• Felicia6

Gastric bypass=Gbp

Gastric bypass=Gbp

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.viktop.se
    www.viktdropp.se

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m42401505.html
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Svar på tråden Gastric bypass=Gbp
  • lillalia

Melvinmeja får man kika in Gjorde min operation den 11 maj och med flytet som jag började med den 16 april har jag gått ner 17.8 kg ...

• caesar
    franzjager skrev 2009-06-13 23:04:55 följande:
    det kommer lossna.hade själv problem att jag stod still i vikten en vecka.kolla upp om du dricker ordentligt,jag hade druckit för lite
    Dricka tycker jag jag gör mycket. 2-3 st 600militer vattenflaska har jag hela tiden med mig vart jag än är.

men käns som jag ståt sitt sen operationen.

fast det enda stället som går ner nu så är det brösten
    tog på mig fin pusappen i dag när jag sulle bort så va den alldeles för stor och sladrig, innan va den nästan  för liten .
    sorgligt. vill ju ha kvar mina härliga bröst och inte minska på dom. fins ju massor med andra dalriga delar som vill försvinna
  • Sannaa
    MelvinMeja skrev 2009-06-13 18:45:00 följande:
    Jag har nu lagt till skrutten00 och cattis83.Sannaa: Att jag kommer gå upp det förstår jag. har haft lite oro då jag gick 40kg med min pojk. vill ju inte hamna där igen. Men jag är så mycket mer medveten denna gång. Tillåter inte mig själv att äta vad jag vill.
    Jag gick upp 15 med dottern då jag vägde som mest. Sen gick jag upp ännu mer då man går ner i vikt när man ammar, för då kan man äta vad man vill. Bara det att jag slutade amma efter 2 månader men fortsatte äta
    Jag unnar mig precis vad jag vill och det jag kan äta. Får inte i mig så mycket just nu då han i magen trycker på den lilla magsäck jag har. Står upp och äter nu. Ohållbart. Ska till BM i veckan och be om en tid till doktor för ev igångsättning. 26 dagar kvar, han är redo för oss nu. Jag orkar inte mera.
  • vänat
    caesar skrev 2009-06-14 01:29:40 följande:
    Dricka tycker jag jag gör mycket. 2-3 st 600militer vattenflaska har jag hela tiden med mig vart jag än är.men käns som jag ståt sitt sen operationen.fast det enda stället som går ner nu så är det brösten tog på mig fin pusappen i dag när jag sulle bort så va den alldeles för stor och sladrig, innan va den nästan  för liten .sorgligt. vill ju ha kvar mina härliga bröst och inte minska på dom. fins ju massor med andra dalriga delar som vill försvinna
    De försvinner saällan får de ställen på kroppen man själv önaksr. Men du sak se tids någ komer de ställena också.

Själv är jag glad att inte så mycket av mian bröst försvunnit men hade ju rätt små inna också.
  • vänat
    Sannaa skrev 2009-06-14 07:07:22 följande:
    Jag gick upp 15 med dottern då jag vägde som mest. Sen gick jag upp ännu mer då man går ner i vikt när man ammar, för då kan man äta vad man vill. Bara det att jag slutade amma efter 2 månader men fortsatte äta Jag unnar mig precis vad jag vill och det jag kan äta. Får inte i mig så mycket just nu då han i magen trycker på den lilla magsäck jag har. Står upp och äter nu. Ohållbart. Ska till BM i veckan och be om en tid till doktor för ev igångsättning. 26 dagar kvar, han är redo för oss nu. Jag orkar inte mera.
    Låter tufft at stå upp och äta: lycka till hos barnmorskan.
  • 1975

Melvinmeja- Jag skulle gärna vilja titta på dina bilder.:)

• lindarius

Melvinmeja hej jag är också intresserad av att få se dina för och efter bilder. Själv väntar jag på operations tid. Blir i Augusti elelr September. Nu har jag äntligen bestämt mig, tack var den här sidan och mycket forkning kring operationen och så. Nu känns det som det enda rätta och jag längtar ihjäl mig.. Vill att det sak bli Augusti imorgon.../ September...

• pluppfamiljen

Visst känns det lite som när man va gravid.. Andfådd orkar inte böja sig ner värk i ryggen ont i nacken. osv men efter operationen dåååå djävlar kommer lyckan och livet tillbaka ok man mår skit ett tag efteråt men det är det ju värt efteråt! Jag har blivit helt besatt av min operation och jag snackar om den oavbrutet med alla som inte hört det innan... Det spelar ingen roll vem bara jag ska göra en gasricbypass och bla bla bla bla dumpningar bla bla bla.

5 barns mamma
  • vänat
    lindarius skrev 2009-06-14 11:44:15 följande:
    Melvinmeja hej jag är också intresserad av att få se dina för och efter bilder. Själv väntar jag på operations tid. Blir i Augusti elelr September. Nu har jag äntligen bestämt mig, tack var den här sidan och mycket forkning kring operationen och så. Nu känns det som det enda rätta och jag längtar ihjäl mig.. Vill att det sak bli Augusti imorgon.../ September...
    De är snart dags då ganska sanrt efter sommaren härligt. Hra du vänata länge?
  • lindarius

Alltså nej inte direkt kan jag väl påstå. Hade kunnat få operationen redan innan sommaren men jag var fortfarande tveksam och osäker. Ville skaffa mer information och känna mig helt säker. Jag var till min husläkare i Oktober 2008 bad honom skicka remis till Ersta sjukhus. Fick komma dit den 20:e februari och sen träffa dietist en månad efter samt läkaren igen den 26:e Mars då de beslutade att göra operationen. Men jag sa att jag ville skjuta på det till slutet av September pga lite privata saker. Och det var oki. Men nu vill jag inget mer än att få det gjort. Fast gärna slutet av Augusti, ska ringa på måndag till vårdplaneringen och fråga om jag kan flytta fram min operation till slutet av augusti istället för September. Så jag tycker det har gå väldigt snabbt faktiskt till skillnad från vissa man läst om som fått vänta hur länge som helst. Jag är 168 cm lång och väger 110 kg = BMI 39..
    Längtar tills jag får vara på andra sidan som så många andra här. Åhhh vad det sak bli skönt. Men visst det blir nog tufft också..

Svar på tråden Gastric bypass=Gbp