• Felicia6

Gastric bypass=Gbp

Gastric bypass=Gbp

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.viktop.se
    www.viktdropp.se

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m42401505.html
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Svar på tråden Gastric bypass=Gbp
  • mamma2002
    finskaflikkan skrev 2009-06-14 14:25:23 följande:
    Halloj... Tänkte bara hör med er op:ade om de finns nå speciell mat ni antingen inte kan ätaa alls längre eller som har en konstig bismak när ni äter de jämfört med innan operation? För alla mejeriprodukter, som mjölk, glass, risifrutti, mjukost som jag smakat på nu efter op har alla en konstig bismak... usch... Kommer de vara så föralltid? =/
    Det enda som hänt mig är att jag blivit känslig mot laktos produkter. Kan ha grädde i maten men kan inte äta fil, yougurt mm
    Men det e helt ok.. Kan käka ost iaf ;)
  • Fröken knopp

oj! smart jobbat! så kanske man kan gå till väga... om det blir problem med väntetid. min ivf läkare från en privat klinik i sthlm sa i förra veckan at hon skulle skicka remiss. men jag vet inte riktigt vart hon skickar den osv.... vad e vårdslussen?när har du fått operationstid?beräta gärna mer:) hur mycket väger du? hur lång? var det svårt att få läkarna gå med på operation?

• vänat

Fröken knopp skrev 2009-06-14 18:02:52 följande:

oj! smart jobbat! så kanske man kan gå till väga... om det blir problem med väntetid. min ivf läkare från en privat klinik i sthlm sa i förra veckan at hon skulle skicka remiss. men jag vet inte riktigt vart hon skickar den osv.... vad e vårdslussen?när har du fått operationstid?beräta gärna mer:) hur mycket väger du? hur lång? var det svårt att få läkarna gå med på operation?
    Du kan ju alltid fråga din if läkare var de skickat remissen.

Jag opades via västerbottenslänslansting på kärnsjukhuset skövde genom den så kallde vårdgarantin.
  • beadis

Fröken knopp skrev 2009-06-14 18:02:52 följande:

här i Västra götaland kallas det för vårdslussen , lite olika vart i landet man bor, bodde du i sthlm?
    jag har inte fått ngn tid ännu, ska till ersta nu den 25juni för en bedömning, blir det op, kan det bli i aug-sept...jag väger 127kg o är 165cm...har ett bmi på 48,5..vad har du för bmi?
  • beadis

glömde berätta vad vårdslussen gör, de hjälper patienter med olika saker, slusar de vidare till olika sjukhus tex när det är långa kötider

• Fröken knopp

jag får väl vänta på min remiss o sen försöka efter en liknande sluss här i sthlm kan nog inte göra så mycket innan remiss antar jag?....jag väger 105kg o e 166 lång ca. jag kanske inte tillhör de tyngsta men jag har pcos, så jag har svårt o få barn pga av min övervikt bla. har gjort 2ivf o 1 insemination utan o lyckas. han man pcos har man väldigt svårt o hålla vikten, tänkte att det kanske kan hjälpa mig i min jakt på en operation.

• Fröken knopp

MelvinMaja
    skulle jag kunna få se bilderna? e väldigt nyfiken. kram

• beadis

Fröken knopp skrev 2009-06-14 18:48:36 följande:

jag får väl vänta på min remiss o sen försöka efter en liknande sluss här i sthlm kan nog inte göra så mycket innan remiss antar jag?....jag väger 105kg o e 166 lång ca. jag kanske inte tillhör de tyngsta men jag har pcos, så jag har svårt o få barn pga av min övervikt bla. har gjort 2ivf o 1 insemination utan o lyckas. han man pcos har man väldigt svårt o hålla vikten, tänkte att det kanske kan hjälpa mig i min jakt på en operation.
    ring till din läkare o kolla vart h*n skickade remissen, var det till ertsa borde det ju inte vara så lång kötid...har för mig att många i sthlm inte behöver vänta så länge, köerna är inte så långa där...man prioriterar såna här operationer
  • Maddisen80

jag vill oxå opereras men får inte ,så får försöka gå ner själv i vikt och nästa år kommer jag in på överviktsenheten i malmö

• vänat
    Maddisen80 skrev 2009-06-14 21:19:20 följande:
    jag vill oxå opereras men får inte ,så får försöka gå ner själv i vikt och nästa år kommer jag in på överviktsenheten i malmö
    OK! varför får du inte operas då?
Svar på tråden Gastric bypass=Gbp