• Felicia6

Gastric bypass=Gbp

Gastric bypass=Gbp

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.viktop.se
    www.viktdropp.se

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m42401505.html
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Svar på tråden Gastric bypass=Gbp
  • hedde73
    snart3barnsmamma skrev 2009-09-09 15:56:44 följande:
    en till som håller tummarna för dig...hoppas hoppas, de nu kan ge dig en tid, för jag fick ett meddelande idag från en på viktop..hon hade ringt de igår och Ja de hade fått schemat, men fick inte boka in möten ännu, varför vet jag inte
    Ok. Ja vi får se. Har jag inte fått någon tid imorgon så går jag till läkaren på fredag o kollar med honom. Kommer dock endast gå med på operation o inga mer pulverdieter. :)
  • 1975
    snigelina skrev 2009-09-09 13:56:12 följande:
    Ni som flyter/har flutit.. Har någon enbart druckit naturdiets färdiga shakes? Hur många ska  man ta om dagen? Tre eller fyra? För de går faktiskt ganska ok, så jag får väl satsa på dem trots allt.
    Jag fick ok att bara dricka såna. 4 st och ta en tablett vitamineral familj för att komplettera drycken.
  • Linas1983

ericas mamma skrev 2009-09-07 21:39:01 följande:

Va kul, grattis till din tid jag ska oxå opas där, ja om jag blir godkänd alltså
    Tack, håller tummarna att du blir godkänd.
  • sol vind och vatten

en vecka kvar.

ofy vad jag hattar flytet kräks ju nästan av det, jag vill tugggggggggggggggga nuuuuuuuuuuuuuuuuuuu på något.

• candyheart

Ringde till medicinmottagningen idag och dubbelkollade att min remiss verkligen kommit rätt, trodde ju den skulle direkt till kirurgen, men det stämde ttdligen att den kommit rätt. Den ankom 3/9 och i måndags fick överläkaren den på medicin att bedöma om den ska accepteras eller ej, sen ska den i så fall vidare till kirurgen. Hur förfarandet därefter ser ut vet jag inte. Om det är traditionellt läkarbesök med godkännande elle rhur det är.

Jag tror att min remiss gick via medicinavdelningen eftersom de har behandlat min tjocktarmsinflammation och kanske måste ge en medicinsk bedömning på om jag ens KAN göra en gbp. Jag bryter ihop om jag inte kan. För de kommer inte neka mig på något annat. Jag uppfyller kriterierna och har alla risksjukdomar man kan ha i släkten så att gå ner i vikt och stanna där, är ett måste!

Hoppas såp mycket nu.

Fick i alla fall veta att bedömningen skulle ta max en månad.

Verkar ju stämma med vårdgarantin i alla fall!

• ericas mamma
    1638 skrev 2009-09-09 14:30:03 följande:
    Ericas mamma eller Hotfuss kanske kan ge mig svar.... Jag har fått veta att diabetes är en grej som ger förtur... men har ni koll på hur mkt det kan handla om...? och vet ni hur lång väntetiden på VIN är just nu? Har telefon tid med kirmottagningen i morgon o ska höra om de fått in remissen då
    3-4år väntetid har VIN. det om diabetes vet ja tyvärr inte.
    Erica 060202 Loke 080626 www.ericasmamma.blogg.se
  • snigelina
    sol vind och vatten skrev 2009-09-09 18:44:41 följande:
    en vecka kvar. ofy vad jag hattar flytet kräks ju nästan av det, jag vill tugggggggggggggggga nuuuuuuuuuuuuuuuuuuu på något.
    Heja heja på!

Jag kräks också nästan av det, eller jag har kräkts av det också.. men nu gav jag upp pulvervarianterna och kör på naturdiets färdiga shakes istället. Bättre än inget

Var ska du opas?
  • vänat
    hedde73 skrev 2009-09-09 16:07:14 följande:
    Ok. Ja vi får se. Har jag inte fått någon tid imorgon så går jag till läkaren på fredag o kollar med honom. Kommer dock endast gå med på operation o inga mer pulverdieter. :)
    Då ska du vara tydlig med de när du träffar läakren!! Lycka till!!
  • Jeanettealice

hur är det med vikten? Viken vikt är det som gäller när man kommer för första mötet...
    Vikten då remiss skickades eller den man har där.. anledningen till min fråga är om man ska sitta här med alla sina kilon eller försöka gå ner på egen hand...??
    någon som veT?

Svar på tråden Gastric bypass=Gbp