• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • hannaliza
    krabban skrev 2009-06-01 08:38:33 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-06-01 08:17:56 följande:
    Det hör till föräldrar ansvaret att styra upp klädval lika väl som mat,sov tider och allt annat!Det är så jävla enkelt att säga Låt barnen ha på sig de kläderna de vill ha!Ock så tror man att man är en så förstående och modern förälder!Är nog inte så lyckat att man låter barnen välja fritt i klädfrågan och sen försöka styra upp annat!Väx upp och sluta tro att ni är så pedagogiska och bra!
    Om jag ska styra upp något måste jag kunna motivera det.

Du måste sova nu - annars orkar du inte i morgon.
    Du får inte glass innan maten - det mår du inte bra av.
    Du får inte köpa de där byxorna - de är inte bra att leka i.

Färger däremot kan jag inte hitta någon anledning till att mitt barn inte får välja själv (möjligen undantaget vita kläder). Glitter och paljetter har heller inte med funktion att göra utan är bara en subjektiv bedömning av vad man tycker är snyggt. Det kan jag inte - och tänker inte - styra för mitt barn.
    Är kläderna praktiska är de okej oavsett färg och modell.
  • grisekno
    Disco skrev 2009-05-31 22:07:33 följande:
     och handen på hjärtat TS om din son hade valt Bilar tröjan eller batmnbyxorna hade ju du kreverat!!! FÖR DU vill att han skall klä sig "otraditionellt" så frågan är om det verkligen är hans val av saker/kläder...., jag tror att han är oerhört påverkad av dina åsikter. Jämlikhet och allas lika värde sitter inte i de kläder eller de leksaker barne har, ni som tror det är ointelligenta och enormt ytliga!
    NEJ, TS vill inte att hennes son SKA klä sig otraditionellt. TS vill att hennes son ska kunna ha på sig de kläder han vill utan att någon säger att det är "fel" för en kille!!!

FATTAR NI INGENTING???
    Om min dotter (om jag hade någon) skulle komma in i värsta rosa perioden, och bara välja traditionella "tjejkläder", skulle jag förmodligen låta henne ha det!

Att trycka på att barnen ska få ha de kläder de vill utan att någon anmärker att de är av "fel" kön är inte detsamma som att klä sin son i klänning det första man gör! Det handlar inte om att sonen inte "får" ha Spiderman eller flickan inte "får" ha rosa kläder med spets. Herregud, tror ni att vi är helt dumma i huvudet och inte fattar att det är att vända problemet???

Det handlar inte heller om att vi vill ta bort barnens kön och klä dem i helt könsneutrala färger - det handlar om att vi inte vill ha ett kön på en färg och att man ska kunna välja fritt bland utbudet av barnkläder! Och - framför allt - att en pojke inte ska behöva bli retad för att han råkar tycka om glitterskor eller Hello Kitty!

Men eftersom vi redan försökt förklara detta ett flertal gånger i tråden, tror jag inte att mitt inlägg gör så stor nytta, jag talar väl in i en vägg, kan jag tro...
    Ta mig som jag är, jag är ju bara en liten gris...
  • grisekno
    Disco skrev 2009-05-31 22:28:16 följande:
    EMMEL SKREV; De som inte kan tänka sig ge sina barn kläder som, enligt samhället, är avsedda för det andra könet är förmodligen inte så belästa eller "intelligenta". HAHAHAHAHAHAHAHAHA ASGARVAR!!!!!! Det var det absolut sämsta tänkbara argument jag hört/sett någonsin i en diskussion.......HIHIHIHIHI!!!!!!!!
    Men kära du, nu citerar du ett ironiskt inlägg! Det är ingen av oss som har sagt så, det är fritt tolkat av emmel...
  • beabus87

Min lillasyster ÄLSKADE spindelmannen när hon var mindre. Var det fel av henne? NEJ! Hon bestämmer helt själv vad hon gillar och inte. Sen vad andra snorungar säger på dagis eller i skolan har vi lärt henne att strunta i. Hon vet att dem bara är avundsjuka, varför klankar man annars ner på varandra?

• grisekno
    grisekno skrev 2009-06-01 10:04:45 följande:
    Det handlar inte heller om att vi vill ta bort barnens kön och klä dem i helt könsneutrala färger
    Helt NEUTRALA färger, menar jag. Typ vitt, beige...eller sopsäck
  • TheFamily

Är så trött på detta eviga inpräntande av VAD som definerar en kille och en tjej...
    Vet inte hur många gånger jag fått kommentaren "vilken sööööt liten pojke du har" och syftat på min lilla TJEJ som för dagen har på sig blåa och bruna färger..
    Jag visste inte att man MÅSTE vara kille för att ha blått på sig..Grrrr...Tydligen är man dum i huvudet för man inte vill klä sin dotter i rosa, rosa, rosa, med HelloKitty och glitter och volanger...Den dagen min dotter är stor nog att välja, då tänker jag naturligtvis lyssna på henne. Men som TS menar så förstörs den egna viljan när det finns för mycket "SÅ ska det vara"...*suck*

• Dorian Ertymexx
    TheFamily skrev 2009-06-01 10:10:07 följande:
    Är så trött på detta eviga inpräntande av VAD som definerar en kille och en tjej...Vet inte hur många gånger jag fått kommentaren "vilken sööööt liten pojke du har" och syftat på min lilla TJEJ som för dagen har på sig blåa och bruna färger..Jag visste inte att man MÅSTE vara kille för att ha blått på sig..Grrrr...Tydligen är man dum i huvudet för man inte vill klä sin dotter i rosa, rosa, rosa, med HelloKitty och glitter och volanger...Den dagen min dotter är stor nog att välja, då tänker jag naturligtvis lyssna på henne. Men som TS menar så förstörs den egna viljan när det finns för mycket "SÅ ska det vara"...*suck*
    Förstår din frustration. Du får en länk som litet tröst (jag kommer snart bli spam-anklagad för jag har lagt in den så mycket i den här tråden). :)

• grisekno
    Dorian Ertymexx skrev 2009-06-01 12:12:27 följande:
    Förstår din frustration. Du får en länk som litet tröst (jag kommer snart bli spam-anklagad för jag har lagt in den så mycket i den här tråden). :)
    " target="_blank">

Underbart!
  • Emmel
    Disco skrev 2009-05-31 22:28:16 följande:
    EMMEL SKREV; De som inte kan tänka sig ge sina barn kläder som, enligt samhället, är avsedda för det andra könet är förmodligen inte så belästa eller "intelligenta". HAHAHAHAHAHAHAHAHA ASGARVAR!!!!!! Det var det absolut sämsta tänkbara argument jag hört/sett någonsin i en diskussion.......HIHIHIHIHI!!!!!!!!
    Tro nu för guds skulle inte att det är jag som kommit på det. Det har dock figurerat en diskussion om detta här i tråden. Kanske inte så hårddragen som jag skrev den men undermeningen är den samma... Det är INTE en åsikt som jag har, alltså...
  • Emmel
    hannaliza skrev 2009-05-31 21:12:22 följande:
    Du har missat mitt argument.Det är en grundläggande mänsklig rättighet att bli accepterad för den man är, och det är vi vuxna som skapar "onormala" barn (och vuxna) genom att kategorisera yttre företeelser som manliga och kvinliga. Har en enda kille rosa tyllkjol på sig är det per definition ett killplagg eftersom han bär det. Det borde alla barn - och vuxna - lära sig att respektera. Sedan finns det ingen anledning att styra vad barnen vill ha på sig - och det har vi också väldigt liten makt att göra efter treårsåldern. Barn påverkas mycket mer av samhällsnormer än av sina föräldrar. Ändå finns de "avvikande" barnen - deal with it!Jag rekomenderar en fantastisk film som heter "Mitt liv i rosa" - "Ma vie en rose" av Alain Berliner till alla.
    Ja, jag kanske missade argumentet men jag tycker att det går in lite i argumenten om att barnet hämmas (stavas?) av att inte få ha kläder som är avsedda för "fel" kön.

Jag läser vad du skriver och förstår vad du menar men håller inte med.

Vad menar du med att det finns avvikande barn och att jag ska "deal with it"?
Svar på tråden NI förstör mitt barn!