• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • hannaliza
    ullis83 skrev 2009-06-02 08:27:38 följande:
    Jag tycker inte att man ska hålla på att sätta tjejkläder på killar och tvärtom..MEN jag skulle aldrig klanka ner på nån som gör det så länge den inte klankar ner på mig. Så TS, din tanke känns lite löjlig.Hur kan vi förstöra ditt barn för att vi klär våra döttrar i tjejkläder??Varför ska vi trippa på tå för att inte du kan lära ditt barn att folk tycker olika? Om din son nu verkligen vill ha dessa tjejiga grejer så får du helt enket lära honom att inte bry sig om såna gliringar, för det lär nog tyvärr bli fler
    Är det inte mer upp till dig att lära dina barn att folk tycker olika och att det inte är okej att ge folk gliringar pga hur de är klädda. Ingen behöver trippa på tå om vi alla lär våra barn att respektera andra.

Ts säger inget om att dina döttrar inte får ha tjejkläder - bara att de inte ska tala om för hennes son att han INTE ska ha det.
  • hannaliza
    Lyllo skrev 2009-06-02 08:24:28 följande:
    En kollega berättade att de efter att ha renoverat sonens rum så skulle sonen, 3-4 år gammal få välja en taklampa. Han valde en tyllaktig med små älvor och glitter, så den fick han inte. På så sätt fick han lära sig att att hans smak och åsikter var fel och ingenting ingenting värda och definitivt inte togs på allvar. Baserat på inskränkta föräldrar som tyckte lampan var "flickig".Hu!
    Precis det jag menar... välj det du vill ha men välj rätt... annars får du inte välja i alla fall.

Han fick också lära sig att han inte kan lita på sina föräldrar. Om de säger att han fär välja gäller det att han väljer som de vill.
  • Bina75

Oj, är det så illa i förskolan/lekis/fritids/skolor?

Vad folk är trångsynta och tyvärr tydligen lär sina barn samma sak.

Vår dotter leker med både typiska pojk och tjej leksaker (hon är 2 år och 3 mån) och vi har både tjej- och mer killaktiga kläder på henne.

När jag läser TS inlägg, förstår jag att man kan förvänta sig kommentarer framöver (vi har sluppit dem hittills).

Tråkigt att det ska vara så här i ett samhällle, att man antingen måste använda helt könsneutrala kläder/leksaker alt sätta in barnen i olika fack redan från födseln.

• TheFamily

Idag har min lilla tjej på sig en tröja med en biiiiiil på...STACKARS henne va?...*asg*...Tänker gå mot strömmen så länge jag orkar...

• ullis83
    hannaliza skrev 2009-06-02 08:38:07 följande:
    Är det inte mer upp till dig att lära dina barn att folk tycker olika och att det inte är okej att ge folk gliringar pga hur de är klädda. Ingen behöver trippa på tå om vi alla lär våra barn att respektera andra.Ts säger inget om att dina döttrar inte får ha tjejkläder - bara att de inte ska tala om för hennes son att han INTE ska ha det.

Jo, jag lär MINA barn att folk att rätt att vara olika, men det kommer alltid finnas barn som inte lärt sig detta, så vill ts klä sin son som en tjej får hon dessvärre räkna med kommentarer från barn.

Jag tycker det är löjligt att sitta och säga att vi förstör hennes barn

Lukas 070410 och Tilde 090501
  • Dorian Ertymexx
    ullis83 skrev 2009-06-02 11:53:29 följande:
    Jo, jag lär MINA barn att folk att rätt att vara olika, men det kommer alltid finnas barn som inte lärt sig detta, så vill ts klä sin son som en tjej får hon dessvärre räkna med kommentarer från barn.
    Så det är OK av oss att fostra våra barn att mobba ditt barn?
  • ullis83
    Dorian Ertymexx skrev 2009-06-02 11:58:33 följande:
    Så det är OK av oss att fostra våra barn att mobba ditt barn?
    Nä, vart skrev jag det? Jag fostrar som sagt MINA barn till att inte mobbas, men vi alla vet mycket väl att det alltid kommer finnas folk som inte lär sina barn sånt
  • TessaS

Är väl ingen som uppfostrar sitt barn till att mobba... men genom att lära att det inte är ok att killen har Hello Kitty, eller tjejen har Byggare Bob... så lär vi ju barnen vad som INTE är ok... och barn är oftast inte sena med att påpeka sånt... och sen eskalerar det...

ullis83 skrev 2009-06-02 12:08:03 följande:
    Nä, vart skrev jag det? Jag fostrar som sagt MINA barn till att inte mobbas, men vi alla vet mycket väl att det alltid kommer finnas folk som inte lär sina barn sånt
  • ullis83
    TessaS skrev 2009-06-02 12:22:20 följande:
    Är väl ingen som uppfostrar sitt barn till att mobba... men genom att lära att det inte är ok att killen har Hello Kitty, eller tjejen har Byggare Bob... så lär vi ju barnen vad som INTE är ok... och barn är oftast inte sena med att påpeka sånt... och sen eskalerar det...
    Jag lär ju inte honom att han inte får ha det, jag undviker situationer där han kan vilja ha det..om vi ska handla och han ska välja tröja själv, då tar jag fram 2 olika tröjor som jag gillat så får han välja av dom...då kommer det aldrig på tal att jag inte tycker att han ska ha hello kitty
  • hannaliza
    ullis83 skrev 2009-06-02 11:53:29 följande:
    Men då riktar sig ju inte ts till dig.

Hon riktar sig till "ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer". Lär du dina barn att alla har rätt att vara olika behöver du inte alls ta åt dig.

Det är barnen som du säger "alltid kommer finnas" hon irriterar sig på (eller snarare deras föräldrar).

Sen kan jag hålla med om att man får rusta sina barn för kommentarer. Viljestarka barn som själva väljer vad de vill ha på sig brukar fixa det bra. Det är ju mest synd om barnen som begränsas tycker jag.

Min son har tex rosa napp (som han valt själv - ännu ett område där jag aldrig skulle hindra honom att välja fritt) till vilan på dagis - och en av de äldre pojkarna i spindelmannenmundering var oerhört avundsjuk och undrade om inte jag kunde köpa en sån åt honom med. Jag gissar att han redan lärt sig att det inte var idé att fråga hemma.
Svar på tråden NI förstör mitt barn!