Inlägg från: trogentjur |Visa alla inlägg
  • trogentjur

NI förstör mitt barn!

Åsa A skrev 2009-05-22 18:19:00 följande:

Ja tack vare föräldrar som dig som tutar i barnen att det är fel att en pojke har klänning eller glittriga skor och därmed mobbar den som har det.
    Min son lider knappast av att inte ha klänning på dagis. Och han har som sagt aldrig bett om det, och varför skulle jag klä honom som en tjej? Löjligt.
    Så länge det inte är accepterat, så kommer jag skydda mitt barn från elaka kommentarer.
  • trogentjur
    Bonanza skrev 2009-05-22 18:26:51 följande:
    Om inte ni hade haft en så trist inställning till allt som inte passar er lilla snäva svensson-norm, så hade det inte varit någon risk för våra barn att bli mobbade för sin klädsel.Fast grejen är ju det, att det spelar ingen roll vad man har på sig, hur man ser ut eller vad man heter. Det är inte det som orsaka mobbning. Det är status, självkänsla, otur, gruppering etc etc.Jag tänker aldrig någonsin lära mitt barn att bli en grå liten menlös mus som ska smälta in och inte märkas. Never. Och om era ungar retar min son kan ni ge er fanken på att vi inte kommer acceptera det.För nej, de "påpekar bara lite oskyldigt något som är annorlunda". De lägger värderingar i det. Och det är inte ok. Och om inte ni lär era barn vad som är ok att säga eller inte, så får de lära sig det på det hårda vägen.
    Grå mus? Ja, för alla barn som har "normala" kläder är grå små möss? Min kille i blå tröja och jeans är grå? Snack. Det handlar inte om kläder fortfarande. Det handlar om personlighet, om upfostran. Kläder kan ställa till det väldigt illa, och att klä ut sina barn som clowner är meningslöst anser jag.
  • trogentjur
    Bonanza skrev 2009-05-22 18:52:06 följande:
    Jag tycker alltså inte att din son är ful. Har aldrig sett honom. Bara för att förtydliga.
    Ok, så DET är ok. Att mobba de som INTE är som er? Men att välja normala kläder är fel? Jag har aldrig sagt ett ont ord om barn med annorlunda kläder, men personligen skulle jag aldrig klä min son /eller dotter) i kläder som jag själv ansåg tvivelaktiga.
  • trogentjur
    Bonanza skrev 2009-05-22 18:57:27 följande:
    Mamman utan barn skrev 2009-05-22 18:54:29 följande:
    Det är inget konstaterande att säga "du kan inte ha pippitofsar, det får bara tjejer ha". Det förstår du väl själv? Det är en värdering, att trycka ner någon. Om min son då svarar med att kommentera och värdera något uppenbart och avvikande med det barnet som kommenterar honom, så är ju de kvitt sen. Och nej, så uppfostrar jag inte mina barn. De är otroligt empatiska och min son är snällast på hela sin avdelning. Men jag börjar bli förbannat trött på att det verkar vara fair game att säga vad som helst till honom, och funderar på om det inte är dags att bita tillbaka nu.
    Så länge du klär ut din son i kläder som andra anser vara tjejkläder kommer han att få försvara sig, så enkelt är det.
  • trogentjur

Åsa A skrev 2009-05-22 19:02:43 följande:

Än en gång: det är barn till sånna som DIG som mobbar pojken i klänning. NI lär dom att det inte är ok och DÄRFÖR mobbar dom. Hur kan du inte inse var felet sitter??
    Som SAGT. Jag har aldrig sagt att det är fel. MEN JAG skulle aldrig klä ut min son som en tjej för det! Varken jag eller sonen tycker att det är snyggt.
    Vad får barnet ut av att ha en hysterisk mamma som MÅSTE vara jämnställd och uttrycka sina åsikter VIA sitt barn?

Men som sagt, alla får klä sina barn i vad dom vill, men jag väljer att klä min son i vad JAG anser vara OK.
  • trogentjur
    Bonanza skrev 2009-05-22 19:06:52 följande:
    Consuela BananaHammock skrev 2009-05-22 19:05:27 följande:
    Skojar du nu? Menar du att det alltså ÄR så att klänningar är för pojkar, utan att NÅGON har bestämt det? Det ligger i plaggets natur?Eller vad katten menar du?
    Du kanske komemr ta på din son BH och string också? Jag menar, varför begränsa?
    Bara en tanke.
  • trogentjur

Åsa A skrev 2009-05-22 19:02:43 följande:

Än en gång: det är barn till sånna som DIG som mobbar pojken i klänning. NI lär dom att det inte är ok och DÄRFÖR mobbar dom. Hur kan du inte inse var felet sitter??
    Genom att jag inte klär ut min son i rosa glitter lär jag honom INTE att det är rätt att mobba som som har det. Han struntar nog blankt i det.
  • trogentjur
    Bonanza skrev 2009-05-22 19:10:24 följande:
    String får alla mina barn ha när de är stora nog att bestämma det själva (dvs över 15 år). Bh får den som ha bröst ha. Så nej, min son kommer inte få ha bh så länge jag köper hans kläder. Men en dotter utan bröst får det inte heller.Får jag kontra: får din ev. dotter ha byxor? Det har ju varit ett mansplagg mycket längre än klänning har varit ett tjejplagg.
    Absolut, hon ha två ben. Men sonen har inga bröst, och kommer säkerligen tycka att ett par string sitter illa. Men varför får din son inte ha BH? Jag menar, då begränsar du ju honom!
  • trogentjur
    Bonanza skrev 2009-05-22 19:13:25 följande:
    Jag begränsar honom inte utifrån hans kön nej. Visst, är han 15 och vill ha bh får han väl det. Men inga av mina barn ska ha sexualiserande plagg när de är små. Men den diskussionen hör inte hit.
    Nä, okej, jag bara undrade. För jag tar på mina barn vad jag anser passande, och jag råkar tillhöra kategorin gammeldags föräldrar, alltså begränsar jag mina barn till viss del. Min son kommer aldrig att få gå i klänning. Iallafall inte offentliget, en sak är om man klär ut sig.
    Och jag kommer lära honom att man inte får kommentera andras val av kläder, rätt ska vara rätt. Bara för att jag inte väljer att klä min son i rosa strass behöver inte det betyda att han kommer mobba alla som HAR det.
  • trogentjur

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-22 19:19:14 följande:

Men då ska jag genast redigera vad jag skrevPojke BÖR inte ha klänning.Så
    Jag tror fortfarande att föräldrar som klär ut sina söner till prinsessor önskar att de fått tjejer istället.
Svar på tråden NI förstör mitt barn!