inte figursydd eller så.
    Man kanske kan ha en ljusrosa till den första klänningen, en lite kortare sådan.

Vad krångligt det ska vara med kläder... måste man verkligen spendera alla sina pengar för att passa in i mallen?

• Lavish
    Hemulia skrev 2009-05-16 23:52:30 följande:
    Tack för tipset. Vad kan man ha för kofta till, för det är ett måste oavsett då vi förmodligen ska vara ute och någon passande jacka äger jag inte. Har en naturvit kofta med vanlig passform, inte figursydd eller så. Man kanske kan ha en ljusrosa till den första klänningen, en lite kortare sådan. Vad krångligt det ska vara med kläder... måste man verkligen spendera alla sina pengar för att passa in i mallen?
    Haha såklart man inte måste. Jag gillar kläder. Men jag tror nog en naturvit kofta blir bra till alla klänningarna, kan väl knappast bli fel. Om du vill se elegant ut till billig penning kan du köpa en stor sjal från HM kostar 99 kr el så. Finns i vit och massa andra färger. Att hänga över axlarna eller svepa in sig i om det är kallt.
  • Hemulia

Jag har en svart a-linjeformad, knälång kjol som sitter rätt högt i midjan. Börjar fundera på om man inte kan ha den med en fin blus under och sedan en fin kofta över, eller om det blir för stelt...

Orkar inte fundera på detta mer snart.
    Hade varit så mycket lättare om det varit min släkt eller familj där någon gifte sig så man vet vad alla andra har för stilar. Min sambos släkt är lite överklass, utan att mena något elakt, och jag känner mig så osäker.

• Lavish
    Hemulia skrev 2009-05-16 23:55:33 följande:
    Jag har en svart a-linjeformad, knälång kjol som sitter rätt högt i midjan. Börjar fundera på om man inte kan ha den med en fin blus under och sedan en fin kofta över, eller om det blir för stelt... Orkar inte fundera på detta mer snart. Hade varit så mycket lättare om det varit min släkt eller familj där någon gifte sig så man vet vad alla andra har för stilar. Min sambos släkt är lite överklass, utan att mena något elakt, och jag känner mig så osäker.
    Oj om de är överklass skulle jag nog säga att skippa klänning nr 3. Jag tycker det du beskriver låter bra. Är de gammal överklass är det nog bättre att vara diskret än för mycket. Ha på dig ett rejält halsband och något armband till så blir det lite finare. Kan ju vara värt att investera i en snygg blus som ändå går att använda vid andra tillfällen.
  • Milkina cerka

Nellyklänningen är finast av de exempel du gett. Men jag skulle inte gå in i kyskan utan kavaj/kofta/ Schal över axlarna.
    Överklass eller ej, den är fin .

• Hemulia

Alltså, så pass överklassiga är de inte, men de är välbärgade fast öppensinnade människor.
    Att komma med t.ex. urringning eller bara axlar är inget de direkt skulle bry sig mycket om, i alla fall inte den delen av släkten jag känner. Andra halvan är från ett annat europeiskt land och jag vet inget om dom.

Fy, vad svårt det här är.
    Imorgon ska jag i alla fall låna hem lite klänningar och prova, får ta bilder så får ni bedömma då. Haha!

Jag börjar misstänka att jag gör för stor grej av det hela... men sån är jag.

Svar på tråden Bröllopsklädsel?