• Felicia6

Gastric bypass=Gbp

Gastric bypass=Gbp

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.viktop.se
    www.viktdropp.se

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m42401505.html
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Svar på tråden Gastric bypass=Gbp
  • beadis
    Trollungen08 skrev 2009-06-15 12:24:44 följande:
    Snart åker jag till Stockholm. Ska försöka få ordning på det mobila bredbandet så jag kan ta med mig datorn upp...
    Stort lycka till!
    Försök och skriva några rader när du orkar och hinner efter op.
    *tänker på dig på op dagen*
  • beadis
    gimnerus skrev 2009-06-15 13:18:23 följande:
    Hur länge dröjer det innan man hör något från att man skickat in en remis. Om man får opereras.
    Det är jätte olika, jag fick remissvar från sahlgrenka på 14 dagar, vilket sjukhus är den skickad till?
  • MelvinMeja
    1975 skrev 2009-06-15 11:44:22 följande:
    WOWWWWW MELVINMEJA!!!!! Du e jätte fin och tack för att du la upp bilder när du står i underkläder så att man kan se att det inte alltid blir häng. Det är det jag oroar mig för mest att allt kommer att hänga på mig.
    Tack så mycket. Kändes lite konstigt första gången jag la ut bilderna men jag vet själv hur det kunde peppa att få se före/efter bilder. Har klarat mig rätt så bra från häng. Nu är det ju bara 9 månader sen op så det kommer säkert att  rätta till sig det som är kavr med. nu är ja ju gravid aå vi får se vad som händer.
    Skrutten00 skrev 2009-06-15 13:33:01 följande:
    Melvinomeja Jösses vilken skillnad. Du ser helt strålande o pigg ut, det gjorde du på förebilderna oxå. Men kanon. Tack för att du visar dom. Strongt gjort.
    Tack så mycket
    Gravid med nr.3 BF 100215
  • vänat
    gimnerus skrev 2009-06-15 13:18:23 följande:
    Hur länge dröjer det innan man hör något från att man skickat in en remis. Om man får opereras.
    Alla sjuk hör inte ens av sig och bekarfat at de fått b någon remiss så viisa måste man rinag själv och kolla.

Så får man sen hörat någt inför första kirugbesöket som kan vara allt i från några månder till flera år.
  • Puls

Nu är jag hemma igen.
    Den 15 maj opererades jag, så nästan en månad tog det innan jag kunde åka hem.
    Jag ska inte skrämmas med vad som hände mig, det tillhör inte vanligheterna.
    En sak är dock positiv, jag har tappat 18 kg, sen op.
    Alltid nåt.

• beadis
    Puls skrev 2009-06-15 16:31:13 följande:
    Nu är jag hemma igen. Den 15 maj opererades jag, så nästan en månad tog det innan jag kunde åka hem. Jag ska inte skrämmas med vad som hände mig, det tillhör inte vanligheterna. En sak är dock positiv, jag har tappat 18 kg, sen op. Alltid nåt.
    men oj, vad hände om man får fråga?
  • Puls

I korta drag.

Det började med ett läckage så jag fick vätska i buken där det inte skulle finnas.
    Sen blev det andninssvårigheter av det, eftersom vätskan pressade ihop mina lungor, och jag redan har Kol.
    Så det pratades om respirator, tack och lov gick det inte så långt.

När läckaget hade läkt och jag skulle få åka dagen efter.
    Den dagen pajade min mjälte kaputt med inre blödningar som följd.
    Jag förlorade 2 liter blod bara där.
    Det blev ingen hemgång förstås, det blev akutoperation istället.
    Jag minns inte så mycket av den dagen, jag var för omtöcknad.
    Man vet inte vad som har hänt om man råkat skada mjälten vid första operationen eller om det är något annat.
    Sen har jag fått vänta eftersom det fortfarande har småblött från mjälten och det finns en risk för att den kan ge en störtblödning till och då ville dom ha mig nära.

Värst var kanske att gå på sjukhusets flytkost i en månad eller också så svalt jag.

• beadis
    Puls skrev 2009-06-15 16:52:09 följande:
    I korta drag. Det började med ett läckage så jag fick vätska i buken där det inte skulle finnas. Sen blev det andninssvårigheter av det, eftersom vätskan pressade ihop mina lungor, och jag redan har Kol. Så det pratades om respirator, tack och lov gick det inte så långt. När läckaget hade läkt och jag skulle få åka dagen efter. Den dagen pajade min mjälte kaputt med inre blödningar som följd. Jag förlorade 2 liter blod bara där. Det blev ingen hemgång förstås, det blev akutoperation istället. Jag minns inte så mycket av den dagen, jag var för omtöcknad. Man vet inte vad som har hänt om man råkat skada mjälten vid första operationen eller om det är något annat. Sen har jag fått vänta eftersom det fortfarande har småblött från mjälten och det finns en risk för att den kan ge en störtblödning till och då ville dom ha mig nära. Värst var kanske att gå på sjukhusets flytkost i en månad eller också så svalt jag.
    Men GUD!
    Har hört o läst om en del liknande fall. Det måste varit fruktansvärt

Hur mår du nu då? Mycket bättre hoppas jag?

Nu blir man ju ännu mer rädd inför op...ska visserligen bara åka på bedömning till ersta sjukhus nästa vecka.

Vilket sjukhus opererades du på?
  • vänat
    Puls skrev 2009-06-15 16:31:13 följande:
    Nu är jag hemma igen. Den 15 maj opererades jag, så nästan en månad tog det innan jag kunde åka hem. Jag ska inte skrämmas med vad som hände mig, det tillhör inte vanligheterna. En sak är dock positiv, jag har tappat 18 kg, sen op. Alltid nåt.
    Tråkigt at de hände saker men som tur är hör de i ju inte dierkt til vanligheterna att saker händer. hpas dock du mår bättre nu. Välkommen hem och til andra sidan.
  • Puls

Jag mår rätt bra nu, käkar fortfarande rätt tung smärtstillande och måste ta det lugnt ett tag, men jag är HEMMA!.
    Visste inte att jag kunde längta hem så.

Jag opererades på Nyköpings sjukhus.

Var inte rädd trebarnsmamma, det som hände mig, tillhör verkligen inte vanligheterna.
    Risken är minimal, bara att få läckage är väldigt ovanligt, men sen mjälten också, det blir nästan löjligt. ;)

Tack vänat, nu gäller det bara att kämpa vidare.

Svar på tråden Gastric bypass=Gbp