• Felicia6

Gastric bypass=Gbp

Gastric bypass=Gbp

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.viktop.se
    www.viktdropp.se

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m42401505.html
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Svar på tråden Gastric bypass=Gbp
  • finskaflikkan
    Felicia6 skrev 2009-06-14 21:48:52 följande:
    Ja, men då är det nästan garanterat det... Många får problem med laktos efter operationen som inte har haft några tendenser alls till det innan.. o har du då haft problem redan innan så har du säkert fått det nu oxå.,, För en del så minskar det mer och mer ju längre tiden går efter open, men för vissa så är dom överkänsliga resten av livet mot det. Prova byt ut laktosen och se om du mår bättre efter några dagar utan
    Tackar för svar! =) Ska ta och köpa låglaktos imorn och hoppas på att de blir bättre!
  • lindarius

Hej snart tre barns mamma. Ja jag har träffat Jesper Magnusson vid mitt första besök. Han var jätte trevlig och såg ganska bra ut också*ler* men vid mitt andra besök fick jag träffa en annan läkare. DOm är ett antal doktorer som utför själva GBP operationerna och tydligen vet man inte vem som komemr göra operationen fråns längre fram vad jag förstod. Behöver inte bli just Jesper bara för att man träffade honom. Håller tummarna det kommer säkert gå jätte bra. Lycka till! Kram Linda

• lotusblomman66
    Moj Katile skrev 2009-06-13 09:36:30 följande:
    Vad kul!Då är vi ju 3 som opererades samtidigt i stot sett!!Är du åxå mega törstig hela tiden??Jag började med pure kost redan förra måndagen. Nu har jag i stort sett lagt ner det och tuggar allt VÄL istället vilket dietisten sa till mig är samma effekt. Spelar ingen roll om maten passeras väl före eller efter den når munen bara det sker INNAN den slinker ner i lilla magen!
    Va trevligt att inte vara ensam. Nä har inte kännt speciellt mycket törst. Men sen går jag ju och dricker nästan hela tiden känns det som. =)
    Ja tuggat eller mixat är kanske ingen större skillnad. Jag tar det säkra före det osäkra och mixar allt. Det går så snabbt iallafall.
    Har allt gått bra annars då?
  • vänat
    Maddisen80 skrev 2009-06-14 21:36:46 följande:
    vänat jag väger 91 kg nu är 1,69 cm lång
    OK!! Då förstår jag trist men hopas du får anna hjälp i stället då som sagt.
  • trollbottom

Hur länge har ni fått vänta med att få göra operationen? Jag har bestämt mig för att ta kontakt med VC men inte kommit längre än så. Men har väl tänkt ta tag i det inom kort

• vänat
    trollbottom skrev 2009-06-15 04:11:13 följande:
    Hur länge har ni fått vänta med att få göra operationen? Jag har bestämt mig för att ta kontakt med VC men inte kommit längre än så. Men har väl tänkt ta tag i det inom kort
    Min remiss skrevs i okt 2007 då skulle jag h afått vänta 2 år på själva bedömningen de vil säga veta om jag blev godkänd eler inte. Sen vänta ytttreligare 4-5år för at få operas men begärde då at få de genom den så kallade vårdgantin så jag var på bedömning i jan2008 opades i april 2008.

Väntetider ser lite olika ut på olika sjukhus.
  • trollbottom

Oj, ja det var ju lång tid annars. Så lång tid har man ju inte riktigt på sig känner jag.

Får väl hoppas att det är kort väntetid här då

• vänat
    trollbottom skrev 2009-06-15 04:20:44 följande:
    Oj, ja det var ju lång tid annars. Så lång tid har man ju inte riktigt på sig känner jag. Får väl hoppas att det är kort väntetid här då
    Ja bara hoppas på de eller begära at få de genom vårdgatani så de går snabbre.

Får manfråga vart i landet du bor?
  • trollbottom

Hur gör man då när man begär vårdgarantin?

Umeå, läste häromdagen att dom klarade vårdgarantin men jag vet inte om det bara var på vissa operationer. Är ju ett gott tecken iaf

• vänat
    trollbottom skrev 2009-06-15 04:23:13 följande:
    Hur gör man då när man begär vårdgarantin? Umeå, läste häromdagen att dom klarade vårdgarantin men jag vet inte om det bara var på vissa operationer. Är ju ett gott tecken iaf
    Menar du att att du bor i umeå?

I umeåe görs inga GBP operationer där emot i lycksele som de görs.
    När manfått en remiss skriven och de kommit fram så kolar man med kirugen på de sjuks man fått remis till hur långa kö tider de har säger de då at de tar lång tid då begär du at få de genom vårdgatantin.

De innebär att de ska max 90dagar tills man får träffa kirugen fäör en bedömning i bland ska de vara underesökningare eller utbildning innan men de varie från sjukhsutillsjukhus.

Sen max 90 dgara till från man blivigt god känd tills man får opas
Svar på tråden Gastric bypass=Gbp