• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • Helena Gordon
    Ablan skrev 2009-05-23 15:58:13 följande:
    Men det är ju bara din definition av kvinnligt och manligt, just idag, det är lite skumt att lära ut det till sina barn. Ska de uppdateras då allt eftersom att tiden går?
    Eh, ja. Utveckling ...
  • Spartacus

personligen skiter jag i vad ni klär era barn i, men era barn ska aldrig någonsin säga till mitt barn att han eller hon inte kan får eller bör klä sig som han/hon gör, dom ska veta att människor är olika och att man är precis lika mycket värd ändå.

det hela har ju från början inte att göra med hurvida ni klär era barn att göra utan era attityder!

ni ser bara det positiva i det manliga och det kvinnliga istället för att vidga lite och se det positiva i att bryta könsnormer och ge era barn betydligt mer möjligheter i livet!

varför vill ni att era barn ska ha en snäv väg att följa?

• StilaM

Helena Gordon skrev 2009-05-23 15:59:56 följande:

Eh, ja. Utveckling ...
    Men själv vill du varken uppdateras eller utvecklas...
  • Kim Olsson

Helena Gordon skrev 2009-05-23 15:59:21 följande:

Ja, nu förstår jag inte vad du försöker komma till ...?
    Vad du anser är manligt/kvinnligt/fult eller snyggt är antagligen i högsta grad påverkat av det samhälle du lever i såvida du inte bott i skogen och faktiskt helt bildat dig en egen uppfattning helt opåverkad av övriga världen.
  • Dorian Ertymexx

Helena Gordon skrev 2009-05-23 15:52:05 följande:

Åt andra sidan är så är det ju faktiskt som så att Ja - saker som hänt för 2000 år sedan och framåt har lett oss till där vi är idag. Så därför kan det ju i allra högsta grad vara förståligt att man är en aning traditionell eller att en tråd på FL  inte omvänder synen på saker och ting. Det behöver ju inte betyda att "man" är inskränkt eller ointellligent. Det kan ju ta 2000 år tills eran önskan går i uppfyllelse med.
    Traditioner är oftast en ursäkt för dagens åsikter. Som sagt - män, manliga män, klädde sig glatt i rosa på 80-talet. Och gör det idag också, om man hänger på Stureplan. Så att det skulle vara tradition, well, bara om man ser ett knappt tjugoårigt mode som en "tradition".
  • Ablan
    Helena Gordon skrev 2009-05-23 15:58:32 följande:
    Bara för att det ska vara så? Jag trivs så. Du gör det inte. Vem är du att säga vem som har rätt och vem som har fel? Jag tycker inte att du har fel, vi är av olika åsikter! Känner mig inte ett dugg inskränkt som människa.
    Ja, jag tycker att manär inskränkt om man har åsikter som man inte ens kan motivera eller argumentera något vidare för, då tycker man fast att man knappt vet varför man tycker som man tycker. Inte så värst igenomtänkt.
  • Helena Gordon

Vad tror du själv?
    Bara för att jag inte är "redo" för att klä min son som en "flicka" eller för att jag trivs med att se ut som en kvinna och ha en man som ser ut som en "man" så betyder inte det att jag inte vill utvecklas. Den uppdateringen klarar jag mig bra utan bara. Blir det ett totalt UNISEX i framtiden kommer förmodligen jag vara en sån där som säger -"Det var bättre förr"...
  • Helena Gordon
    Kim Olsson skrev 2009-05-23 16:01:35 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-23 15:59:21 följande: Vad du anser är manligt/kvinnligt/fult eller snyggt är antagligen i högsta grad påverkat av det samhälle du lever i såvida du inte bott i skogen och faktiskt helt bildat dig en egen uppfattning helt opåverkad av övriga världen.
    Ja??? Förstår fortfarande inte. Hur jag blivit den jag är kvittar, det kan ändå inte ändra vad jag känner eller hur jag känner! Så fortfarande, vad försöker du få fram?
  • Kim Olsson

Helena Gordon skrev 2009-05-23 16:06:11 följande:

Ja??? Förstår fortfarande inte. Hur jag blivit den jag är kvittar, det kan ändå inte ändra vad jag känner eller hur jag känner! Så fortfarande, vad försöker du få fram?
    att genom att inse vad som format den du är och dina åsikter kan du rannsaka och granska dig själv och de val du gör mer kritiskt. Enkelt.
  • Dorian Ertymexx

Helena Gordon skrev 2009-05-23 16:06:11 följande:

Jo, det kan du faktiskt. Sen är det en annan sak om du inte VILL, men tro mig, kan kan man. :)

(Annars skulle ju tex alla terapeuter vara rätt arbetslösa va...)
Svar på tråden NI förstör mitt barn!