Inlägg från: trogentjur |Visa alla inlägg
  • trogentjur

NI förstör mitt barn!

Så länge inte samhället anser att det är "ok" för en kille att klä sig i glittriga kläder osv så borde man hålla dom upplystta om att folk kan reagera på ett sådans sätt.
    Annars fåt barnet väldigt svårt när han börjar skolan och upptäcker att han är "fel".

• trogentjur
    trädis skrev 2009-05-22 15:04:04 följande:
    nej jag förstår inte riktigt heller. visst kan man vara avig och göra tvärtom i mycket, men om man inte vill det då? och sen ser jag ingen större anledning i varför jag skulle göra det?kalla mig gammaldax, men jag tycker det är fint med rosa på tjejer och blått på killar. ja faktiskt! *väntar på att bli sågad nu...*
    Jag förstår inte anledningen att sga till sina söner att det är okej att de har klänning och tjejkläder. Man gör sina barn en fet otjänst, och dom kommer att få problem senare. Hyggliga föräldrar, använder barnen för att yttra sina åsikter, klä ut er själva istället!
  • trogentjur

Min son har inte ett enda rosa plagg, ingen barbie och ina ponnyhästar. Hans rum är en enda röra av bilar, tåg, traktorer och andra kill-saker. Han lider då inte av detta, han vill faktiskt inte leka med nåt annat!
    Och kom inte och säg att han inte har några valmöjligheter, för han får välja fritt när vi köper nytt, och han har aldrig ens tittat åt något typiskt tjejjigt, så varför påtvinga honom? Att köpa en klänning åt honom hade vart en förolämpning, jag köper inga kläder till mig själv som jag inte vill ha, så varför ska sonen inte få välja sina egna?

• trogentjur
    Princess1982 skrev 2009-05-22 16:37:57 följande:
    Idag har min ett åriga dotter på sig gråa mysbyxor och en svart tröja till. Pappa har valt hennes kläder. Kankse inget jag skulle valt men bara för att hon är flicka betyder det inte att hon BARA har rosa kläder.Men många barn tar efter sina föräldar, vet många flickor som ska ha märkes kläder och byter kläder stup i ett och de är bara 4 år. När jag var 4 brydde jag mig inte ett skit om detta.
    Men en kille i klänning kommer bli utskrattad, så varför säga åt sonen att det är okej?
  • trogentjur
    trogentjur skrev 2009-05-22 16:40:00 följande:
    Men en kille i klänning kommer bli utskrattad, så varför säga åt sonen att det är okej?
    Ops, det var inte meningen att citera ditt inlägg.
  • trogentjur

Mamman utan barn skrev 2009-05-22 17:35:49 följande:

F ö får pojkar gärna ha vilka färger de vill enligt mig, men snälla inga klänningar. Och samma gäller vuxna män.
    Att klä sina söner i klänning verkar lite som att man hade önskat en dotter istället!
  • trogentjur

Mamman utan barn skrev 2009-05-22 18:09:47 följande:

Ungefär, ja. Märkligt det där.
    Visst känns det så? För det är mycket mer snack om klänningar på söner än killiga kläder på flcikor, inte sant?
    Jag skulle aldrig klä sonen i klänning, det fyller inget syfte, jämnställdhet sitter i uppfostran och inte i kläderna. Barnen blir bara förvirrade, och det blir en svår sits för dom sedan när de upptäcker att man plötsligt är vääääldigt fel ute då man har klänning i skolan. Det är fel av föräldrarna att ge fel signaler.
  • trogentjur
    Danitrass skrev 2009-05-21 20:52:16 följande:
    Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:
    "Killar kan inte ha skor med glitter på!"

Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.

Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.

Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!

TACK FÖR DET, PUCKON!!
    HAN kan ha precis vad han vill på sig, utan tvekan. Men han kommer att få höra det, så länge samhället ser ut som det gör så kommer han med största säkerhet få höra att han har fel kläder på sig, så du kanske borde tala om detta för honom, att vissa saker är mer accepterade än andra.
  • trogentjur

Åsa A skrev 2009-05-22 18:15:50 följande:

Eller så har den pojken klarsynta föräldrar som låter pojken få en klänning om han ber om den istället för att informera om att klänningar minsann bara är för flickor.
    Och sådeles är barnet ett offer för mobbning, tack vare föräldrarna.
  • trogentjur

Alla får ju göra som dom vill, men jag förvägrar hellre min son att ha på sig typiska tjejsaker (som han f.ö aldrig bett om, så varför liksom?) än att han blir ett mobbningsoffer. Vill jag utmärka mig kan jag spöka ut mig själv, inget mina barn ska behöva lida för.

Svar på tråden NI förstör mitt barn!