• Nickpick

Kungsbacka?

Hej
    Jag och min sambo flyttar till Anneberg, Kungsbacka om en vecka. Min sambo kommer därifrån och vi har spenderat mkt tid hos vänner och familj där så det känns naturligt att flytta dit=)
    Vi har vår bebisverkstad i full gång och hoppas på att plussa snart=D
    Nån mer ifrån Kba eller i närliggande områden som planerar barn eller nyss blivit gravida?

^^

• Svar på tråden Kungsbacka?
  • joe7702

Hej, jag är relativt nyinflyttad. Flyttade hit med min sambo i slutet av januari, tidigare bodde vi i Gbg så känner inte många här.

Jag är gravid i v.27 och har BF 27 oktober. 

• Amarillo

Har bott i Kba i halva mitt liv och trivs ypperligt bra i kommunen. Väntar barn till årskiftet, dock inte mitt första =).

• joe7702
    Amarillo skrev 2012-07-25 17:15:43 följande:
    Har bott i Kba i halva mitt liv och trivs ypperligt bra i kommunen. Väntar barn till årskiftet, dock inte mitt första =).

Jag har trivts här från första dagen men börjar bli lite orolig för mammaledigheten, undrar hur det kommer vara att vara hemma ett helt år. Hoppas på att lära känna lite fler mammor som man kan umgås med på dagarna.

Hur gammalt är ditt första barn? Födde du på Östra eller i Varberg?
  • Missmoneyp

Hej! Jag bor i Onsala och har gjort sedan 2008. Kommer ifrån Göteborg ursprungligen men har flyttat hit för min man och hans barn bodde här. Trivs jättebra! Är nu gravid i v.25 (Bf 20/11) och känner inte heller så många här, speciellt inte någon som är i samma sits eller i planeringsstadiet. Undrar om man kan få haka på er? :) Jag är 29 år och detta är mitt första barn. / Louise :)

• joe7702
    Missmoneyp skrev 2012-07-30 20:40:38 följande:
    Hej! Jag bor i Onsala och har gjort sedan 2008. Kommer ifrån Göteborg ursprungligen men har flyttat hit för min man och hans barn bodde här. Trivs jättebra! Är nu gravid i v.25 (Bf 20/11) och känner inte heller så många här, speciellt inte någon som är i samma sits eller i planeringsstadiet. Undrar om man kan få haka på er? :) Jag är 29 år och detta är mitt första barn. / Louise :)

Hej, vad kul. Då skiljer det bara tre veckor mellan våra BF:) Jag flyttade också från Gbg, där jag bott i 17år.
  • Missmoneyp

Kul med svar! :) Känner precis som dig ang att vara mammaledig och inte känna någon. Ryser av bara tanken! Speciellt under vintertiden ;) Lätt att känna sig smått isolerad. Var har du planerat att föda? Vilken mvc går du på?

• joe7702
    Missmoneyp skrev 2012-07-30 21:25:21 följande:
    Kul med svar! :) Känner precis som dig ang att vara mammaledig och inte känna någon. Ryser av bara tanken! Speciellt under vintertiden ;) Lätt att känna sig smått isolerad. Var har du planerat att föda? Vilken mvc går du på?

Jag bävar för att vara hemma 1 år men hoppas att man lär känna lite folk. De kompisar som har barn har barn som är äldre och bor dessutom utspridda i landet. Är sjukskriven 50% nu och är van att jobba 50-65h/vecka och nu är jag rastlös fast jag inte orkar göra eller kan göra så mycket. Är trött på soffan och sängen.

Bor nästan granne med sjukhuset så jag går på MVC i Kungsbacka, var går du? Ska dit imorgon och tror då att de ska mäta för första gången.

Börjar föräldrarupp där om några veckor. Har Ni anmält Er? Var i så fall?

Vi får ju välja på Varberg och Östra och jag har valt Varberg då det är känt som ett bra BB och i sep står deras nya lokaler klara, lagom till vi ska föda.

Var ska Ni föda?        
  • Missmoneyp
    joe7702 skrev 2012-07-30 23:01:53 följande:
    Jag bävar för att vara hemma 1 år men hoppas att man lär känna lite folk. De kompisar som har barn har barn som är äldre och bor dessutom utspridda i landet. Är sjukskriven 50% nu och är van att jobba 50-65h/vecka och nu är jag rastlös fast jag inte orkar göra eller kan göra så mycket. Är trött på soffan och sängen.

Bor nästan granne med sjukhuset så jag går på MVC i Kungsbacka, var går du? Ska dit imorgon och tror då att de ska mäta för första gången.

Börjar föräldrarupp där om några veckor. Har Ni anmält Er? Var i så fall?

Vi får ju välja på Varberg och Östra och jag har valt Varberg då det är känt som ett bra BB och i sep står deras nya lokaler klara, lagom till vi ska föda.

Var ska Ni föda?        
    Det är samma här! Jag har en väninna som precis har fött men hon bor i Lilla Edet... Lite väl långt att åka fler ggr i veckan... Annars är det precis samma här. Tror det löser sig i och med mammagrupper osv, i alla fall hoppas jag på det :)

Va tråkigt för dig att behöva gå hemma! Förstår hur du måste känna dig, är oxå väldigt energisk av mig och hade lätt fått spelet bara av att inget göra. Tror du att det kan bli bättre för dig längre fram i grav? Vad har läkarna sagt?

Jag hoppas jag slipper sjukskrivning men min kropp börjar säga ifrån lite nu. Har fått foglossning och vissa dagar kan jag knappt gå :( Mindre kul. Som idag, blir hemma idag och även i morgon - jobbar hemifrån. Har svårt att sitta still hela dagen i en stol. Blir katastrof för höften då.
    Pratade med min naprapat och han sa att det är bara att hålla sig stila. Jag som annars är så aktiv och gillar att träna och hålla igång. Slut på det! Så man vet aldrig, kanske hamnar i soffan jag med snart ;) Skall till MVC i morgon och köpa bälte, får se om det hjälper något.

Jag gick på MVC i sjukhuset först men blev så besvikna på dem att jag bytte till Qvinnolivet (privata, ligger vid hemköp/systemet inne i stan) Jag blödde och hade väldigt ont i magen, var säker på att det var ett missfall. Men efter några dagar så kände jag min fortfarande gravid och bad och få komma och göra en kontroll. Blev stenhårt nekad med hänvisning till att man ändå inget kunde se så tidigt (v.7)
    Ringde Qvinnolivet och fick komma dit dagen efter, visade sig att jag hade haft ett missfall... men att jag fortfarande hade en liten kvar i magen. Hade haft två, inte enäggs då men tappat en. Skrev in mig hos dem samma dag.

Jag skall fråga dem i morgon hur det är med föräldragrupper, borde dem väl oxå ha tycker jag? Hoppas på det i alla fall. Vet inte om man kan anmäla sig till sjukhusets föräldragrupp annars? Skall höra med henne.

Vi tänker oxå ta Varberg, har bekanta som har fött där och dom har talat så gott om förlossningsavdelningen. Dessutom så får man (i mån av plats) ett familjerum där din sambo även kan stanna över, vilket jag tycker känns väldigt tryggt.

Skulle dock vilja åka ner och gå på en sådan rundvandring/öppet hus som om har. Har ni gjort det?
  • Amarillo

Finns många öppna förskoler i kba i området och många som är hemma. Själv har jag varit hemma i snart två år och har varit lagomt aktiv hela tiden. Ska jobba nu till årsskiftet innan nästa kommer.

Jag har fött på Varberg och varit väldigt nöjd, både före och efter förlossningen. Jag går på sjukhuset och har samma bm som tidigare och är nöjd, både med service och bemötande.

Missmonneyp: Tråkigt när det blir ett trist bemöttande och skönt att du hittade qvinnolivet, de har ett bra och gott rykte. 

Tror att alla MVC har föräldra träffar, dock ger jag inte mycket för dem... tycker det var lite tråkigt. Däremot BVC barnträffa efter förlossningen tyckte jag vara bra. Öppnaförskolan i Onsla ligger precis vid centrum och är väldigt trevlig, Vallda har också en mysig öppenförskola som vi har trivts väldigt bra bra och byggt upp nya relationer på.

Lekplatsen är ett bra tips att träffa andra mammor på samt Fyrens sago stunder.

Kungsbacka har mycket att erbjuda. Lekplatsen borta vid Carema är ju helt underbar och ditt åker jag gärna och släpper lös stora syskonet =) 

Svar på tråden Kungsbacka?