• frukarlssonn

Orolig för plötslig spädbarnsdöd

Jag vet att det är ganska ovanligt med PSD men ja, orolig förälder som man är... Kan ändå inte släppa tanken, tänk om det värsta tänkbara skulle inträffa.

Vet ju att man kan påverka det själv med genom att inte låta dem ligga på mage osv. när de är så små så de inte kan vända sig. Sen läste jag att de inte ska sova med täcke eller filt, men vadå ska de inte sova me nåt alls? Fryser de inte då? Och att man ska byta ut kudden när de kan vända sig, men finns det ännu plattare kuddar?

Ni kanske tycker jag är fånig men jag är verkligen nojig

Min dotter är förresten tre veckor.

Usch lugna mig lite snälla...

/Orolig mamma

♥ Olivia 090610 ♥
  • Svar på tråden Orolig för plötslig spädbarnsdöd
  • Emmis 2008

Om man följer "råden" som finns så har man ju gjort vad man kan! En klen tröst iof om det värsta skulle inträffa men som sagt det är inte speciellt vanligt.
    Nu är min dotter 8 mån men hon sover utan filt, är ju så varmt nu. Men i vintras så hade hon endast en tunn filt på sig och pyjamas. Du känner ju om hon är varm/kall. Oftast har föräldrar en tendens till att klä på för mycket.
    Kudden har jag tagit bort helt. Hon ligger ändå inte som man ska i sängen utan det är oftast på tvären=)

• Alfy85

Tror inte du behöver oroa dig. Vår son sov på mage ända sen han föddes.

• Krabbolina

lukas sover i bara blöja nu när det är så varmt och han verkar iaf inte frysa.
    Han har aldrig haft kudde är nu 7 månader, sovit på mage sen han var två månader. I vintras hade han pyjamas på sig och en tunn filt.

• SötFlöt

Var inte orolig. Fast lätt för mig..jag tittat fortfarande extra noga på Nova ibland o hon e 4 månader..Försök att njuto inte oroa dig.Fråga BVC istället! dom vet ju allt du behöver veta. Jag frågar alltid dom först! kram

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • januaribebis09

Köp en sovpåse om du är orolig. Det får vår son alltid sova i. Det ska vara väldigt bra eftersom de då har en jämn temperatur hela natten och inte kan sparka av sig täcket. Sådana finns att köpa överallt, t ex på IKEA. Jag tycker de är superpraktiska. Tog bort en del av min oro över om han var för varm/för kall.

• lilla mej

till sma bebisar ska man bara anvanda natfiltar, ser ut som virkade filtar som har hal overallt, vilket gor att om de rakar fa dem over huvet sa kan de andas genom dem och de blir inte overhettade med dem. Jatte bra och haller dem varma samtidigt.

• Scarlet

Fattar inte varfor inte alla anvander sovpase (growbag), det ar ju helt suverant och loser alla problem! Det ar som en sovsacks-klanning som alltsa inte kan sparkas av eller komma over bebisens ansikte. Perfekt temperatur hela natten. Hade var son haft filt hade han sparkat av sig den pa en sekund. Sma barn (under 12 veckor) sover dessutom jattebra lindade. De far samma omhuldade kansla som i livmodern och sover da battre och de kan inte heller riva sig i ansiktet eller vakna av moro reflexen.

Ang psd - kop ett andningslarm. Vi har Angelcare som dessutom ar en babyvakt. Jattebra och har aldrig fellarmat. Men tank pa att risken ar valdigt liten om du foljer alla raden!

• Bobbenn

Sova på rygg, inget täcke, inte för mkt kläder, 16-18 grader i sovrummet. Det kan du göra, resten är upp till Gud

• Bobbenn

Sovpåse nu?? en kortärmad bodie räcker nog i denna värmen

• GrönaDruvan

Har också varit sjukt orolig, men efter vi skaffade andnigslarm så är jag mycket lugnare. Även om det inte är ett 100% skydd mot psd så är det skönt att ha det, för händer det som inte får hända så kan man ändå försöka rädda sin älskling.

Svar på tråden Orolig för plötslig spädbarnsdöd