• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • Emmel

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-26 20:42:31 följande:

Om dom va manliga i sina klänningar tror jag :)
    Det tänkte jag inte på, förmodligen eftersom det är en saga och en film. Dessutom gick ju inte hela filmen ut på att de skulle se manliga ut i sina "klänningar". Det händer ju lite mer i filmerna än att de står där och försöker se manliga ut. De har ju många, många andra "manliga" saker.
  • Emmel

THEA och Grodan skrev 2009-05-26 20:44:33 följande:

Inte jag, varför skulle *man* ta det för givet? För att någon bestämt att en rosa klänning är en *tjejgrej*, problematiken i ett nötskal
    Jag tror att de flesta tar det för givet att det är en tjej om man möter ett barn med klänning... Och jag tror att de flesta inte skulle se det som ett problem heller...
  • noconwood
    Dorian Ertymexx skrev 2009-05-26 06:59:54 följande:
    Kommer osökt att tänka på den där anekdoten om kvinnan i matbutiken som har en liten son med rosa mössa.En tant kommer fram och duttar med barnet, "åh vilken söt liten flicka!"Mamman svarar trött "det är en pojke""Varför har han rosa mössa då?""För han är bög!";>Du skulle svarat att hon är flata, helt enkelt. ;)
    HAHAHA, den va rolig :P
    ja, tänk om ja kunde vara snabb i käften när det gäller folk som fäller kommentarer!
    men ja e grubblare o får tänka ett tag inna ja kommer på nåt ba svar ;)

hehe:D
    just me
  • Consuela BananaHammock

Inte jag, varför skulle *man* ta det för givet? För att någon bestämt att en rosa klänning är en *tjejgrej*, problematiken i ett nötskal
    Vilken problematik?
  • Clarissa83

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-26 21:11:58 följande:

Vilken problematik?

*kikar in och flinar litegrann*
  • noconwood

hade en annan sak i åtanke...
    är det bara vi föräldrar som är "bovar i dramat"??
    När jag går på barnklädes sidan på diverse affärer, så finns det en UPPSJÖ, men gulligull myspys kläder åt tjejer....
    men tittar man på pojk kläder, så finns knappt hälften..
    är det verkligen vi som har nyckeln till klädvalen då - igentligen?
    finns inte mkt på den "grabbiga" sidan av affären som ja skulle köpa åt mina
    flickor iaf...

just me
  • Pallas
    annametanna skrev 2009-05-26 21:52:06 följande:
    När jag går på barnklädes sidan på diverse affärer, så finns det en UPPSJÖ, men gulligull myspys kläder åt tjejer.... men tittar man på pojk kläder, så finns knappt hälften.. är det verkligen vi som har nyckeln till klädvalen då - igentligen?
    Konsumentmakt, kallas det.
  • Helena Gordon
    Dorian Ertymexx skrev 2009-05-26 20:30:24 följande:
    Consuela BananaHammock skrev 2009-05-26 20:22:06 följande: Men suck. Det är väl skit samma om världen finns eller inte - frågan var om ni tyckte att vad han nu heter, dansken, såg bra ut i kläderna när han spelade Aragorn eller inte. Allt annat är trams i frågan.
    Den tanken har slagit mig innan. Och Ja, jag tycker att "Aragorn" är snygg - men skulle han komma och traska nerför storgatan i den utstyrseln skulle de mer bli märkligt. Likaså tycker jag att "Arwen" är enormt vacker i den filmen, men skulle inte klä mig som henne själv.
  • Rosenöga

TS, förskolorna har ju med i programmet att särskilt tänka på neutralitet när det gäller kön. Därför tycker jag du ska ta upp denna fråga med personalen och be dem förklara för alla barnen att det är okej, att man får klä sig hur man vill. Ingen får retas för kläder eller utseende.

• Rosenöga

Sedan, alla ni som har bebisar, ni kan själva välja könsneutrala kläder till era små.

När de små blir lite större vill de välja själv. Då blir det ofta glitter och färggranna kläder. Det är okej. När de kommer lite längre upp i åldrarna upptäcker de att det finns en skillnad i hur tjejer och killar klär sig och då kommer de inte att välja fritt utan killen vill då ha sådant som de andra killarna på dagis mest har och tjejerna vill ha det som är traditionellt för tjejer.

Mamma sminkar sig och som små vill både tjej och kille ha smink och nagellack. Men när de blir lite större ordnar de in sig i de traditionella leden.

Jag tror man måste acceptera att det blir så. En dag är de vuxna och då klär sig tjejerna i klänning och killarna som män brukar. Vid studenten kommer inte sönerna i balklännig.

Svar på tråden NI förstör mitt barn!