• Felicia6

Gastric bypass=Gbp

Gastric bypass=Gbp

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.viktop.se
    www.viktdropp.se

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m42401505.html
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Svar på tråden Gastric bypass=Gbp
  • trollbottom

Jaha, gör dom inte. Trodde jag. Men då får man väl åka till Lycksele då

• vänat
    trollbottom skrev 2009-06-15 04:30:47 följande:
    Jaha, gör dom inte. Trodde jag. Men då får man väl åka till Lycksele då
    japp de får man!!
  • vänat

De var många år sedan de gjorde överviks opertioner här i umeå tror de slutde med någon gång på 1990 slutet eller mitten av 90

• trollbottom
    vänat skrev 2009-06-15 04:33:55 följande:
    De var många år sedan de gjorde överviks opertioner här i umeå tror de slutde med någon gång på 1990 slutet eller mitten av 90
    Hm, ser man på. Vilken "koll" jag hade då :)
  • vänat
    trollbottom skrev 2009-06-15 04:35:06 följande:
    Hm, ser man på. Vilken "koll" jag hade då :)
    Inte lät att ha koll på sådan saker. har du fått någon remsiisskriven ännu? eller vänta du på de? ja hur långt har du kommit på väg så att säga?
  • beadis
    lindarius skrev 2009-06-14 23:19:43 följande:
    Hej snart tre barns mamma. Ja jag har träffat Jesper Magnusson vid mitt första besök. Han var jätte trevlig och såg ganska bra ut också*ler* men vid mitt andra besök fick jag träffa en annan läkare. DOm är ett antal doktorer som utför själva GBP operationerna och tydligen vet man inte vem som komemr göra operationen fråns längre fram vad jag förstod. Behöver inte bli just Jesper bara för att man träffade honom. Håller tummarna det kommer säkert gå jätte bra. Lycka till! Kram Linda
    Tack för ditt svar!

Så har jag också hört, att det är inte alls säkert att den kirurgen man träffar första gången är den som opar en, sen är de väl två kirurger vid open också. Jag är så nervös, lite över en vecka kvar tills jag åker dit...
  • 1975

WOWWWWW MELVINMEJA!!!!! Du e jätte fin och tack för att du la upp bilder när du står i underkläder så att man kan se att det inte alltid blir häng. Det är det jag oroar mig för mest att allt kommer att hänga på mig.

• Trollungen08

Snart åker jag till Stockholm. Ska försöka få ordning på det mobila bredbandet så jag kan ta med mig datorn upp...

• gimnerus

Hur länge dröjer det innan man hör något från att man skickat in en remis. Om man får opereras.

• Skrutten00

Melvinomeja
    Jösses vilken skillnad. Du ser helt strålande o pigg ut, det gjorde du på förebilderna oxå. Men kanon. Tack för att du visar dom. Strongt gjort.

Svar på tråden Gastric bypass=Gbp