Inlägg från: JJ 75 |Visa alla inlägg
  • JJ 75

    Minnas XII

    Kort hej till alla och grattisar till tvååringarna!

    - trevlig resa till Maja.

    Även vi ska ut och prova att sysselsätta de små på annan ort, åker m J på jobb här en månad, ska bli kul att ses varje dag men oroar mig lite för hur jag ska sysselsätta oss när han jobbar. Tar med Minnas tips om många böcker!

    Hoppas allt är bra med alla, kramar så länge och hoppas synas här lite mera framöver!

  • JJ 75

    Hej, hoppas allt är bra med alla, stora som små! Tänker också lite extra på er med syskonmagar, varmt nu!

    Joffe - jättekul att det gick så bra med Eddie i helgen, härligt att höra!

    Cirkel - ler - tog en sväng med bilen...

    Allt är bra här, har två helt fantastiska barn, åkte hemmifrån vid åtta igår och stannade 50 min för lunch och 20 min för mellis, annars åkte vi i ett sträck och var framme till 18. Supertjejerna klarade resan låångt över förväntan, så imponerad! Nu ska vi njuta av lite vardagsliv med J ett par veckor, ska bli kul och jätteskönt att ses dagligen!

    Hoppas allt bra med er alla, stora kramar!

  • JJ 75

    funderade precis på listan, spännande med sista dagarn för kun, tror hennes M var ganska punklig, så anyday nu... taqnkar mot norr, och önskar en bättre förlossning denna gång, ganska säker på att det blir så, tror på allvar att kroppen sammarbetar lite bättre, "kan det" denna gång, önskar lycka till med allt!

    Usch vad trist med mobilen och även med joffes ac, men tur att skatten är här! Hos oss fick J lite åter - själv fick jag fet restskatt, blä

    Vet att vi pratade om min, jag och namn här för en stund sedan, min j har börjat härma vad vi säger och härmar sitt namn nu - jula... ASgulligt! Säger också "här kommer jag" - men det känns mera som repeterat från en ramsa eller så - inte så tydligt kopplad till "jag". Min däremot finns, förstås och används verkligen...

  • JJ 75

    ler igenkännande kring "jaaa", låter så härligt att fråga "vill du..." och få ett jättelyckligt "jaaa" tillbaka - känns som man erbjude det hon längtat efter hela dagen... definitivt bättre än "nej"...

  • JJ 75

    Tittar in från ett regnigt norge, ledig familjedag idag, ska ta en sväng med bilen, men annars blir vi nog hemma och softar, hoppas få samma order som förväntan...

    Inget nytt från kun - undrar om det dykt upp en liten söt-tjej (?) vid dethär laget?

  • JJ 75

    Morgon, glömde ju tacka för grattulationerna på julias tvåårsdag. Tackar, tackar! Vi hade stort släktkalas dagen innan vi åkte ohc firade sedan själva dagen här själva, supermysigt. Vi hade med lite presenter, köpte en bakelse som vi satt två ljus i och väckte j med sång. Jättelyckat, hon pratade sedan hela dagen om att hon "blåste ut ljusen" och "jag mår illa" - vilket är hennes tolkning av ja må hon leva... Bästa presenten - en radiostyrd bil som hon demolerar lägenhetsväggarna med här... Har redan lärt sig manövrera fjärrkontrollen, smarttjejen!

    Samtidigt var det marknadspremiär här i stan, så vi strosade runt på eftermiddagen, köpte en ballong till j som hon var sååå lycklig över, vi smakade lite annorlunda mat och bara tittade på folk - helt lyckad dag! Marknaden avslutas idag, så får se ifall vi tar en sväng ned till tivolit idag, är lite sämre väder

    Måsta annars berätta om mitt fynd, här om dagen hade polisen hittegodsauktion här i stan (by (?) - skulle gissa att det bor kanske 5000 pers här i stan så det var inte så många "kunder" på auktionen). Däremot finns det en stor internationell flygplats - så 95% av hittegodset var från flygplatsen. Min ambition var att få tag på en billig cykel medan vi är här, ska stanna ett par veckor är dte ju tänkt. Men kom hem med en vagn istället - inhandlad för 50 kr !!! - en Esprit Sun i bra skick - blir kalas med två vagnar att ha i bilen när vi inte har en tvilling/syskonvagn. Har skrubbat och skurat och känner mig jättenöjd, men samtidigt lite fundersam - vem glömmer bort en vagn på en flygplats? Kan säga att av hittegodset var det 50-50 mellan väskor och vagnar - så måånga glömmer vagnen...

    Min lilla tjej har annars växt ur mjukliften och åker nu sittvagn, eller liggande då båda våra resevagnar har fullt liggläge - men vad hände med min bäbis...

  • JJ 75

    Tankar till kun - håller tummarna för naturlig start. Vi hade tid för bedömning onsdag morgon 8:30 - tisdageftermiddag startade det, först efter 18 vågade jag kalla det värkar och vid 23 åkte vi in - O är född 01:25 och var perfekt - samma längd som systra si och bara 30g tyngre (3680 resp 3725) - så o behövde nog +14 dgr för att bli perfekt, gissar och hoppas att detsamma gäller mini-kun!

    En annan fråga, hur fungerar dyngsryttmen för m uppe hos er med långa ljustimmar nu på sommaren, påverkar det?

  • JJ 75

    Hej och tack minna - japp här är det sömnkaos

    j somnar inte förren 21-22, och det efter lååångt försök att lägga, kanske upp emot en, en ohc en halv timmes försök. Vaknar kanske ngt senare - typ 07 istället för som hemma 06 - hemma sover hon dock runt åtta efter kanske max en halvtimmes tragglande. Nu vill hon inte heller sova lunch längre, är jättetrött, ohc orkar jag (och olivia tillåter) fungerar det efter låång läggning där också, så vet inte om analysen är ljuset här norröver eller om det är ett nytt utvecklingssteg. Försökt att skippa lunhcsovandet, men är oerhört grining eftermiddagen då, och somnar i alla fall inte särskilt mycket tidigare...... Testet nu är att traggla tills hon somnar, försöka få småtjejerna att sova samtidigt, så lunchsömnen idag blev inte förren 14:45 - (med försök från 13:00) så får se ifall natten blir helt kajko!!! Däremot är det begränsning till max en timmes sömn, så dags att väcka lillfröken snart!!!

    Jaaa!!! Såg den precis, o vände sig från mage till rygg Har bara sett rygg till mage tidigare... och vanligtvis bara ngt som händer så fort vi vänder ryggen till, men nu såg jag... hurra för min lilla tjej...

    Min lilla tjej som för övrigt inte heller är en rådiggare av ljuset här uppe, eller annars har hon bara den rutinen, men hon tycker det är morgon vid fyra-fem... suck...

    För j dock brukar det bli sömn 21:30-07:00 + 13:00-14:00, summa 11,5 timmar - hur ser det ut för övriga tvååringar?

  • JJ 75

    Godmorgon ohc kramar till Essi - vet inte heller riktigt vad jag ska säga, du är stark och smart som försöker hitta andra lösningar till avlastning. Känner igen mig i det du säger om autopiloten, (bra beskrivning!) klart det fungerar, man orkar så oerhört mycket mera än man tror, men när njuta? Jag försöker tänka att det är småbarnsåren, det är inte lätt oavsett förutsättningar och att det är vardagen som får vara belöningen... Därmed inte sagt att det är lätt! Stora kramar!

    Läggningsrutinerna, känner igen resonemanget hur ska det gå med andra barnet. Finns mycket att säga om det, och tack för era bra input om tvååringarnas tider, måste respondera kring det men darling vaknade precis och erbjöd mig att sova en stund, möjlighet som jag inte tackar nej till, så höres later, kramar!

  • JJ 75
    Härliga språk!

    Här härmas allt som sägs, eftersom vi är med j på jobb ett par veckor har vi hängt en del på flygplatsen, och "helipopter" "kotnolltooorn", "tankbill", "puttertruck" är nya ord här... - skadade barn?

    Jag spelade "trollmor har lagt..." här om eftermiddagen, och både j ohc o började tokskratta av buff-buff, j springer nu runt och "butt-buttar" på allt och skrattar högt därefter. Jag som alltid tyckt att den visan varit lite löjlig börjar fundera ifall den inte är mera genomtänkt än jag trott...

    Sömnrutiner då, jätteskönt att läsa om era tider, stort tack för er input! Gissar att vi har ganska normala tider när man jämfört, vi har också gjort samma ändring som Minna (läste vips) sedan vi kom hit (dock omedvetet - kanske ljuset?). Tycker det är jätteskönt att j inte vaknar förren typ 7, men apatrist att hon inte somnar förren 21-22. Det fungerar verkligen inte för mig att lägga j och sedan gå upp med o vid 4-5, känns också jättekonstigt att gå och lägga sig före J och j - så mycket för den vuxentiden som jag trode vi skulle få tillsammans på kvällen efter att barnen somnat... Men, men blir säkert andra rutiner efter semestern, så får ta tag i det då...

    Lite om läggningsrutinerna hos oss: j har alltid somnat liggande hos ngn av oss när hon äter vällingen och vi har sedan lagt över henne i spjälsängen/hennes säng. När det började närma sig förlossningen med o började vi mata j i gästrummet, en 120 säng och hon fick somna där, sedan bar vi över henne till sitt rum och sin spjälsäng (med en sida borttagen så hon kunde komma i och ur självmant). Vänjninen till "hennes spjälsäng" gjorde vi genom lunchsömnen, där hon inte alls tyckte det var ngt konstigt att sova på sitt rum utan kom glad upp självmant när hon hade sovit färdigt. När vi sedan i mars-april bytte ut spjälsängen mot en växasäng fick hon själv välja äta välling i gästrummet eller i sin säng. Lunchsovningen var aldrig ngt problem att göra i hennes rum, men kvällssovningen ville hon göra i gästrummet första veckan eller så, sedan valde hon själv sitt rum. Sedan dess har vi sövt henne där även om det suger att ligga i en liten säng 80*140. Det tar nu också evigheter att söva henne , så nya rutiner är på g, måste få henne att somna själv. J har lyckats ett par kvällar här i trd, så det finns hopp framöver, vi får ta det som det kommer...

    Fördelen för oss med gästsängen framför dubbelsängen är att gästsängen står mot väggen, så jag kan ha j (som snurrar en hel del) mot väggen innanför mig. När o var nyfödd och J var iväg på jobb sov vi alla tre i gästrummet, jag och j i sängen och o i hårdliften till vagnen. På den tiden somnade j med vällingflaskan mellan 19-20, och det ska erkännas att jag somnade samtidigt, kändes ganska skumt att dra ur telefonjacket vid sju och bädda ned sig, men det var min taktik för att få ihop några timmar sömn, så vad göra man inte... O har fortfarande samma rutin att somna gott vid 19 och sova sammanhängande till 01-02, sedan är det oroligare tills det är en piggis där mellan 4-5, så det är bara att anpassa sig... gäsp

    Nopp, nu vaknar lillfröken. får skummläsa igenom detta vid senare tillfälle och se ifall jag fick fram det jag ville säga, undrar om inte min hjärna är halvt kokt vid dethär laget... (usch att ha mage att klaga när det äntligen är sommar... !)

    Kramar till alla!
  • JJ 75

    Åhh vad mysigt med en liten kun-tjej, säkert en mörkhårig liten skönhet! Grattis kun - njut och mys, väl värd det! Kramar

  • JJ 75

    Grrr... Är så in i bomben trött, riktigt urtrött med dunkande huvudvärk och sprängade nackmuskler. Olivia har entrat v26fasen och det är en närhetsknarkare av rang som vi närt här hemma... Från halv fyra i morse har det varit bära, vagga, bära... och inte sova, hon har sovit lätt vid två tillfällen å 30 min under förmiddagen. Under natten äter hon också mycket oftare, men bara korta fuskätningar, så det är närhet framför energi hon är ute efter och när hon inte blir mätt så sover hon inte heller... Men här vid lunch åt hon faktiskt ordentligt och såg jag min chans till sömn, hon åt bra, somnade efter mycket om i bärselen och jag lyckades lägga ned henne i sängen - där ligger hon fortfarande - inget konstigt hon måste vara hur trött som helst...

    ...meeen vill då Julia samarbeta utifrån min superplan? Nopp, långa läggningsförsök där även stora tårar från fröken ingått har jag fått inse att det blev ingen sömn för mig... Lilla fröken j vill inte sova lunch idag, basta... Riktigt retligt att Olivia fortfarande sover då... typiskt Har redan börjat drömma om den tidiga läggning av j som detta måste innebära... Hoppas nästan o håller sig vaken resten av eftermiddagen sedan så det blir en trött dam ikväll igen...

    Annas vill jag också skicka stora kramar till förväntan - jättegrattis och ser fram emot att höra mera.

    ...och till Pess, satt hemma med gåshud och störtbölade igår när jag läste, jätteroligt, supergrattis!

  • JJ 75

    Kort rapport, gårdagskvällen blev kalas, båda sov innan åtta. j var så övertrött att hon storgrät och fick somna i min famn, snor överallt, hysterisk gråt, ganska läskigt där och då. O hade en orolig natt igen, men jag drog ur telefonen och lade mig och vilade från innan åtta och somnade innan nio så var förberedd, båda barnen vaknade idag mellan fem och sex, och jag var pigg (!) - haft en mysig morgon this far, och känner att jag har energi att göra ngt roligt idag, ska bli en bra dag - känns skönt att inte bara ha ambitionen att överleva!

    Tankar på rossy här och nu, spännande - hoppas p inte blivit riktigt sjuk och att allt går bra idag. Tänker på er!

    Tänker också på maja och blir igen ledsen över att höra hur ni har det. Säger som cirekel, visst är det mindre fokus på magen denna gång. Känns dock som det är mera än så, tolkar det som att ni båda pratar om varandra utan att riktigt helt nå fram. Hoppas och önskar att ni hinner/orkar nå varandra igen innan liten kommer.

    nopp, nu hägrar gos i tvsoffan, höres!

  • JJ 75

    Rossy, spännande, tänk om du ligger och snusar på ett litet knyte nu. Hoppas allt går/är bra!

    Meleah - vet inte heller vad jag ska säga om sömnen, misstänker att ni experimenterar med det mesta och vill bara skicka mera styrka. Har ni lyssnat ngt med BVC, vad säger de?

    En annan fundering är ifall V äter välling innan sänggående? Vi bodde nyss i norge ett par veckor, och ve och fasa - där fanns ingen välling. Efter närmare efterforskning är det tydligen bara i sverige vi ger barnen välling, i andra länder ges mjölk eller gröt. "Fördelen" med välling påstods vara att barnen utöver mätta också blir lite dåsigare och somnar lättare. - vet inte hur mycket sanning det ligger i det, men kanske värt att prova.

    Här är vi tillbaka efter en helt hos farmor och farfar, jätteskönt med lite avlastning, fått sova en morgon - sicken lyx!!! Guldstjärna till fm/ff som gladeligen tar emot pigga barn i sängen hos sig, hur tidigt som helst! Idag väntar lite hemmaröjning, tycker jag inte gjort mera än packat, packat upp och packat igen de sista veckorna, får bli lite hemmafix och lite sandlådeäventyr, det är ju trots allt uppehåll från regnet, äntligen!

  • JJ 75

    Hej Kun - och grattis igen, vilket fint namn också. Hur känns det såhär tvåveckorinitvåbarnskaoset, fortfarande hormonhög?

  • JJ 75

    grattis seren, en stor liten tjej, härligt att allt gått bra.

    Joffe - inser att min j är relativt liten i alla fall, 15kg/95cm - respekt att bära runt på! j väger 11 och är 83 cm och jag tycker ryggskotten kommer krypande om jag bär henne för långt...

    SEmester här annars, började igår och njuter av att vara två med de små, igår när de sov målade jag naglarna - tror jag inte har hänt sedan innan o... Snacka om att uppskatta de små sakerna nuförtiden...

    Hoppas ni alla har det bra och njuter i värmen, extra kramar till alla höggravida!

  • JJ 75

    grattis rossy, tankt och hoppats, harligt att han ar har antligen, stora kramar och grattisar!

Svar på tråden Minnas XII