• Minna72

    Minnas XII

    Tråd nr 12! (fortsättning på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-XI)

    I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html
    XI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m41756849.html

  • Svar på tråden Minnas XII
  • förväntan
    Serendipity skrev 2009-07-12 21:32:55 följande:
    Ja, han kom 16 dagar före. Nä, det känns ju som om jag gått över huuuur länge som helst nu
    Förstår dig verkligen. Hoppas det drar igång snart
  • Meleah

    Jag blir galen!!!!!!! Jag vet att ni har skrivit lite i tråden om sovrutinerna hos era tvååringar och tyvärr har jag inte läst så noga eftersom jag har varit och är i min gravidbubbla något extremt dom här sista två veckorna iaf.

    Hur som helst så är Vilya helt omöjlig nu. Hon behöver ju ingen sömn, ungen...fattar inte hur hon fungerar egentligen. Hon har sen hon var kanske 8 månader varit väldigt bökig med sömnen på nätterna, men alltid sovit bra och somnat bra på dagarna. På nätterna kan hon vara vaken flera timmar i sträck och bara vara pigg, hålla oss vakna och såklart göra sig osams med oss för att hon inte sover. Nu har vi bestämt att hon inte ska sova på dagarna längre eftersom det känns så där nödvändigt när hon inte somnar förrän tolv-tiden varje kväll med en timmas middagssömn. Men det blir inte bättre. Sövningarna tar en och en halv till två timmar och vi blir alltid osams så att jag och Marcus sliter våra hår och hon gallskriker. Till slut somnar hon helt utmattad. Men tror ni att hon sover om nätterna för det?? Nej då, i går somnade hon vid åtta vilket var världsrekord och vaknade halv elva. Sen var hon vaken till TRE! Och vaknade igen sen kl åtta. Vaknar hon inte på kvällen/natten så där utan somnar mellan 8-10 på kvällen så vaknar hon strax innan fem och tycker att dagen börjar.

    Vi har alltid varit hårda med rutiner när det gäller mat och sovklockan så ingenting har ändrats där, förutom att hon sista tiden på dagis bara fick sova 45 minuter och nu när vi är hemma och inte lika aktiva så sover hon ingenting på dagen. Så jag tycker ju inte att det har blivit några stora förändringar. Kan det vara så att hon får för lite sömn och blir alldeles för speedad?? För det spelar liksom ingen roll om hon sover en timma på dagen, som jag sa så somnar hon ju aldrig på kvällen. Pigg som en lärka fram till midnatt. Och det känns som att det inte finns i världshistorian att vi aldrig ska få någon vuxen kvällstid. Nej, det köper jag bara inte. Jag läste i Vi föräldrar för några månader sen om en liten flicka som aldrig sov om nätterna och deras lösning var väl att införa dagssömn om jag inte minns fel, men vi har ju liksom tagit bort det för att hon inte sover alls i stort sett om hon får sova om dagarna. Hennes jämnåriga kompis Nora kan sova tre timmar på dagen och ändå sova sina 12 timmar på natten sen, förstå om Vilya skulle sova tre timmar. Då skulle hon kunna vara vaken hela natten säkert.

    Men vad gör vi för fel??? Och hur kommer det bli när bebisen kommer? Ska jag ha en kacklandes Vilya i ena örat och en skrikande bebis i andra hela nätterna? Då går vi ju under, både M och jag. Usch, jag blir så himla stressad av det här. Har hittills känt mig väldigt lugn och följt alla hennes utvecklingsfaser med ro och tagit en dag i taget men just för att vi nu ska få en till liten och för att det känns som att hon helt plötsligt börjar strula de luxe så blir jag orolig. Jag fattar inte hur det ska bli. Dessutom vill jag inte ha en massa konflikter med henne när vi får barn igen för jag vill verkligen inte att hon ska förknippa obehag med bebisankomst alls.

    Suck alltså...det här med att vara förälder är nog det svåraste som finns.


    ★ Vilya 070529 ★ Pl Snitt 090715 ★
  • Rossy
    Rossy skrev 2009-07-12 19:59:32 följande:
    Inga överhuvudtaget. Du då?
    Tänk vad som kan hända på ett par timmar.....
    Kan meddela att jag inte gått och lagt mig för att jag haft några rejäla (för?)värkar sedan ett par timmar tillbaka. Om det fortsätter tänker jag ringa förlossningen för att i alla fall få komma in och kolla läget på bebisen. Jag är nämligen osäker på hur han ligger för tillfället (även om jag misstänker att huvudet är neråt).

    Melaeh, jag förstår att du känner dig stressad över V´s sömn nu när bebisen är på väg. Tyvärr kan jag inte komma med några jättegoda råd om sömnen som ni inte själva har tänkt på. Vi har också snackat om att sluta låta T sova på dagarna, men det är inte alltid så lätt. Han vill verkligen ha en timmes lur på dagen/eftermiddagen. Med sena kvällar som resultat. Hoppas V på bättre tankar och åtminstone kan sova sig igenom hela nätter snart.
    Jag kan nämna att jag har en kompis vars son, idag 3 år, var precis som V. Han sov EXTREMT lite, men har alltid varit en pigg och glad, liten grabb. Det är först nu som det börjar bli ordning på hans sovtider. Kanske inte är en sådan jättetröst mer än att höra att det finns fler än ni med "vakna" barn.
  • Kun
    Rossy skrev 2009-07-13 00:21:18 följande:
    Tänk vad som kan hända på ett par timmar.....Kan meddela att jag inte gått och lagt mig för att jag haft några rejäla (för?)värkar sedan ett par timmar tillbaka. Om det fortsätter tänker jag ringa förlossningen för att i alla fall få komma in och kolla läget på bebisen. Jag är nämligen osäker på hur han ligger för tillfället (även om jag misstänker att huvudet är neråt
    WOW!
    Kanske kanske att du ligger och snusar på en bebbe nura?
    Hoppas!
    Trion har blivit en kvartett!
  • JJ 75

    Rossy, spännande, tänk om du ligger och snusar på ett litet knyte nu. Hoppas allt går/är bra!

    Meleah - vet inte heller vad jag ska säga om sömnen, misstänker att ni experimenterar med det mesta och vill bara skicka mera styrka. Har ni lyssnat ngt med BVC, vad säger de?

    En annan fundering är ifall V äter välling innan sänggående? Vi bodde nyss i norge ett par veckor, och ve och fasa - där fanns ingen välling. Efter närmare efterforskning är det tydligen bara i sverige vi ger barnen välling, i andra länder ges mjölk eller gröt. "Fördelen" med välling påstods vara att barnen utöver mätta också blir lite dåsigare och somnar lättare. - vet inte hur mycket sanning det ligger i det, men kanske värt att prova.

    Här är vi tillbaka efter en helt hos farmor och farfar, jätteskönt med lite avlastning, fått sova en morgon - sicken lyx!!! Guldstjärna till fm/ff som gladeligen tar emot pigga barn i sängen hos sig, hur tidigt som helst! Idag väntar lite hemmaröjning, tycker jag inte gjort mera än packat, packat upp och packat igen de sista veckorna, får bli lite hemmafix och lite sandlådeäventyr, det är ju trots allt uppehåll från regnet, äntligen!

  • JJ 75

    Hej Kun - och grattis igen, vilket fint namn också. Hur känns det såhär tvåveckorinitvåbarnskaoset, fortfarande hormonhög?

  • Meleah

    Rossy: är du inne nu kanske? SPÄNNANDE!!

    Ja, jag är lugnare idag. Var en aning hormonig och stressad igår, idag känner jag bara att jaja..hon är väl sån då. Vi kanske får inse att det inte blir några ensamma vuxenkvällar och att det kanske reder sig med sömnen med tiden. Vi pratade lite i går om att hon kanske är stressad själv av allt bebisprat här hemma. Hon känner väl att något är på g och det är ju inte konstigt alls med alla förberedelser. Det reder sig nog.........men vi får ju hoppas att lilleman är en nöjd och belåten herre som låter storasyster böka på egen hand.

    I natt har hon sovit hela natten faktiskt, från elva till nio. Kanske därför jag känner mig lugnare, jag är ju utsövd.

    JJ: Ja hon får välling när vi lägger henne. Välling, läsa bok och sen släcka lampan.


    ★ Vilya 070529 ★ Pl Snitt 090715 ★
  • Rossy

    Snusar ingen bebis....
    Värkarna/sd fortsatte till 02.30 då jag ringde fl för att kolla om jag skulle in för att kolla att bebisen låg rätt. Men bm på förlossningen tyckte jag kunde avvakta tills jag ev fick regelbundna värkar. Hon sa att även om bebisen ligger på tvären eller i säte så kunde man förbereda ett "lugnt" snitt när man kommer in med regelbundna värkar. Så vi avvaktade och allt lugnade ner sig. Idag har jag lite mindre av sd och känner mig lugn. Så väntan fortsätter......
    Men uj vad ont det gjorde mellan varven igår, inge skönt......

    Hej JJ . Skönt med sovmorgnar hos svärisarna.

  • FISK78

    Spännande med Rossy... Heja heja heja!!!

    Tänk vad många nya bebbar det kommer till tråden nu! HÄRLIGT!

    Jobbigt Meleah med V, har inga bra tips tyvärr...

    Hur går det för alla nyblivna 2-barnsfamiljer? Berätta mera!!!

    Här hemma har allt börjat lugna ned sig efter all kaos som varit. Olivia är en pigg och glad liten 6-månaders, kan verkligen inte fatta att hon är så stor redan Fortfarande en väldigt känslig mage, inga mjölkprodukter funkar men annars gillar hon mat! Äter gröt både morgon och kväll, och även lite grönsakspuré till lunch. Ammar ganska mycket, flaskan vägrar hon tyvärr fortfarande!

    Sid snackar som aldrig förr, både engelska och svenska. Nu är det lååååånga meningar, så roligt! Vilka coola små krabater de har blivit våra 2-åringar. Jag tycker han är så stor och förståndig men ändå så liten på något vis!?!

    Kram från oss!

Svar på tråden Minnas XII