• frukarlssonn

Orolig för plötslig spädbarnsdöd

Jag vet att det är ganska ovanligt med PSD men ja, orolig förälder som man är... Kan ändå inte släppa tanken, tänk om det värsta tänkbara skulle inträffa.

Vet ju att man kan påverka det själv med genom att inte låta dem ligga på mage osv. när de är så små så de inte kan vända sig. Sen läste jag att de inte ska sova med täcke eller filt, men vadå ska de inte sova me nåt alls? Fryser de inte då? Och att man ska byta ut kudden när de kan vända sig, men finns det ännu plattare kuddar?

Ni kanske tycker jag är fånig men jag är verkligen nojig

Min dotter är förresten tre veckor.

Usch lugna mig lite snälla...

/Orolig mamma

♥ Olivia 090610 ♥
  • Svar på tråden Orolig för plötslig spädbarnsdöd
  • frukarlssonn
    kattochbebis skrev 2009-07-03 13:48:01 följande:
    Sedan är det viktigt att känna att man faktiskt FÅR vara orolig och att det, som många säger, är helt normalt. Jag får en känsla av att man ofta dumförklaras när man är orolig och yppar det högt. Men visst ska man väl försöka låta bli om man kan. :)
    Ja så känns de ibland, man är liksom rädd för att säga att man är orolig för då riskerar man att stämplas som extra nojig. Men man kommer ju givetvis va orolig för allt möjligt gällande sitt barn i resten av sitt liv antar jag.
    ♥ Olivia 090610 ♥
  • Sötakotten
    Marinero skrev 2009-07-04 09:56:29 följande:
    Ja så känns de ibland, man är liksom rädd för att säga att man är orolig för då riskerar man att stämplas som extra nojig. Men man kommer ju givetvis va orolig för allt möjligt gällande sitt barn i resten av sitt liv antar jag.
    Men du är ju extra nojjig?
  • I have a kid
    Marinero skrev 2009-07-03 11:17:56 följande:
    Tack för svaret!! Ska man starta med detta direkt om man upptäcker att barnet inte andas eller ska man kolla först om det finns puls?
    pulsen kan vara svår att känna/hitta på ett spädbarn. Å är det ett andnins stopp så är det bråttom.

Du märker att bebisen inte andas.böj huvudet bakot försiktigt så att näsan pekar rakt upp...

Börja med 5 inblåsningar ... sen kollar du andas den?? om inte påbörja direkt hlr 30 kompresioner och 2 inblåsningar. Efter du gjort detta kolla igen... om bebisen fortfarande inte andas fortsätt med 2 inblåsningar sen 30 kompresationer.....

tills ambulans anländer...
  • I have a kid
    I have a kid skrev 2009-07-07 05:14:29 följande:
    pulsen kan vara svår att känna/hitta på ett spädbarn. Å är det ett andnins stopp så är det bråttom.Du märker att bebisen inte andas.böj huvudet bakot försiktigt så att näsan pekar rakt upp...Börja med 5 inblåsningar ... sen kollar du andas den?? om inte påbörja direkt hlr 30 kompresioner och 2 inblåsningar. Efter du gjort detta kolla igen... om bebisen fortfarande inte andas fortsätt med 2 inblåsningar sen 30 kompresationer.....tills ambulans anländer...
    eller tills bebisen börjar andas....
  • kattochbebis
    Sötakotten skrev 2009-07-04 09:57:57 följande:
    Men du är ju extra nojjig?
    Det är ju just det man kanske inte orkar höra hela tiden när man ställer frågor om sitt barn. Inte så konstigt att man är orolig, människor är helt enkelt olika känsliga och har olika erfarenheter som kan påverka hur orolig man är för att saker ska hända.
  • Strumpläst83
    pulsen kan vara svår att känna/hitta på ett spädbarn. Å är det ett andnins stopp så är det bråttom.Du märker att bebisen inte andas.böj huvudet bakot försiktigt så att näsan pekar rakt upp...Börja med 5 inblåsningar ... sen kollar du andas den?? om inte påbörja direkt hlr 30 kompresioner och 2 inblåsningar. Efter du gjort detta kolla igen... om bebisen fortfarande inte andas fortsätt med 2 inblåsningar sen 30 kompresationer.....tills ambulans anländer...
    Men man ska väl ändå inte börja så fort den slutar andas? Andningsstopp på upp till 40 sekunder är väl helt normalt?

Lite OT men jag kan inte låta bli:
    Jag tror att det finns viss risk att föräldrar gör mer skada än nytta om de förlitar sig "något någon skrivit på internet". Du är säkert jättedukig på hlr men om jag vore du skulle jag vara lite försktig med att ge ut instruktioner på nätet då det faktiskt finns folk som total-förlitar sig på vad du skriver, vilket iofs låter som att du kan hlr väldigt bra, men det är väldans svårt att vara pedagogisk med det skrivna ordet.
    Har du gått hlr/första hjälpen för barn? Jag är själv sugen på att gå någon kurs, kan du tipsa vilka/vilken kurs som är bra?
  • frukarlssonn
    pulsen kan vara svår att känna/hitta på ett spädbarn. Å är det ett andnins stopp så är det bråttom. Du märker att bebisen inte andas.böj huvudet bakot försiktigt så att näsan pekar rakt upp... Börja med 5 inblåsningar ... sen kollar du andas den?? om inte påbörja direkt hlr 30 kompresioner och 2 inblåsningar. Efter du gjort detta kolla igen... om bebisen fortfarande inte andas fortsätt med 2 inblåsningar sen 30 kompresationer..... tills ambulans anländer...
    Tack för svaret Det känns skönt att veta vad man ska göra om det värsta inträffar!
    ♥ Olivia 090610 ♥
  • I have a kid
    Men man ska väl ändå inte börja så fort den slutar andas? Andningsstopp på upp till 40 sekunder är väl helt normalt? Lite OT men jag kan inte låta bli:Jag tror att det finns viss risk att föräldrar gör mer skada än nytta om de förlitar sig "något någon skrivit på internet". Du är säkert jättedukig på hlr men om jag vore du skulle jag vara lite försktig med att ge ut instruktioner på nätet då det faktiskt finns folk som total-förlitar sig på vad du skriver, vilket iofs låter som att du kan hlr väldigt bra, men det är väldans svårt att vara pedagogisk med det skrivna ordet.Har du gått hlr/första hjälpen för barn? Jag är själv sugen på att gå någon kurs, kan du tipsa vilka/vilken kurs som är bra?
    jag jobbar som 1 hjälpare så jag vet vad jag talar om...

trodde det var en självklarhet....

om man ser att bebisen inte andas så ska man först peta eller skaka i den lite för att se om den reagerar. Gör den inte det så ska man börja exakt som jag skrev....
  • I have a kid
    Men man ska väl ändå inte börja så fort den slutar andas? Andningsstopp på upp till 40 sekunder är väl helt normalt? Lite OT men jag kan inte låta bli:Jag tror att det finns viss risk att föräldrar gör mer skada än nytta om de förlitar sig "något någon skrivit på internet". Du är säkert jättedukig på hlr men om jag vore du skulle jag vara lite försktig med att ge ut instruktioner på nätet då det faktiskt finns folk som total-förlitar sig på vad du skriver, vilket iofs låter som att du kan hlr väldigt bra, men det är väldans svårt att vara pedagogisk med det skrivna ordet.Har du gått hlr/första hjälpen för barn? Jag är själv sugen på att gå någon kurs, kan du tipsa vilka/vilken kurs som är bra?
    efter 15 sek... så börjar det bli farligt...
  • NoMercy

ALLA föräldrar borde gå en kurs i första hjälpen för barn. Oroliga som icke oroliga. Det är det ENDA vettiga sättet att ta reda på hur man beter sig, då kan man få rätt svar från utbildade personer (utbilade att lära ut till andra) samt att öva på handgreppen. Fråga på BVC!!! Dom kan ge tips om var och när, eller tom ordna en grupp!
    (ser framför mig hur många nojiga föräldrar står med klockan brevid sitt spädbarn och när det inte dragit efter andan på 15 sekunder kastar sig över och gör några halvhjärtade försök till HLR; för det har dom läst på FL, sen får ambulans komma och försöka rädda livet på ungen som fått x antal reben intryckta i lungorna och först nu börjat få riktiga problem med att andas....)

Svar på tråden Orolig för plötslig spädbarnsdöd