• frukarlssonn

Orolig för plötslig spädbarnsdöd

Jag vet att det är ganska ovanligt med PSD men ja, orolig förälder som man är... Kan ändå inte släppa tanken, tänk om det värsta tänkbara skulle inträffa.

Vet ju att man kan påverka det själv med genom att inte låta dem ligga på mage osv. när de är så små så de inte kan vända sig. Sen läste jag att de inte ska sova med täcke eller filt, men vadå ska de inte sova me nåt alls? Fryser de inte då? Och att man ska byta ut kudden när de kan vända sig, men finns det ännu plattare kuddar?

Ni kanske tycker jag är fånig men jag är verkligen nojig

Min dotter är förresten tre veckor.

Usch lugna mig lite snälla...

/Orolig mamma

♥ Olivia 090610 ♥
  • Svar på tråden Orolig för plötslig spädbarnsdöd
  • frukarlssonn
    goatess82 skrev 2009-07-09 22:12:09 följande:
    hmm jag som läst att det senaste åren har 20 barn dött av PSD och det är en lite annorlunda siffra. Filtar är jätte svårt och skippa här hemma då han slänger upp snuttisen över ansiktet när han sover =/ helt ok och nyttigt att vara nojig, dock väldigt jobbigt och påfrestande för ens lugn och nattsömn. Kan också rekommendera larm, det känns tryggt och säkert. jag fick höra när jag var på efterkontrollen att det var dags att sluta.. HALLÅ, haft larmet i en vecka??? Jag blev inte extra nojig bli helt lugn, och efter några dagar gick jag inte längre och tittade till honom på kvällen utan förlitade mig på att han hade bra (självklart hade vi elektronisk barnvakt)..jätte skönt=)
    Ja vi har en gallerfilt till dottern, men än så länge sparkar hon bara av sig den

Vi installerade nyligen i ett larm med! Visst går jag emellanåt och tittar till henne ändå, men inte så som innan för att se om hon andas. Tycker faktiskt det är värt pengarna, sen att många tycker det är onödigt det är en annan sak.  Men för oss känns det rätt
    ♥ Olivia 090610 ♥
  • I have a kid
    Marinero skrev 2009-07-09 22:55:06 följande:
    Ja vi har en gallerfilt till dottern, men än så länge sparkar hon bara av sig den Vi installerade nyligen i ett larm med! Visst går jag emellanåt och tittar till henne ändå, men inte så som innan för att se om hon andas. Tycker faktiskt det är värt pengarna, sen att många tycker det är onödigt det är en annan sak.  Men för oss känns det rätt
    absolut värt pengarna det kan rädda ens barns liv...

men se till nu å lär dig barn hlr....

kan man kasta ut 8.000 på en vagn kan man lägga det på ett larm...
  • frukarlssonn
    I have a kid skrev 2009-07-09 23:10:36 följande:
    absolut värt pengarna det kan rädda ens barns liv... men se till nu å lär dig barn hlr.... kan man kasta ut 8.000 på en vagn kan man lägga det på ett larm...
    Jag har skrivit upp barn hlr, och repeterar det i huvudet lite då och då för att inte glömma av

Ja verkligen, det är värt pengarna för att kunna slappna av lite mer.
    ♥ Olivia 090610 ♥
  • fotbollsfru
    Marinero skrev 2009-07-09 23:24:23 följande:
    Jag har skrivit upp barn hlr, och repeterar det i huvudet lite då och då för att inte glömma av Ja verkligen, det är värt pengarna för att kunna slappna av lite mer.
    Jag skrev faktiskt ut ett "HLR-schema" som jag satte upp ovanför skötbordet (mest för att veta var jag har det)...
    Då ser jag det varje gång jag byter blöjor och kan repetera lite då och då...

depts.washington.edu/learncpr/infantcpr.html
  • Meli

Använd napp och en filt. Täcke blir lite tjockt, och sätt fast täcket vid fotändan, för vår dotter sparkade upp det och hade det över ansiktet flera gånger när jag vaknade, och det var lite obehagligt...

Napp hjälper barnet att andas rätt.

• Qluring

Jag var precis lika nojig som du. Införskaffade först ett larm till sängen men sedan även ett respisense så att jag skulle kunna vara lugn när hon sov i vagnen etc. Visst jag kanske är överdrivet nojig men larmen har iaf gett mig lugn nattsömn och det är det viktogaste. Min dotter är nu 6 veckor och rädslan har faktiskt dämpats, tidigare gränsade det nästan till ångest men jag kommer använda larmen tills hon är över året iaf.

• Aiwendil

Nu har inte jag läst hela tråden men har hört att pojkar oftare drabbats än flickor.
    Dessutom är det myyycket större andel barn som dör där föräldrarna är rökare.
    Kommer tyvärr inte ihåg sifforna exakt.

Jag var jättenojjig när sonen var liten och nu är han 2 år och 4 månader och jag är fortfarande lite nojjig (trots att han nu passerat gränsen för spädbarnsdöd och att vi inte röker)
    Dock inte nojjig som när han var liten men jag kollar honom minst en gång per natt i allafall...
    Sån är jag.. kommer jag nog vara många år framöver. Han är ju mitt allt! {#lang_emotions_sunny}

Isak ska få en lillebror ~ BF 2009.08.21
  • frukarlssonn
    Qluring skrev 2009-07-10 14:20:49 följande:
    Jag var precis lika nojig som du. Införskaffade först ett larm till sängen men sedan även ett respisense så att jag skulle kunna vara lugn när hon sov i vagnen etc. Visst jag kanske är överdrivet nojig men larmen har iaf gett mig lugn nattsömn och det är det viktogaste. Min dotter är nu 6 veckor och rädslan har faktiskt dämpats, tidigare gränsade det nästan till ångest men jag kommer använda larmen tills hon är över året iaf.
    Ja de viktigaste är ju trots allt att man själv kan känna sig lugnare, det är värt att betala pengar för!
    ♥ Olivia 090610 ♥
  • I have a kid
    Marinero skrev 2009-07-10 18:07:39 följande:
    Ja de viktigaste är ju trots allt att man själv kan känna sig lugnare, det är värt att betala pengar för!
    FEL det viktigaste är att man kanske kan rädda livet på sin lilla bebis
  • Qluring
    Aiwendil skrev 2009-07-10 14:26:22 följande:
    Nu har inte jag läst hela tråden men har hört att pojkar oftare drabbats än flickor. Dessutom är det myyycket större andel barn som dör där föräldrarna är rökare. Kommer tyvärr inte ihåg sifforna exakt. Jag var jättenojjig när sonen var liten och nu är han 2 år och 4 månader och jag är fortfarande lite nojjig (trots att han nu passerat gränsen för spädbarnsdöd och att vi inte röker) Dock inte nojjig som när han var liten men jag kollar honom minst en gång per natt i allafall... Sån är jag.. kommer jag nog vara många år framöver. Han är ju mitt allt!
    Ja vi har ett helt liv av nojjighet framför oss =), är det inte det ena så är det det andra. Under förlossningen nojjade jag för missfall, sedan för förtidig födsel, sedan för komplikationer under förlossningen osv... Som sagt de är ju vårt allt och det viktigaste vi har i livet - så klart att vi nojjar!
  • frukarlssonn
    I have a kid skrev 2009-07-13 01:02:13 följande:
    FEL det viktigaste är att man kanske kan rädda livet på sin lilla bebis
    Ja det också givetvis! Att känna sig lugn räcker ju inte, man ska ju kunna agera också om det väl skulle hända.
    ♥ Olivia 090610 ♥
  • frukarlssonn
    Qluring skrev 2009-07-13 16:34:32 följande:
    Ja vi har ett helt liv av nojjighet framför oss =), är det inte det ena så är det det andra. Under förlossningen nojjade jag för missfall, sedan för förtidig födsel, sedan för komplikationer under förlossningen osv... Som sagt de är ju vårt allt och det viktigaste vi har i livet - så klart att vi nojjar!
    Ja precis!
    ♥ Olivia 090610 ♥
Svar på tråden Orolig för plötslig spädbarnsdöd