• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • Consuela BananaHammock
    Airlee skrev 2009-05-23 15:03:22 följande:
    Consuela BananaHammock skrev 2009-05-23 15:01:41 följande:
    Självklart ska du vägleda dem, det är din uppgift. Men jag tror att många idag bryr sig osunt mycket om vad andra tycker och tänker och kanske till och med sätter det före sina barns välmående.
    Tror det handlar om att alla har olika värderingar och olika sätt att se vad som är viktigt. Jag lär och har alltid lärt mina barn att det yttre är viktigt. Hur du presenterar dig själv för andra.
    Givetvis lär vi dom att det är personen som räknas främst, men att du kommer längre med ett vårdat yttre
  • Ablan
    Consuela BananaHammock skrev 2009-05-23 14:58:24 följande:
    Om det är en rättighet? Ärligt talat. Kommer det en pojke i rosa volang klänning och klackskor....stirrar jag inte ...tro mig...men jag ger min man en flinande blick
    Sure, jag kan också flina, men inte så att folk ser det eller märker det. Då håller jag bara minen.
  • Airlee
    Ablan skrev 2009-05-23 15:04:59 följande:
    Mitt mål är i alla fall att få min son att bli en snäll, vänlig, hjälpsam och god människa som står på sig och vågar att prova nya saker och inte är rädd för att vara sig själv. Att trycka in honom i någon norm är inte ens med på prioriteringslistan.
    Så småningom kommer nog fler och fler tänka så. Vi rör oss ändå i rätt riktning, men tyvärr så blir det inte under vår livstid som människor kan vara sig själva utan att bli utstötta.
  • Hedi
    Airlee skrev 2009-05-23 14:57:31 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-23 14:54:20 följande: Jag tror absolut inte att du är en dålig mamma, tycker att det är tråkigt att många känner sig angripna och tolkar det så. Däremot hävdar jag att man faktiskt kan rå för, till viss del, att man är traditionell när man är en vuxen människa och kan tänka själv. Det är synd att så många människor stagnerar i den roll de blivit uppfostrade till utan att ifrågasätta om den egentligen grundar sig i sunda och positiva värderingar.
    Jag tycker dock det finns viktigare saker att lägga sin energi pa. Det viktigaste är väl att vi har kläder och mat. Tänk pa alla barn som inte ens har nagot hem. Känns faktiskt som nagot fjantigt i-landsproblem.
  • Dorian Ertymexx
    Airlee skrev 2009-05-23 15:03:22 följande:
    Consuela BananaHammock skrev 2009-05-23 15:01:41 följande:
    Självklart ska du vägleda dem, det är din uppgift. Men jag tror att många idag bryr sig osunt mycket om vad andra tycker och tänker och kanske till och med sätter det före sina barns välmående.
    Japp... Skittrist. :/
  • Airlee

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-23 15:05:58 följande:

Tror det handlar om att alla har olika värderingar och olika sätt att se vad som är viktigt. Jag lär och har alltid lärt mina barn att det yttre är viktigt. Hur du presenterar dig själv för andra. Givetvis lär vi dom att det är personen som räknas främst, men att du kommer längre med ett vårdat yttre
    Självklart är det så, jag tror inte heller att du är en sån person jag syftade på.
  • StilaM
    Cheph skrev 2009-05-23 13:35:56 följande:
    Okej så barnen ska fritt få välja vad de vill ha - utifrån det faktum att DE tycker det är fint? Utan en tanke på hur verkligheten ser ut och vilka följder en 3-årings val kan få?Om ni försöker förändra kulturen får ni räkna med en hel del krockar - på bekostnad av era barn.Och jag undrar rent hypotetiskt - om era barn skulle vilja gå med pyjamas till skolan för de tycker det är fint - får de det? Jag menar.. vem har sagt att det bara är till för att sova i.. sånt kan vi förändra.. eller om pojken vill ha trosor som mamma.. vem har sagt att röd spets måste förknippas med sex...
    OK. Så föräldrar som låter barnen äta sig feta får också räkna med att barnen blir mobbade, eller? Föräldrar som låter barnen spela datorspel och inte fotboll får räkna med att barnen blir mobbade för att de inte har något bollsinne, eller? Föräldrar som låter barnen bo i "fel" stadsdel/lägenhet eller kör fel bil får räkna med attt barnen blir mobbade? Varför ska alla trångsynta idioter bestämma vad en 4-åring tycker är fint? Det är klart att du som förälder kan välja att styra ditt barn bort från vissa kläder och leksaker - DITT barn - men varför ska den rätten sträcka sig till alla andras barn också? Du beslutar om din familj, jag om min. Jag lär/låter inte mina barn kommentera dina - dvs jag lär dem att alla är olika och att det är bra, du borde göra detsamma.
  • Consuela BananaHammock
    Airlee skrev 2009-05-23 15:07:55 följande:
    Consuela BananaHammock skrev 2009-05-23 15:05:58 följande:
    Självklart är det så, jag tror inte heller att du är en sån person jag syftade på.
    Tack ;)
  • Airlee
    Hedi skrev 2009-05-23 15:07:19 följande:
    Jag tycker dock det finns viktigare saker att lägga sin energi pa. Det viktigaste är väl att vi har kläder och mat. Tänk pa alla barn som inte ens har nagot hem. Känns faktiskt som nagot fjantigt i-landsproblem.
    Säg det till en mobbad elvaåring som allvarligt överväger att hänga sig för att han blir kallad "bög" varje dag av klasskompisarna.
Svar på tråden NI förstör mitt barn!