• Mittilvet

Korkad sambo

Oftast är min sambo smart.

Ibland är han det inte, exempelvis i eftermiddags när jag kom hem ifrån jobbet efter uppfriskande 14-timmarspass i 29 graders värme *ironi*

Jag hade talat med honom i telefon flera gånger men hursomhelst, det han inte hade kläckt var att han hade bestämt med sitt barn sedan innan att de skulle packa ihop badgrejer, ta med sig mitt barn och hunden för att åka till sjön och ta ett kvällsdopp utan jag mötte dem på parkeringen och en snabb fråga slängdes ut "du kanske vill följa med oss och bada förresten från "bonus"barnet och sambon nickade instämmande.

Gulligt tycker säkert många att de frågade ifall jag vill "följa med" något som de bestämt och mitt spontana svar blev "nej"

Konstigt må tyckas, jag tycker jättemycket om kvällsdopp, bada överhuvudtaget är jätteskönt och särskilt efter idag men ändå sa jag nej.

Det känns som min smabo låter det barnet ta min plats.
    Jag är uppfostrad med att det är vuxna som bestämmer, kommer överens och det är barnen som följer med, inte tvärtom.

Vet inte hur jag ska få fram det till min sambo, att prata om det barnet är minerad mark.
    Jag tror mig veta att min sambo inte alls lägger samma värdering i det här som jag gör och jag vet inte hur jag ska få honom att förstå att jag känner mig åsidosatt det som är min familj, han "tar" vårat barn och gör saker vi inte kommit överens om och jag släpps inte in i min familj utan han lallar runt i sin familj, en a foten i våran och ena foten i sin förra.

Jag stack iväg och badade själv och det var skönt, men vart de tog vägen vet jag inte för de är iaf fortfarande inte hemma.

Jag känner mig utanför och jag kanske har mig själv att skylla men jag mår skit av att "förlja med" jag har provat många gånger och det känns alltid lika konstigt.
    De har sin symbios och jag känner mig inte det minsta delaktig, dels för att jag känner sådan avsky mot barnets existens och sätt att vara, delvis att min sambo inte är mer lyhörd och delvis...
    Ja, det finns säkert hur många aspekter som helst.

Hursomhelst så tycker jag inte om att min sambo bestämmer med det barnet vad vi andra ska anpassa oss efter.
    Barn anpassas efter vuxna, är jag den enda som känner så?

Och kom inte med era jävla påhopp, jag är så trött på er så jag spyr utan nu vänder jag mig till de som har kreativa förslag som kan leda till något positivt gällande min och sambons relation och kommunikation.

Att "säga det rätt ut" kommer inte hjälpa tror jag, har gjort det gällande så mycket annat och jag har bara fått honom i någon form av försvar och ilska att jag är dum som känner som jag känner.

• Svar på tråden Korkad sambo
  • Venla

Vem är det som är avskyvärd??? Du skriver ju att din sambo är korkad bara för att han gör saker med barnen.. Hur avskyvärt är det inte att ha en sådan inställning som du har till din sambo och hans barn.

• linjes

Dax att växa upp ts och inse att du inte leker familj längre utan att du lever i en och du får då anpassa dig efter andra än dig själv,klarar du inte det kanske du inte ska leva i ett parförhållande

• OMWF

Jag förstår inte varför du inte följde med? Han glömde väl bara fråga om du skulle med när ni pratade.

Är barn lägre varelser än vuxna eller?

• Ella41

EXAKT, håller verkligen med inlägg 22!

• Mittilvet
    Venla skrev 2009-06-30 21:08:10 följande:
    Vem är det som är avskyvärd??? Du skriver ju att din sambo är korkad bara för att han gör saker med barnen.. Hur avskyvärt är det inte att ha en sådan inställning som du har till din sambo och hans barn.
    Han kan låta det andra barnet bestämma hur mycket han vill när jag inte är hemma.
    Min sambo får göra hur mycket han vill med barnen då jag inte är hemma.

Men när två vuxna finns så är det de som kommer överens om vad som ska göras även ifall det kan vara barnets förslag, det är fortfarande de vuxna som gör en överläggning och fattar ett gemensamt beslut.
  • vampyria2

tycker att det är dax för dig att gå vidare i ditt liv, du är inte redo för ett förhållande där det finns barn med.
    Att tvinga ett barn att bo med en vuxen som känner avsky emot det är barnmisshandel och väldigt fel, barnet är mer värt än så.
    Antagligen så är det du själv som ställer dig utan för i och med att du känner som du gör mot barnet och det är inte rätt mot någon av er.
    Vet din sambo om att du avskyr hans barn och vad tycker han om det i sånt fall?

• MrsHW

Vad är det som störde dig, att de bestämde utan dig när du var på jobbet eller bestämmer de saker utan dig även om du är hemma med dem?
    Vilka bor tillsammans, du, sambon och båda barnen eller bara ett av barnen?
    Att ha lite "familjemöte" kan väl annars vara en bra idé, att försöka mötas på halva vägen? Att du låter barnen vara med att bestämma vad ni ska göra, samtidigt som att de inte lämnar dig utanför.

Och sen, rent erfarenhetsmessigt så har jag märkt att dessa män inte prioriterar "viktigt information" på samma sätt som vi gör.
    (Som t.ex. min sambo berättade för mig att vår kompis legat på sjukhuset med punkterad lunga 1 vecka efter han kommit hem....)

Kan förstå från hans håll att det är känsligt att prata om hur han uppfostrar sitt barn, men sen är det ju viktigt att alla i familjen ska trivas.

• vampyria2
    Mittilvet skrev 2009-06-30 21:12:50 följande:
    Han kan låta det andra barnet bestämma hur mycket han vill när jag inte är hemma. Min sambo får göra hur mycket han vill med barnen då jag inte är hemma. Men när två vuxna finns så är det de som kommer överens om vad som ska göras även ifall det kan vara barnets förslag, det är fortfarande de vuxna som gör en överläggning och fattar ett gemensamt beslut.
    Och din sambo är inte vuxen nog för att besluta om han vill åka och bada med sitt barn?
  • Venla

Tycker synd om din sambo som skall leva med dig.... Kanske du har PMS eller....

• Mittilvet
    linjes skrev 2009-06-30 21:09:02 följande:
    Dax att växa upp ts och inse att du inte leker familj längre utan att du lever i en och du får då anpassa dig efter andra än dig själv,klarar du inte det kanske du inte ska leva i ett parförhållande
    Jag anpassr mig gärna efter min familj, men utomstående som får godkännande att bestämma står inte högt i kurs.
Svar på tråden Korkad sambo