• Felicia6

Gastric bypass=Gbp

Gastric bypass=Gbp

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.viktop.se
    www.viktdropp.se

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m42401505.html
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Svar på tråden Gastric bypass=Gbp
  • snigelina
    Jeanettealice skrev 2009-09-09 21:45:59 följande:
    hur är det med vikten? Viken vikt är det som gäller när man kommer för första mötet... Vikten då remiss skickades eller den man har där.. anledningen till min fråga är om man ska sitta här med alla sina kilon eller försöka gå ner på egen hand...?? någon som veT?
    Det är väl alltid bra att gå ner på egen hand?

För mig var det dock inte så

När remissen skickades hade jag nyss gått ner tio kg, vilka jag hade gått upp igen när jag ett år senare var på infomöte (då skulle man fylla i papper och ange vikt). När jag var hos kirurgen 9 månader efter det hade jag gått upp sex kg till
  • Kicki 222

Ska opereras i Gällivare och fick veta att jag inte ens fick använda mjölk till kaffet. Vad har ni fått använda före operationen? Ska fasta 2 veckor och ska använda nutrillet men får man verkligen inte ens ta någon salt soppa utan bara sött. Kommer att blir svårt.

Någon som kan dela med sig av sin erfarenhet av fastan och kanske någon som har opererat sig i Gällivare.

• Bolibompa79

Hej svejs!

Jag undrar om det e någon mer än jag som ska till Norrtälje för bedömning på tisdag, 15 sept?

• snigelina
    Kicki 222 skrev 2009-09-09 22:48:51 följande:
    Ska opereras i Gällivare och fick veta att jag inte ens fick använda mjölk till kaffet. Vad har ni fått använda före operationen? Ska fasta 2 veckor och ska använda nutrillet men får man verkligen inte ens ta någon salt soppa utan bara sött. Kommer att blir svårt. Någon som kan dela med sig av sin erfarenhet av fastan och kanske någon som har opererat sig i Gällivare.
    Jag flyter nu och får välja lite själv bland olika viktminskningsprodukter.. Nutrilett, Modifast, Naturdiet, Allevo osv.. bara jag håller kalorierna (max 800 kcal/dag). Allevo har tex både en thaisoppa och en potatis- och purjolöksoppa. Jag får även dricka buljong.
  • beadis

God morgon sköna gänget

Ännu en ny trött morgon för min del..men men man ska väl piggna till snart....

• beadis

Hedde73

Den stora dagen är inne, ska du ringa idag till Ersta och höra om tiden?

• cattis83
    Bolibompa79 skrev 2009-09-09 22:52:43 följande:
    Hej svejs!Jag undrar om det e någon mer än jag som ska till Norrtälje för bedömning på tisdag, 15 sept?
    vill bara säga att norrtälje är helt fantastiskt sjukhus opades där förra måndagen. trevliga kirurger och allt annan personal
  • hedde73
    snart3barnsmamma skrev 2009-09-10 07:08:02 följande:
    Hedde73 Den stora dagen är inne, ska du ringa idag till Ersta och höra om tiden?
    Ja, jag skall ringa dom på förmiddagen o kolla om hon har någon tid att ge mig. Hon s ju slutet på veckan o det borde det väl vara idag? Skriver ett inlägg så fort jag har pratat med dom. Jag hoppas iaf på att hon har en tid klar, för då hoppar jag nog över läkarbesöket på sahlgrenska imorgon.
  • beadis
    hedde73 skrev 2009-09-10 07:49:28 följande:
    Ja, jag skall ringa dom på förmiddagen o kolla om hon har någon tid att ge mig. Hon s ju slutet på veckan o det borde det väl vara idag? Skriver ett inlägg så fort jag har pratat med dom. Jag hoppas iaf på att hon har en tid klar, för då hoppar jag nog över läkarbesöket på sahlgrenska imorgon.
    Ska tänka på dig på förmiddagen om jag inte är här... vi får hoppas att du får en, så du slipper gå på mötet i morgon
Svar på tråden Gastric bypass=Gbp