• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • Emmel

Dorian Ertymexx skrev 2009-05-26 07:21:37 följande:

Aha, Så du tyckte Aragorn var omanlig när han var finklädd i sagan om ringen-filmerna? Var Gandalf omanlig?
    Mig veteligen finns inte Gandalf och Aragorn i verkligheten. Det är en saga! De hade inte heller volangklänningar. Dessutom är Gandalf en trollkarl och vad jag vet så går det inte omkring så jättemånga blivande trollkarlar på dagis i Sverige...!

Nej du, du får nog komma med något bättre än karaktärer ur en bok för att få mig på "bättre tankar". Verkar lite som om du var tvungen att "hitta" något för att försöka sätta dit mig...
  • Emmel
    LadyWillow skrev 2009-05-25 23:02:14 följande:
    Okej, jag förstår vad du menar. Men jag menar nog på ett annat sätt. Klart att barnet blir besviket om det inte får något det vill ha. Men det är inte det man blir hämmad av. Förresten vill jag inte använda det ordet utan begränsad. Jag vill inte begränsa min älskade unge i onödan. Däremot kan han ju inte få allt han pekar på. Men jag vill att det ska finnas en välgenomtänkt motivering till när jag nekar något. "Vi har inte råd" "Den tröjan är för kall idag" är exempel på motiveringar som jag kan stå för, när jag säger varför vi inte kan köpa något eller varför han inte får välja den tröjan idag.
    Nej, jag vill inte heller begränsa mina barn i onödan men... FÖR barnet så är ett nej ett nej, oavsett varför OM det inte vet att klänningen är en "tjejgrej" och att de ditt nej beror på det...

OM min son vill ha en klänning kommer jag säga "nej, du behöver ingen sådan". Och i mitt tycke så gör han inte det.
  • Emmel

Dorian Ertymexx skrev 2009-05-26 07:19:17 följande:

Och samhällsnormen kan förändras. Och bör, anser jag, förändras.
    Och för mig behöver klädnormerna inte förändras...
  • Dorian Ertymexx
    Emmel skrev 2009-05-26 20:12:16 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-05-26 07:21:37 följande:
    Mig veteligen finns inte Gandalf och Aragorn i verkligheten. Det är en saga! De hade inte heller volangklänningar. Dessutom är Gandalf en trollkarl och vad jag vet så går det inte omkring så jättemånga blivande trollkarlar på dagis i Sverige...!Nej du, du får nog komma med något bättre än karaktärer ur en bok för att få mig på "bättre tankar". Verkar lite som om du var tvungen att "hitta" något för att försöka sätta dit mig...
    Nej, men skådespelarna finns, och de bar kjortlar och andra liknande kläder.
  • THEA och Grodan
    trädis skrev 2009-05-26 18:35:50 följande:
    nej absolut inte. hur har du lyckats läsa in något sånt utifrån mina inlägg?!? det kommer aldrig hända eftersom jag inte tycker rosa klänningar vare sig är fint eller passar på pojkar.
    Så du ser om en det är en pojke med rosa klänning menar du? Om jag ser ett barn med rosa klänning så ser i alla fall inte jag om det är en pojke eller flicka.
    Tilde 980430 och Alexander 070818 och nu satsar vi på en liten 2010
  • Emmel

Dorian Ertymexx skrev 2009-05-26 20:17:10 följande:

Och... det är en film. Gandalf är en trollkarl. Varken han eller de andra finns i verkligheten.

Oavsett det så får du, din son, din farfar och din pappa bära klänning om ni vill. Jag tycker inte att det är fint på en pojke och därför kommer jag inte låta min son ha en klänning så länge jag kan bestämma.
  • Consuela BananaHammock

THEA och Grodan skrev 2009-05-26 20:18:15 följande:

Så du ser om en det är en pojke med rosa klänning menar du? Om jag ser ett barn med rosa klänning så ser i alla fall inte jag om det är en pojke eller flicka.
    man tar för givet ett det är en flicka i alla fall
  • Consuela BananaHammock

I en värld som inte finns!!!!!!!
  • Emmel

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-26 20:22:06 följande:

I en värld som inte finns!!!!!!!
    Precis! Och de är dessutom vuxna i filmen.
  • pabbe

Hej.. Vill bara säga att jag har en dotter på 3,5 år och hon blir uppfostrad utan några krav på färger, val av kläder etc. MEN hon är super flickig och poängterar gärna om en pojke har långt hår tex. Själv har jag kort hår , är i en mansdominerad arbetsvärld och är en brottare.. (Ja jag är en kvinna..) utan några tveksamheter är detta något min dotter själv kommit på utan några som helst påverkan från sin familj. Vad din son nu får lära sig är väl att stå för sina åsikter och göra sina egna val- vilken bra lärodom tidigt i livet! Sluta att sura utan ta detta som en positiv sak!!

Svar på tråden NI förstör mitt barn!