Inlägg från: JePaLuLi |Visa alla inlägg
  • JePaLuLi

Vi från Linköping Del:4

dinana skrev 2009-08-13 12:35:02 följande:
    Har nog inga koder tyvärr, fast de gäller kanske ändå inte. Hade kvar en massa efter Molly som jag aldrig orkade skicka in. Men men de är nog slängda nu. Har varit på Familjecentralen med Leonard på Babycafé/babysång. Första träffen idag och det blev en del mammor till slut. Jätteskoj! Leonard tyckte nog att det var kul också fast han blev lite putt när det börjades sjunga (han kanske sjöng med vad vet jag).Han äntligen kommit ner under 70 kilo nu i alla fall vilket var mitt delmål. Vägde 68,5 i morse =) Bara 8,5 kilo kvar ner till målvikten - TJOHO!!
    Vad roligt! Vi var där häromdagen och då var det väldigt lugnt där. Ganska skönt iofs
    Vi ska börja gå på babyöppet nu när Lucas böjar på dagis har jag tänkt.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Lucas 071125♥¸.?°´¯) ♥♥ (¯`°?.¸ ♥ Linus 081206♥¸.?°´¯) ♥
  • JePaLuLi
    dinana skrev 2009-08-13 14:44:29 följande:
    Nämen gratulerar... jag har visst varit borta mycket härifrån. När kom tösen??? Jag har långt kvar till min startvikt, den låg ju på 62 kilon, så 6,5 kvar då. Men men i den här takten sp är jag nog där inom en månad eller två. =) Babysången 0-12 månader öppnade idag, så det är ju inte så konstigt om det inte var några där för några dagar sedan =P *hihi* Torsdagar mellan 9-12. De nämnde att de skall start babymassage också på tisdagar 10-12 men bara för bebisar mellan 0-6 månander. Så roligt för de små att få komma ut lite.
    Fast vi var på ÖF och det var öppet som vanligt.
    Jag går inte gärna med Lucas på babyöppet, han får inte ut så mycket av det.

Babymassage har vi gått på med Lucas och gjort på Linus ända sen han föddes så det behöver vi inte gå på igen. Men det är himla mysigt!
    Tiderna hade inte passat oss ändå.
  • JePaLuLi

Nu ska vi snart på vår första dag på dagis Så spännande!!

• JePaLuLi
    Familjetrollet skrev 2009-08-14 08:16:16 följande:
    vad spännande.det kommer gå jättebra. ja tiden går allt för fort.här börjar minstingen sexårs nästa vecka.sen är det slut på småbarnstidenhoppas det inte regnar idag.för idag vill jag kunna vara ute
    Tack, ja det tror jag med. Värst för mamma
    Han är så söt och går runt med sin ryggsäck här

Spännande med förskoleklass, då börjar de bli riktigt stora!

Ha en bra dag!
  • JePaLuLi

Jaha, då var första inskolningsdagen gjord och som väntat gick det helt smärtfritt. Lucas sprang in och ropade yeeeah direkt och gjorde sig hemmastadd
    Hann fann sig direkt i fröknarna och delade ut både en och två kramar till dem, det gäller ju att charma in sig på en gång
    När det var dags att gå så hade han inte alls lust att följa med Det bådar gott det här!!

Det var ett superfint dagis som var helt sprillans nytt. Det känns faktiskt skönt att alla grejor är nya och att personalen inte har jobbat där i 10-15 år och är trötta och griniga (som det tyvärr är på många ställen). Utegården var helt fantastisk och väldigt genomtänkt. Motorikbana och annat skoj fanns det. Det gillar ju jag som pedagog
    De hade inte hunnit få upp gardiner och sånt än, men det hinns ju med. Han trivdes hur bra som helst iaf och vi som föräldrar fick ett väldigt bra intryck av både stället, personalen och helheten.

• JePaLuLi
    thelifesaviour skrev 2009-08-14 14:02:38 följande:
    Yey! Man har lite andra glasögon på sig som pedagog. Till ondo och till godo. Jag är lite rädd för att bli en såndär pedagogförälder i alldeles förstor dos. När det kommer att se till förskola är ju dock pedagogögonen bara till godo. :)
    Verkligen. På gott och ont, man är ju väldigt kritisk
    Men bara det bästa är gott nog och jag är väldigt glad över att vi är så nöjda och att det kändes så bra!
    Jag skämdes nästan lite för alla frågor jag ställde, det var som en anställningsintervjuv "Använder ni KIWI eller Bornholmsmetoden?, hur mycket fokuserar ni på språket osv.".. Men jag fick svar på mina frågor och det var matte och språk som de la mest fokus på. Jag frågade också om hur mycket de kommer vara utomhus m.m eftersom jag tycker att sånt är viktigt.
    De uppskattade bara att jag var frågvis och engagerad som de sa och tyckte att det var jättekul. Det känns ju bra! Skönt med personal som kan svara på ens frågor också och de sa att det var skönt med föräldrar som verkligen var insatta i verksamheten och som verkligen visade att de brydde sig. Men det är ju inte så att jag bara kollar läget och lämnar honom, man vill ju veta så mycket som möjligt och det tycker jag att jag fick.

Många föräldrar satt ju bara där och väntade ut tiden och började redan fråga om när man inte behövde vara med längre, det tycker jag var ganska illa.
  • JePaLuLi
    Familjetrollet skrev 2009-08-14 15:50:19 följande:
    tack. villken duktig gosse.han lär inte få svårt att charma alla med sina vackra ögonhär blev det strålande väder,dock lite kyligt.idag har man tagit det lugnt och slappat lite
    Nä han har ju inte det
    Det var lite konstigt väder, först jättevarmt, sen blev det lite kyligt och så varmt igen.
    Skönt att slappa, det gör vi nu!
  • JePaLuLi
    Firstandhappy skrev 2009-08-14 17:50:13 följande:
    läste fel... klart man vill vara med på dagis tills barnet är tryggt och känner sig ok med att bli lämnat... (läste det först som att sitta o vänta på att klockan ska bli en viss tid så man ska gå hem)
    Ja det är ju så klart det viktigaste och det försökte de förklara också. Vi hade med all säkerhet kunnat lämna Lucas och han hade inte ens märkt att vi var borta Mén man måste ju trots allt ha den här inskolningstiden så att barn och pedagoger får lära känna varandra lite bättre osv.
    På vårt dagis är ju alla nya barn så de lär få fullt upp
  • JePaLuLi
    Fru T skrev 2009-08-14 19:00:51 följande:
    iii kan ni sluta snacka dagis!ja får ångest bara ja tänker på´t å då har ja ändå ett helt år kvar tills det är dax det ser ut som vi kommer köpa lägenhet i parhus som ska byggas i tallboda inget är klart men vi va på banken idag å allt ser possetivt ut... å därvid ligger det ett helt nybyggt dagis som det talas välldigt gått om så det blir att kolla upp, å sen vimlar det ju av dagis i tallboda
    Nä det kan vi inte

Ni som har era barn på dagis sen tidigare: Vad är att föredra när det gäller tider?
    Vi fick styra våra 15 timmar som vi ville och han fick vara med och äta tre dagar i veckan. Är det då smidigast att ta typ 9-14 tisdag, onsdag, torsdag så får vi långledigt sen? Eller är nåt annat sätt bättre?
    Jag hade ju ställt in mig på tre timmar om dagen och tyckte att det kändes ganska lagom trots allt. Han är ju inte så gammal.
  • JePaLuLi
    SmileyMalin skrev 2009-08-14 20:29:19 följande:
    Så har vi för Nellie. Fast Måndag-onsdag istället.Känns som det borde bli enklare för barnen med kortvecka på dagis och sedan långhelg än att hoppa och vara hemma en dag mitt i.Framförallt Nellie som alltid gått på dagis 5 dagar i veckan innan.
    Ja lite så känner jag också. Och jag vill ha det sammanhängande så det blir nån form av rutin liksom.
    Nu är ju Nellie lite äldre, men tror du Lucas orkar 5 timmar?
    På det sättet är det ju positivt för han lär ju vara helt slut efteråt
Svar på tråden Vi från Linköping Del:4