Strumpläst83 skrev 2009-07-02 22:38:17 följande:
Det är helt normalt att vara orolig, som många andra skriver så ha inte för varm i sovrummet, inte massa filtar som kan åka upp över huvudet, sov inte i samma säng som barnet om du röker (rök helst inte alls), ha inte barnet i magläge.Hittade lite statistik åt dig (det brukar lugna mig):Plötslig spädbarnsdöd är en sällsynt form av dödsfall, som är vanligast bland barn under spädbarnsåret men även förekommer under förskoleåren. Diagnosen ställs när ingen förklaring till dödsfallet finns och i Sverige drabbas omkring 1 av 4000 barn. Varje år dör cirka 500 barn av plötslig spädbarnsdöd i Sverige1 på 4000.... För varje fall av PSD finns 3999 barn som INTE drabbas
Den statistiken kan tyvärr inte stämma. Det föds drygt hundra tusen barn i Sverige varje år. Men statistiken kanske inkluderar psd på barn som ligger i magen. De barnen föds ju fram också iof, men är kanske inte med i födslostatistiken.
Informationen om HLR finns ju att läsa överallt. Det svåra är ju att veta hur det fungerar praktiskt. Kan tipsa om RödaKorsets bok Första hjälpen BARN, där finns bilder som vägledning. Men bäst är såklart att gå en kurs. Då lär man sig också hur "hårt" man ska blåsa in tex och hur hårt man ska trycka.
Vi skaffade ett andningslarm. Respisense. Tycker det är jättebra. Bland de barn som dör varje år i PSD, vill jag inte att min son ska vara. Följer man de råd som finns så kanske risken är liten, men vi hade inte möjlighet att göra det så sonen inte vill sova på rygg, han sover i vår säng och det är svårt att reglera hans temperatur på natten då sovrumsremperaturen varierar så mycket.