• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • noconwood
    Pallas skrev 2009-05-26 23:57:28 följande:
    Konsumentmakt, kallas det.
    Javisst är det ju det!
    just me
  • noconwood
    Rosenöga skrev 2009-05-27 17:05:03 följande:
    Sedan, alla ni som har bebisar, ni kan själva välja könsneutrala kläder till era små. När de små blir lite större vill de välja själv. Då blir det ofta glitter och färggranna kläder. Det är okej. När de kommer lite längre upp i åldrarna upptäcker de att det finns en skillnad i hur tjejer och killar klär sig och då kommer de inte att välja fritt utan killen vill då ha sådant som de andra killarna på dagis mest har och tjejerna vill ha det som är traditionellt för tjejer. Mamma sminkar sig och som små vill både tjej och kille ha smink och nagellack. Men när de blir lite större ordnar de in sig i de traditionella leden.Jag tror man måste acceptera att det blir så. En dag är de vuxna och då klär sig tjejerna i klänning och killarna som män brukar. Vid studenten kommer inte sönerna i balklännig.
    du har skrivit precis som jag känner det.

sålänge vi föräldrar inte går omkring i unisex kläder, så kommer barnen inte heller att göra det.. "barn gör inte som du säger, barn gör som du gör"
    Det stämmer mer med verkligeheten.
    just me
  • Mallan76

Vet ni, man kan vara stark och tuff även i prinsesskläder
    Och mjuk och rar i coola Spidermankläder.

Det sitter inte i kläderna, ni vet.

• Dorian Ertymexx
    Mallan76 skrev 2009-05-29 23:26:45 följande:
    Vet ni, man kan vara stark och tuff även i prinsesskläder Och mjuk och rar i coola Spidermankläder. Det sitter inte i kläderna, ni vet.
    Nej. Så varför ska man inte få ha på sig prinsessklänning som pojke då?
  • Lippans

Jag kan inte förstå att man ff diskuterar sånt här. Jag tycker det är jättelöjligt. Det är ingen nyhet att tjejer och killar har olika saker. Om man väljer att sätta på sin son en rosa klänning så vet man att man får ta konsekvensen. SKIT SAMMA! Ni kommer aldrig kunna ändra på det. Det är så i de flesta länder och kulturer och har varit så i alla år. Inget nytt under solen!

• Lippans

Vad skulle ni säga om er manliga arbetskamrat kom rosa klänning och tofsaro och glittriga ballerinaskor?
    - Vad söt du är idag Lennart?

Vad är skillnaden? När ska vi pojkarna sluta med denna klädsel menar ni? Vid fem år? 12? Eller ska de dyka upp som Lennart i drag på jobbet och säga att mamma har alltid ansett att jag ska ha det jag tycker är fint?

Hajjar ni poängen?

• Dorian Ertymexx
    Lippans skrev 2009-05-30 11:46:43 följande:
    Vad skulle ni säga om er manliga arbetskamrat kom rosa klänning och tofsaro och glittriga ballerinaskor? - Vad söt du är idag Lennart?Vad är skillnaden? När ska vi pojkarna sluta med denna klädsel menar ni? Vid fem år? 12? Eller ska de dyka upp som Lennart i drag på jobbet och säga att mamma har alltid ansett att jag ska ha det jag tycker är fint?Hajjar ni poängen?
    Jag skulle inte säga något speciellt. Varför skulle jag? Seriöst, folk får klä sig hur de vill för min del.

Varför ska de sluta alls? Jag hajjar poängen men tycker att du har fel.
  • Emmel

Dorian Ertymexx skrev 2009-05-30 11:39:40 följande:

Nej. Så varför ska man inte få ha på sig prinsessklänning som pojke då?
    För att föräldrarna säger nej, det är väl orsaken till att man inte "får" ha klänning.
  • StilaM
    Lippans skrev 2009-05-30 11:43:32 följande:
    Jag kan inte förstå att man ff diskuterar sånt här. Jag tycker det är jättelöjligt. Det är ingen nyhet att tjejer och killar har olika saker. Om man väljer att sätta på sin son en rosa klänning så vet man att man får ta konsekvensen. SKIT SAMMA! Ni kommer aldrig kunna ändra på det. Det är så i de flesta länder och kulturer och har varit så i alla år. Inget nytt under solen!
    Läs tråden. Ditt argument har anförts ensidigt (det är det enda argumentet "mot" som anförts öht, förutom det argument som du anför i inlägg2) innan, och bemötts på 50 olika sätt. Om du är intresserad av debatten kan du läsa där. F.ö. har den här tråden har gått i cirklar de senaste 230 sidorna.
  • Emmel
    StilaM skrev 2009-05-30 14:09:52 följande:
    Läs tråden. Ditt argument har anförts ensidigt (det är det enda argumentet "mot" som anförts öht, förutom det argument som du anför i inlägg2) innan, och bemötts på 50 olika sätt. Om du är intresserad av debatten kan du läsa där. F.ö. har den här tråden har gått i cirklar de senaste 230 sidorna.
    Jag har läst hela tråden och jag har inte sett 50 argument FÖR att låta flickor ha "pojkkläder" och vise versa... Vilka är de 50 argumenten undrar jag alltså.
Svar på tråden NI förstör mitt barn!