• Mittilvet

Korkad sambo

Oftast är min sambo smart.

Ibland är han det inte, exempelvis i eftermiddags när jag kom hem ifrån jobbet efter uppfriskande 14-timmarspass i 29 graders värme *ironi*

Jag hade talat med honom i telefon flera gånger men hursomhelst, det han inte hade kläckt var att han hade bestämt med sitt barn sedan innan att de skulle packa ihop badgrejer, ta med sig mitt barn och hunden för att åka till sjön och ta ett kvällsdopp utan jag mötte dem på parkeringen och en snabb fråga slängdes ut "du kanske vill följa med oss och bada förresten från "bonus"barnet och sambon nickade instämmande.

Gulligt tycker säkert många att de frågade ifall jag vill "följa med" något som de bestämt och mitt spontana svar blev "nej"

Konstigt må tyckas, jag tycker jättemycket om kvällsdopp, bada överhuvudtaget är jätteskönt och särskilt efter idag men ändå sa jag nej.

Det känns som min smabo låter det barnet ta min plats.
    Jag är uppfostrad med att det är vuxna som bestämmer, kommer överens och det är barnen som följer med, inte tvärtom.

Vet inte hur jag ska få fram det till min sambo, att prata om det barnet är minerad mark.
    Jag tror mig veta att min sambo inte alls lägger samma värdering i det här som jag gör och jag vet inte hur jag ska få honom att förstå att jag känner mig åsidosatt det som är min familj, han "tar" vårat barn och gör saker vi inte kommit överens om och jag släpps inte in i min familj utan han lallar runt i sin familj, en a foten i våran och ena foten i sin förra.

Jag stack iväg och badade själv och det var skönt, men vart de tog vägen vet jag inte för de är iaf fortfarande inte hemma.

Jag känner mig utanför och jag kanske har mig själv att skylla men jag mår skit av att "förlja med" jag har provat många gånger och det känns alltid lika konstigt.
    De har sin symbios och jag känner mig inte det minsta delaktig, dels för att jag känner sådan avsky mot barnets existens och sätt att vara, delvis att min sambo inte är mer lyhörd och delvis...
    Ja, det finns säkert hur många aspekter som helst.

Hursomhelst så tycker jag inte om att min sambo bestämmer med det barnet vad vi andra ska anpassa oss efter.
    Barn anpassas efter vuxna, är jag den enda som känner så?

Och kom inte med era jävla påhopp, jag är så trött på er så jag spyr utan nu vänder jag mig till de som har kreativa förslag som kan leda till något positivt gällande min och sambons relation och kommunikation.

Att "säga det rätt ut" kommer inte hjälpa tror jag, har gjort det gällande så mycket annat och jag har bara fått honom i någon form av försvar och ilska att jag är dum som känner som jag känner.

• Svar på tråden Korkad sambo
  • vampyria2
    Mittilvet skrev 2009-06-30 21:37:11 följande:
    Läs TS. Och prova nåt nytt: Försök sätt dig in i situationen till skillnad från andra.
    hmm du kanske borde skriva om TS då alla verkar missförstå dig, det kanske är du som har kominikations problem med både sambo och oss???
  • festia
    Mittilvet skrev 2009-06-30 21:37:11 följande:
    Läs TS. Och prova nåt nytt:Försök sätt dig in i situationen till skillnad från andra.
    Eftersom alla här HAR läst ts och du påstår att vi inte "förstår"... inser du då inte själv att du är en del av problemet?
  • Mittilvet
    MammaTillNeoh skrev 2009-06-30 21:37:08 följande:
    "Om du kände att du inte fick vara med och bestämma varannan vecka utan blev satt som "prio lägst" hade du mått bra då?Att du inte fick ha någon åsikt om hans barn och vad de gör, inte få någon förståenlse ifall du tog dig mod att berätta hur du mådde utan bara få en som visar agg emot dig och dubblar det du känner som obehagligt mot dig och skapa två "lag" i det som ska kallas hem, hade du fortfarande inte förstått då?"Jag tror det skulle vara en förklaring från ts....men jag kan ändå inte förstå hur man kan sitta och spy galla över sitt bonusbarn, sin egna familj!
    Så jag "spyr galla" över barnet för att jag tycker att min sambo är korkad?

Och nej, det barnet kommer aldrig någonsin tillhöra min familj.
    Aldrig någonsin.
  • MLT

Det var hårda ord du fått.. strunta i dom! Jag kan inte tänka mig att det här är allt? Det måste finnas andra saker, men att det här blev droppen som rann över, eller? Inte många hade reagerat som du i den situationen som du beskrev. Men däremot verkar det som att du av andra orsaker känner dig utanför?

Det är kanske inte riktigt samma sak, men jag kan ibland uppleva att jag inte får reda på saker av min sambo. Han sa upp sig förra året för att vi skulle kunna leva ihop (han jobbar ca 12-8 timmar om dagen) och jag trodde att det var det som gällde, men så på julfesten får jag veta av andra att han ändrade sig. Men det sa han aldrig till mig(!) Han fick 4 veckors semester i år istället för tre, men det sa han aldrig till mig utan jag fick veta det av hans syster häromdagen. Killar är inte så bra när det gäller att framföra information. Ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta :)

Jag har också svårt att framföra åsikter, får honom också att ställa sig i försvar. Har börjat mina smatal med att lugnt och sakligt förklara att nu kommer jag framföra en åsikt om något som jag måste prata om. Jag förklarar övertydligt att jag inte är ute efter att kritisera eller att han har gjort något fel, utan att jag bara vill att han ska försöka förstå mig. Det hjälper faktiskt, vi kan prata mycket bättre nuförtiden utan massa drama och överdrivna reaktioner så fort jag tycker något.

• Venla

Nä, vi förstår faktiskt inte varför du är så förbannad. Du klarar uppenbarligen inte av att förklara det mer än att han inte får hitta på saker med barnen när du inte är med eftersom du inte har fått vara med och bestämma. Det är det som du förmedlar och att hans barn skulle vara mindre värt utan att ge någon förklaring till det. Dessutom skriver du att du ångrar ditt eget barn. Det om något visar att det är du som är problemet, inte han, inte bonus barnet och inte ert gemensamma barn heller.

• MammaTillNeoh
    Mittilvet skrev 2009-06-30 21:38:40 följande:
    Så jag "spyr galla" över barnet för att jag tycker att min sambo är korkad?Och nej, det barnet kommer aldrig någonsin tillhöra min familj.Aldrig någonsin.
    Är du senil nu också? Har du glömt av all skit du skrivit om ditt bonusbarn de senaste inläggen???!! JO det är din sambos barn,, tillhör sambon din familj så gör hans barn det också!!!
  • Mittilvet
    Venla skrev 2009-06-30 21:38:54 följande:
    Nä, vi förstår faktiskt inte varför du är så förbannad. Du klarar uppenbarligen inte av att förklara det mer än att han inte får hitta på saker med barnen när du inte är med eftersom du inte har fått vara med och bestämma. Det är det som du förmedlar och att hans barn skulle vara mindre värt utan att ge någon förklaring till det. Dessutom skriver du att du ångrar ditt eget barn. Det om något visar att det är du som är problemet, inte han, inte bonus barnet och inte ert gemensamma barn heller.
    Det som fastnat i min sits hade också ångrat att barnet hade den pappan.
    Den binder det andra barnet samman med mitt barn och det ångrar jag djupt.
  • Venla

Du kommer långt i livet genom att anse att alla andra är idioter....

• festia
    Mittilvet skrev 2009-06-30 21:39:28 följande:
    Nej, däremot inser jag att de flesta andra är idioter milt sagt.Ta illa upp om du vill, jag struntar allvarligt talat i vilket.
    `
    "Take´s one to know one" är ett riktigt bra ordspråk som svar på ditt inlägg.
  • mjukisvicki

kan inte heller förstå problemet. tycker det var en snäll gest.

Svar på tråden Korkad sambo