• Mittilvet

Korkad sambo

Oftast är min sambo smart.

Ibland är han det inte, exempelvis i eftermiddags när jag kom hem ifrån jobbet efter uppfriskande 14-timmarspass i 29 graders värme *ironi*

Jag hade talat med honom i telefon flera gånger men hursomhelst, det han inte hade kläckt var att han hade bestämt med sitt barn sedan innan att de skulle packa ihop badgrejer, ta med sig mitt barn och hunden för att åka till sjön och ta ett kvällsdopp utan jag mötte dem på parkeringen och en snabb fråga slängdes ut "du kanske vill följa med oss och bada förresten från "bonus"barnet och sambon nickade instämmande.

Gulligt tycker säkert många att de frågade ifall jag vill "följa med" något som de bestämt och mitt spontana svar blev "nej"

Konstigt må tyckas, jag tycker jättemycket om kvällsdopp, bada överhuvudtaget är jätteskönt och särskilt efter idag men ändå sa jag nej.

Det känns som min smabo låter det barnet ta min plats.
    Jag är uppfostrad med att det är vuxna som bestämmer, kommer överens och det är barnen som följer med, inte tvärtom.

Vet inte hur jag ska få fram det till min sambo, att prata om det barnet är minerad mark.
    Jag tror mig veta att min sambo inte alls lägger samma värdering i det här som jag gör och jag vet inte hur jag ska få honom att förstå att jag känner mig åsidosatt det som är min familj, han "tar" vårat barn och gör saker vi inte kommit överens om och jag släpps inte in i min familj utan han lallar runt i sin familj, en a foten i våran och ena foten i sin förra.

Jag stack iväg och badade själv och det var skönt, men vart de tog vägen vet jag inte för de är iaf fortfarande inte hemma.

Jag känner mig utanför och jag kanske har mig själv att skylla men jag mår skit av att "förlja med" jag har provat många gånger och det känns alltid lika konstigt.
    De har sin symbios och jag känner mig inte det minsta delaktig, dels för att jag känner sådan avsky mot barnets existens och sätt att vara, delvis att min sambo inte är mer lyhörd och delvis...
    Ja, det finns säkert hur många aspekter som helst.

Hursomhelst så tycker jag inte om att min sambo bestämmer med det barnet vad vi andra ska anpassa oss efter.
    Barn anpassas efter vuxna, är jag den enda som känner så?

Och kom inte med era jävla påhopp, jag är så trött på er så jag spyr utan nu vänder jag mig till de som har kreativa förslag som kan leda till något positivt gällande min och sambons relation och kommunikation.

Att "säga det rätt ut" kommer inte hjälpa tror jag, har gjort det gällande så mycket annat och jag har bara fått honom i någon form av försvar och ilska att jag är dum som känner som jag känner.

• Svar på tråden Korkad sambo
  • Mittilvet
    Venla skrev 2009-06-30 21:16:03 följande:
    Tycker synd om din sambo som skall leva med dig.... Kanske du har PMS eller....
    Nej, jag har inte PMS.
    Jag tycker bara att det är vuxna som bestämmer och inte barn.
    Mitt barn kommer inte bestämma över mig, varför skulle då andras få göra det utan att blinka?
  • Anonym
    Venla skrev 2009-06-30 21:16:03 följande:
    Tycker synd om din sambo som skall leva med dig.... Kanske du har PMS eller....
    Oj vilken fjortiskommentar!
  • MammaTillNeoh
    Mittilvet skrev 2009-06-30 21:12:50 följande:
    Han kan låta det andra barnet bestämma hur mycket han vill när jag inte är hemma.Min sambo får göra hur mycket han vill med barnen då jag inte är hemma.Men när två vuxna finns så är det de som kommer överens om vad som ska göras även ifall det kan vara barnets förslag, det är fortfarande de vuxna som gör en överläggning och fattar ett gemensamt beslut.
    Men nu var du ju faktiskt inte hemma när de bestämde detta. Du kunde åkt med om det nu var så hemskt att de skulle åka utan dig. Jag skulle bli jätteglad om min sambo åkte iväg och badade och hittade på saker med mitt barn.Istället för att bara sitta hemma dagarna i ända för att du inte tycker si och så, och för att du inte var med och bestämde.. Jösses, väx upp människa! Du låter som en lågstadie elev som alltid vill vara den som bestämmer. Synd om din sambo och barn....
  • Venla
    Mittilvet skrev 2009-06-30 21:16:08 följande:
    Jag anpassr mig gärna efter min familj, men utomstående som får godkännande att bestämma står inte högt i kurs.
    Så hans barn är en utomstående??? Nu får du nog ge dig. Om du tycker så illa om hans barn, varför blev du ens tillsammans med honom när du uppenbarligen är olämplig som bonusförälder????
  • Weird One
    Mittilvet skrev 2009-06-30 21:12:50 följande:
    Han kan låta det andra barnet bestämma hur mycket han vill när jag inte är hemma.Min sambo får göra hur mycket han vill med barnen då jag inte är hemma.Men när två vuxna finns så är det de som kommer överens om vad som ska göras även ifall det kan vara barnets förslag, det är fortfarande de vuxna som gör en överläggning och fattar ett gemensamt beslut.
    kan inte låta bli att svara iallafall.

Han hade nog tagit ett äverläggning med barnet som ville bada.Han ville nog också bada.
    När de mötte dig undrade de om du ville bada.
    Du sa nej av rent martyrskap.

Du ville ju bada, du åkte ju själv senare.
    Är det bestämmanderätten du är ute efter?
    Om du inte hade velat bada, hade inte mannen och barnen fått åka då?

Om jag hade mött min man och våra barn (Ja, våra barn trots att ena är mannens bonus) på parkeringen, ja då hade jag följt med och sagt, vilken bra idé det är skönt att kvällsbada.
    kanske hade jag frågat maken senare utan barnen varför han inte frågade redan i telefon, men jag hade inte blivit så upprörd.

Hade de redan åkt hade jag väl ringt och frågat var de befann sig och mött upp dem.

Varför göra allt till en stor grej, varför bråka om ingenting?
    Vad är det du egentligen är arg över TS?
  • Mittilvet
    vampyria2 skrev 2009-06-30 21:15:01 följande:
    Och din sambo är inte vuxen nog för att besluta om han vill åka och bada med sitt barn?
    Jo, men han skapar en klyfta i den han kallar sin fámilj och får mig att ta ännu mer avstånd ifrån deras symbios.
    Varför tror du ag kallar honom korkad?
    Jag behöver inte ännu mer ved på elden för att inte tycka om att hans barn sedan innan ränner här varannan vecka.
  • Ella41

Inlägg 31 (trådstartaren): Du skriver" utomstående som får godkännande att bestämma står inte högt i kurs". Menar du ditt bonusbarn? Isåfall tycker jag ännu mer synd om din sambo och ditt bonusbarn!

• vampyria2
    Mittilvet skrev 2009-06-30 21:17:20 följande:
    Nej, jag har inte PMS. Jag tycker bara att det är vuxna som bestämmer och inte barn. Mitt barn kommer inte bestämma över mig, varför skulle då andras få göra det utan att blinka?
    På vilket sätt är det barnet som har bestämmt tycker du, för mig låter det som om det är in sambo som har bestämmt att de ska åka och bada och att din bonus gärna ville ha dig med, inte för att han ville bestämma utan för att han ville ha dig där och ville visa det.
  • FrökenKanSjälv

Det här är precis varför jag har valt att inte flytta ihop med någon ny karl efter skilsmässan! När jag och barnen hittar på något spontant så vill jag kunna genomföra det utan en massa sura miner från någon som vägrar åka med enbart för att h*n inte fick vara med och hitta på utflykten.

Sen så undrar jag, har ni varsitt barn med er in i förhållandet? För i så fall är det ju jätteschysst av din sambo att passa ditt barn medans du jobbar.

• Mittilvet

Weird One skrev 2009-06-30 21:18:34 följande:

kan inte låta bli att svara iallafall.Han hade nog tagit ett äverläggning med barnet som ville bada.Han ville nog också bada.När de mötte dig undrade de om du ville bada.Du sa nej av rent martyrskap.Du ville ju bada, du åkte ju själv senare.Är det bestämmanderätten du är ute efter?Om du inte hade velat bada, hade inte mannen och barnen fått åka då?Om jag hade mött min man och våra barn (Ja, våra barn trots att ena är mannens bonus) på parkeringen, ja då hade jag följt med och sagt, vilken bra idé det är skönt att kvällsbada.kanske hade jag frågat maken senare utan barnen varför han inte frågade redan i telefon, men jag hade inte blivit så upprörd.Hade de redan åkt hade jag väl ringt och frågat var de befann sig och mött upp dem.Varför göra allt till en stor grej, varför bråka om ingenting?Vad är det du egentligen är arg över TS?
    Vad jag är arg över?

Har du inte läst TS och ändå har du mage att spy galla?????
Svar på tråden Korkad sambo