• Hemulia

Bröllopsklädsel?

Jag ska på bröllop nästa helg och är väldigt sent ute med klädsel.

Har inte lust eller råd att köpa något nytt som bara används någon gång, så jag har raggat upp personer att låna av.

Klädkoden är Kavaj och vad jag förstått är det motsvarande "sommarklänning" för oss tjejer.
    Men vad går gränsen för vardagligt/för uppklätt?
    Vågar man vara barbent under eller måste man ha leggings eller strumpbyxor?

Dessa två klänningar har jag blivit erbjuden att låna. Den första gillar jag verkligen men är den för vanlig? Jag ska ha ett par bruna gladiatorskor med klack och en liten väska i samma bruna färg.
    Den andra klänningen är helt klart inte för vardaglig, men kanske för fin istället?

Vad säger ni?

se.zoovillage.com/store/productdetail.asp%7C0&BrandID=174&DisplayItemID=43886&Position=24&ListType=1

nelly.com/productInfo.asp&qProductColorId=54&gender=1&language_id=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-15 22:55
    Även denna klänning finns att låna av min lillasyster, men den går nästan ner till vaderna och känns kanske lite för omodern och lång?

emiliaq.blogg.se/images/2009/klnning_38754666.jpg

• Svar på tråden Bröllopsklädsel?
  • Lavish

Vilken tur att du hittat en fin klänning du är nöjd med! Absolut inga leggings till bröllop! Men de bruna skorna funkar nog.

• HjärterEss
    Bellbox skrev 2009-05-20 20:06:53 följande:
    Åh tack för tipset Vart tror du man lättast hittar en sån? Man kan ju sätta en tuff brosch eller nåt på så blir den lite festligare... Kan man ha på den både i kyrkan & på festen tycker du?
    Ja absolut! Alla tjejerna hade någon form av bolero eller kofta över sina klänningar. Jag behöll min på även under middagen då min var lite för naken där uppe.

Jag köpte en jättefin röd på MQ för 399 kr!
  • Bellbox
    HjärterEss skrev 2009-05-20 20:15:12 följande:
    Så här tjusigt kan det bli... modette.se/upload/minibildspel/101/2008010918...
    RIKTIGT snyggt
    Åhhhh så skönt att jag träffade dig här Nu kan jag strunta i att fokusera på klänningens skärning upptill & istället fokusera på att hitta just en klänning jag gillar, sen kombinera den med en bolero/kofta...

Men visst kan man väl ha en tunn sådan på ett juli-bröllop??! (Ooooops det tänkte jag ju inte på att nämna, men en tunn som sagt borde väl funka!)
    Man blir ju ändå lite frusen sena sommarkvällar...
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Stumpan född 08ღ ♥ ღ MA 0902 ♥.?°´¯)
  • HjärterEss
    Bellbox skrev 2009-05-20 20:28:40 följande:
    RIKTIGT snyggt Åhhhh så skönt att jag träffade dig här Nu kan jag strunta i att fokusera på klänningens skärning upptill & istället fokusera på att hitta just en klänning jag gillar, sen kombinera den med en bolero/kofta... Men visst kan man väl ha en tunn sådan på ett juli-bröllop??! (Ooooops det tänkte jag ju inte på att nämna, men en tunn som sagt borde väl funka!) Man blir ju ändå lite frusen sena sommarkvällar...
    Ja klart du kan, det finns ju koftor/boleros av fint, tunnt tyg så att säga. Jag har en svart på mig just nu (kofta då) som är av väldigt fint och tunnt tråd. Titta även på hm, där borde dom ha dessa tunnare (där kommer min svarta ifrån).

Ja, jag visste heller inte vad jag skulle ha över en klänning jag köpte till min systers bröllop som var för tre år sedan. Den är också skuren som på bilden och jag ville inte gå så där naken till detta bröllopet så då köpte jag helt enkelt en röd bolero, och tänka sig, alla tjejerna hade just sådana boleros/kortare koftor över sina klänningar så jag blev ju glad med andra ord!

LYCKA TILL
  • Hemulia

Bolero tittade jag på idag faktiskt, på Wear-it, en någon udda butik.
    Skulle vilja ha en vit men hittar ingen snygg...

HjärterEss skrev 2009-05-20 20:02:24 följande:
    Du har rätt, dina svarta skor som du har till alla klänningarna passar inte alls till varken klänningarna eller bröllop. De är så udda.
    Skorna är bruna och jag tycker faktiskt de passar till klänningarna och till bröllop. Det är gladiatorsandaler med klack, skitsnygga enligt mig. Däremot skulle jag aldrig ta på mig ett par vanliga spetsiga pumps, usch!
    Men smaken är som baken, delad.
    Lavish skrev 2009-05-20 20:11:43 följande:
    Vilken tur att du hittat en fin klänning du är nöjd med! Absolut inga leggings till bröllop! Men de bruna skorna funkar nog.
    Ja, klänningen är inget megaperfekt val, men det duger och den satt perfekt på.
    Så då blir det de bruna skorna tror jag... helvita känns inte så passande som sagt och jag vägrar leta skor nu, inte en chans. Haha.

Kan man ha en naturvit sjal över axlarna?
    Kommer nog frysa stjärten av mig ändå, men man får väl ta av sig jackan när man är inomhus.
  • Bellbox
    HjärterEss skrev 2009-05-20 20:36:12 följande:
    Ja klart du kan, det finns ju koftor/boleros av fint, tunnt tyg så att säga. Jag har en svart på mig just nu (kofta då) som är av väldigt fint och tunnt tråd. Titta även på hm, där borde dom ha dessa tunnare (där kommer min svarta ifrån). Ja, jag visste heller inte vad jag skulle ha över en klänning jag köpte till min systers bröllop som var för tre år sedan. Den är också skuren som på bilden och jag ville inte gå så där naken till detta bröllopet så då köpte jag helt enkelt en röd bolero, och tänka sig, alla tjejerna hade just sådana boleros/kortare koftor över sina klänningar så jag blev ju glad med andra ord! LYCKA TILL
    Tack!!
  • maggan75

Sjal kan du absolut ha det tycker jag är snyggast och passar bäst på ett bröllop

• Hemulia
    maggan75 skrev 2009-05-20 20:40:36 följande:
    Sjal kan du absolut ha det tycker jag är snyggast och passar bäst på ett bröllop
    Bra!
    Svärmor hade skickat med en att prova med, men den var i chockrosa med glitter i, haha, passar inte riktigt.
    Nej, det får blir en naturvit som sagt, såg en på HM idag.

Ska tillägga igen att skorna är bruna, och inte så mörka som de ser ut att vara på bilderna.
    Sen är det gulddetaljer i ungefär samma nyans i klänningen så det borde gå. Men väska... där har vi ytterligare ett bekymmer. Har man bruna skor kanske man inte kan ha svart väska, även om det är svart i klänningen?
    Har en väska i samma brun som skorna, men stilen på den passa inte klänningen. Aja, sambon har stora fickor på kavajen. =P
  • Hemulia

www.skopunkten.com/Damskor/Modeller/Sandaler

Så ser skorna ut i vanligt ljus. Samma färg som konturerna på blommorna i klänningen.
    Om det inte syns så är klänningen i något tjockare sidentyg, så den ser lyxigare ut i verkligheten än på bilden. Sen gillar jag det lilla tyllet längst ner, haha.

• Mamma på heltid

Jag ska själv på bröllop nu i helgen och har letat mig galen på kläder.
    Jag gillade Nelly-kläningen bäst.

Själv har jag nu hittat en på Hm, bar axlad, tait, beige lår lång kläning.
    Jag har tänkt gå utan strumbyxor.

• Hemulia

Mamma på heltid skrev 2009-05-20 20:53:09 följande:

Jag ska själv på bröllop nu i helgen och har letat mig galen på kläder.Jag gillade Nelly-kläningen bäst.Själv har jag nu hittat en på Hm, bar axlad, tait, beige lår lång kläning.Jag har tänkt gå utan strumbyxor.
    Jag gillar också Nelly-klänningen, egentligen, men den är för stor och den känns för bar när det är ett bröllop där man inte känner så många, vet inte vad folk har för värderingar, några är Jehovas vittnen och kanske tycker det är naket, jag vet inte alls.

Din klänning låter fin och vet du att man kan gå lite bar så gör det, det är ju snyggast så. Om du kollade bilderna jag lagt ut är alla de sista klänningarna (mina egna) korta, haha.
  • Mamma på heltid

På det här bröllopet står det Klädsel: Valfri

Jag har en svart mini liten bolero som täcker axlarna som jag kan ha i kyrkan.
    Sen får man väll kasta av sig den när man känner att det är ok.

• Hemulia

Mamma på heltid skrev 2009-05-20 21:08:11 följande:

På det här bröllopet står det Klädsel: ValfriJag har en svart mini liten bolero som täcker axlarna som jag kan ha i kyrkan. Sen får man väll kasta av sig den när man känner att det är ok.
    Åh, det måste vara den bästa klädkoden. =P
    Om jag någonsin gifter mig "offentligt", vilket jag dock inte ska, så skulle jag ha "vårdad klädsel", då kan man ta på sig vad man känner sig fin i.
    Önskar att det var valfri klädsel på detta bröllop med, då kunde man göra sig riktigt fin i det man trivs i!
Svar på tråden Bröllopsklädsel?