• frukarlssonn

Orolig för plötslig spädbarnsdöd

Jag vet att det är ganska ovanligt med PSD men ja, orolig förälder som man är... Kan ändå inte släppa tanken, tänk om det värsta tänkbara skulle inträffa.

Vet ju att man kan påverka det själv med genom att inte låta dem ligga på mage osv. när de är så små så de inte kan vända sig. Sen läste jag att de inte ska sova med täcke eller filt, men vadå ska de inte sova me nåt alls? Fryser de inte då? Och att man ska byta ut kudden när de kan vända sig, men finns det ännu plattare kuddar?

Ni kanske tycker jag är fånig men jag är verkligen nojig

Min dotter är förresten tre veckor.

Usch lugna mig lite snälla...

/Orolig mamma

♥ Olivia 090610 ♥
  • Svar på tråden Orolig för plötslig spädbarnsdöd
  • Linsenstinsen

Jag har inte läst vad alla har svarat men jag var också väldigt nojjig över detta när min dotter var nyfödd. Hon är nu 14 månader drygt. Men det som gjorde mig lugnare var att köpa en sovpåse till henne som hon sov i. Det gjorde mig mycket lugnare.

• I have a kid
    NoMercy skrev 2009-07-09 00:36:41 följande:
    ALLA föräldrar borde gå en kurs i första hjälpen för barn. Oroliga som icke oroliga. Det är det ENDA vettiga sättet att ta reda på hur man beter sig, då kan man få rätt svar från utbildade personer (utbilade att lära ut till andra) samt att öva på handgreppen. Fråga på BVC!!! Dom kan ge tips om var och när, eller tom ordna en grupp!(ser framför mig hur många nojiga föräldrar står med klockan brevid sitt spädbarn och när det inte dragit efter andan på 15 sekunder kastar sig över och gör några halvhjärtade försök till HLR; för det har dom läst på FL, sen får ambulans komma och försöka rädda livet på ungen som fått x antal reben intryckta i lungorna och först nu börjat få riktiga problem med att andas....)
    men snälla står ju om man googlar åxå--
    å det är inte fel att ge tips... så som jag skrev ska man göra. å man börjar inte hlr direkt är det 15 sek bebisen inte andats på eller man inte alls har någon aning så gör man ju 5 inblåsningar FÖRST. Kollar om bebis börjar andas .. om inte då börjar man med HLR.
  • I have a kid
    Linsenstinsen skrev 2009-07-09 00:41:28 följande:
    Jag har inte läst vad alla har svarat men jag var också väldigt nojjig över detta när min dotter var nyfödd. Hon är nu 14 månader drygt. Men det som gjorde mig lugnare var att köpa en sovpåse till henne som hon sov i. Det gjorde mig mycket lugnare.
    lyckos dig dottern är 1 år å har fortfarande larm

vad är sovpåse??
  • NoMercy
    I have a kid skrev 2009-07-09 00:57:36 följande:
    men snälla står ju om man googlar åxå--å det är inte fel att ge tips... så som jag skrev ska man göra. å man börjar inte hlr direkt är det 15 sek bebisen inte andats på eller man inte alls har någon aning så gör man ju 5 inblåsningar FÖRST. Kollar om bebis börjar andas .. om inte då börjar man med HLR.
    Klart man kan googla, det du skrev hur man gör är ju kopierat från nätet. Men detta med 15 sekunder? Att det skulle vara väldigt farligt efter just 15 sekunder?
    Barn har andningsuppehåll, jag har också suttit och lyssnat på mina ungar och varit på väg upp, osså drar dom efter andan. Varför ska jag så snabbt häva mig på dom? Visst, rör jag så kommer andetaget, men det blir ju himla bökigt att vara så på tå hela tiden. Har aldrig använt andningslarm när ljuder dom?
    HLR= hjärtlungräddning dvs både inblåsningar och kompressioner.
    Just den informationen du gav kändes inte helt korrekt. Men visa mig gärna detta om just 15 sekunder.
  • Strumpläst83
    NoMercy skrev 2009-07-09 00:36:41 följande:
    ser framför mig hur många nojiga föräldrar står med klockan brevid sitt spädbarn och när det inte dragit efter andan på 15 sekunder kastar sig över och gör några halvhjärtade försök till HLR; för det har dom läst på FL, sen får ambulans komma och försöka rädda livet på ungen som fått x antal reben intryckta i lungorna och först nu börjat få riktiga problem med att andas....)
    Precis det jag ville komma fram till (fast du beskrev det så mycket bättre)
  • Madame Mom

Finns inget att snacka om tycker jag...  Är man orolig så köp ett larm..   då sover man mycket bättre..  Vill också passa på att säga att alla de som säger att larm INTE är bra, är folk som aldrig haft det.
    Har faktiskt aldrig varit med om att en som använt larm tycker att det varit negativt..

• Anna Sui
    Strumpläst83 skrev 2009-07-02 22:38:17 följande:
    Det är helt normalt att vara orolig, som många andra skriver så ha inte för varm i sovrummet, inte massa filtar som kan åka upp över huvudet, sov inte i samma säng som barnet om du röker (rök helst inte alls), ha inte barnet i magläge.Hittade lite statistik åt dig (det brukar lugna mig):Plötslig spädbarnsdöd är en sällsynt form av dödsfall, som är vanligast bland barn under spädbarnsåret men även förekommer under förskoleåren. Diagnosen ställs när ingen förklaring till dödsfallet finns och i Sverige drabbas omkring 1 av 4000 barn. Varje år dör cirka 500 barn av plötslig spädbarnsdöd i Sverige1 på 4000.... För varje fall av PSD finns 3999 barn som INTE drabbas
    Den statistiken kan tyvärr inte stämma. Det föds drygt hundra tusen barn i Sverige varje år. Men statistiken kanske inkluderar psd på barn som ligger i magen. De barnen föds ju fram också iof, men är kanske inte med i födslostatistiken.

Informationen om HLR finns ju att läsa överallt. Det svåra är ju att veta hur det fungerar praktiskt. Kan tipsa om RödaKorsets bok Första hjälpen BARN, där finns bilder som vägledning. Men bäst är såklart att gå en kurs. Då lär man sig också hur "hårt" man ska blåsa in tex och hur hårt man ska trycka.

Vi skaffade ett andningslarm. Respisense. Tycker det är jättebra. Bland de barn som dör varje år i PSD, vill jag inte att min son ska vara. Följer man de råd som finns så kanske risken är liten, men vi hade inte möjlighet att göra det så sonen inte vill sova på rygg, han sover i vår säng och det är svårt att reglera hans temperatur på natten då sovrumsremperaturen varierar så mycket.
  • goatess82

hmm jag som läst att det senaste åren har 20 barn dött av PSD och det är en lite annorlunda siffra.
    Filtar är jätte svårt och skippa här hemma då han slänger upp snuttisen över ansiktet när han sover =/

helt ok och nyttigt att vara nojig, dock väldigt jobbigt och påfrestande för ens lugn och nattsömn.

Kan också rekommendera larm, det känns tryggt och säkert.
    jag fick höra när jag var på efterkontrollen att det var dags att sluta.. HALLÅ, haft larmet i en vecka???
    Jag blev inte extra nojig bli helt lugn, och efter några dagar gick jag inte längre och tittade till honom på kvällen utan förlitade mig på att han hade bra (självklart hade vi elektronisk barnvakt)..jätte skönt=)

• goatess82

hmm jag som läst att det senaste åren har 20 barn dött av PSD och det är en lite annorlunda siffra.
    Filtar är jätte svårt och skippa här hemma då han slänger upp snuttisen över ansiktet när han sover =/

helt ok och nyttigt att vara nojig, dock väldigt jobbigt och påfrestande för ens lugn och nattsömn.

Kan också rekommendera larm, det känns tryggt och säkert.
    jag fick höra när jag var på efterkontrollen att det var dags att sluta.. HALLÅ, haft larmet i en vecka???
    Jag blev inte extra nojig bli helt lugn, och efter några dagar gick jag inte längre och tittade till honom på kvällen utan förlitade mig på att han hade bra (självklart hade vi elektronisk barnvakt)..jätte skönt=)

Svar på tråden Orolig för plötslig spädbarnsdöd