• frukarlssonn

Orolig för plötslig spädbarnsdöd

Jag vet att det är ganska ovanligt med PSD men ja, orolig förälder som man är... Kan ändå inte släppa tanken, tänk om det värsta tänkbara skulle inträffa.

Vet ju att man kan påverka det själv med genom att inte låta dem ligga på mage osv. när de är så små så de inte kan vända sig. Sen läste jag att de inte ska sova med täcke eller filt, men vadå ska de inte sova me nåt alls? Fryser de inte då? Och att man ska byta ut kudden när de kan vända sig, men finns det ännu plattare kuddar?

Ni kanske tycker jag är fånig men jag är verkligen nojig

Min dotter är förresten tre veckor.

Usch lugna mig lite snälla...

/Orolig mamma

♥ Olivia 090610 ♥
  • Svar på tråden Orolig för plötslig spädbarnsdöd
  • lilla mej

sover inte era bebisar i samma rum som er? Jag har faktiskt inte kopt ett alarm an, for jag ar alltid i samma rum som min bebis, nu ar hon ju bara 3v men kommer nog inte ha henne i separat rum, dag eller natt pa ganska lang tid.

• mandelblomma

lilla mej skrev 2009-07-02 11:38:39 följande:

sover inte era bebisar i samma rum som er? Jag har faktiskt inte kopt ett alarm an, for jag ar alltid i samma rum som min bebis, nu ar hon ju bara 3v men kommer nog inte ha henne i separat rum, dag eller natt pa ganska lang tid.
    men man hör tyvärr inte om ens barn dör och även om man har dem i samma rum så är man kanske inte där 100% av tiden...
  • Evangeline72

Du behöver inget andningslarm. Se bara till att din bebis ligger på rygg och har en liten bebiskudde som går från skuldrorna upp till huvudet. En liten tunn filt räcker, och en kortärmad body på kroppen nu när det är så varmt. Ha bebisen i egen säng nära er och om ni vill samsova, se till att barnet inte hamnar under ert täcke. Undivk allt som har med rökning att göra.

Det är väldigt ovanligt med PSD, men jag vet hur det är att oroa sig. Jag har en 4 månaders bebis och jag är lika orolig som jag var när jag hade första barnet. Det är nog meningen att vi ska oroa oss, det är vårt jobb=) Det är då vi gör det bästa för vårt barn tror jag.

Kram på dig!

• frukarlssonn

Tack så hjärtligt för alla svar! jag ska införskaffa mig en sovpåse, det lät ju kanon! Fast nu sover hon bara i en body. Jag har en sån där gallerfilt, den har hål i hela filten, det borde ju va bra också?

Ja jag ska följa råden, så hoppas jag bara på att det ska gå bra!

♥ Olivia 090610 ♥
  • lennartsdotter
    Scarlet skrev 2009-07-02 11:29:52 följande:
    Fattar inte varfor inte alla anvander sovpase (growbag), det ar ju helt suverant och loser alla problem! Det ar som en sovsacks-klanning som alltsa inte kan sparkas av eller komma over bebisens ansikte. Perfekt temperatur hela natten. Hade var son haft filt hade han sparkat av sig den pa en sekund. Sma barn (under 12 veckor) sover dessutom jattebra lindade. De far samma omhuldade kansla som i livmodern och sover da battre och de kan inte heller riva sig i ansiktet eller vakna av moro reflexen. Ang psd - kop ett andningslarm. Vi har Angelcare som dessutom ar en babyvakt. Jattebra och har aldrig fellarmat. Men tank pa att risken ar valdigt liten om du foljer alla raden!
    Ur PSD-synvinkel rekommenderas det inte att linda sitt barn när det ska sova. Även om de allra minsta ofta sover gott så anses det öka risken för PSD.

Och growbagen, hur kan tempen alltid vara perfekt i den? Är jag den enda som har ett sovrum med varierande temperatur?
  • Lamillan

ALLA är oroliga för PSD.. jag kunde sitta i soffan och grina när vi skulle sova för att jag var så rädd..nu är han 4,5 månader och jag är väldigt lugn, det är klart att jag kollar till honom när han sover men är mycket mindre orolig..

• fotbollsfru

lilla mej skrev 2009-07-02 11:38:39 följande:

Det är ju en sak att alltid vara i samma rum som sin bebis; men du kan ju OMÖJLIGT hålla koll på hans/hennes andning hela tiden. Sover du aldrig?!

Och ang. temperaturen i sovrummet så tycker jag det är jättesvårt; vi har denna vecka haft 28 grader i sovrummet när vi lagt oss. Gumman ligger i bara blöja...Har ett andningslarm (babysence II) som vi är jättenöjda med!
  • frukarlssonn
    fotbollsfru skrev 2009-07-02 15:53:06 följande:
    lilla mej skrev 2009-07-02 11:38:39 följande: Det är ju en sak att alltid vara i samma rum som sin bebis; men du kan ju OMÖJLIGT hålla koll på hans/hennes andning hela tiden. Sover du aldrig?! Och ang. temperaturen i sovrummet så tycker jag det är jättesvårt; vi har denna vecka haft 28 grader i sovrummet när vi lagt oss. Gumman ligger i bara blöja...Har ett andningslarm (babysence II) som vi är jättenöjda med!
    Kul att höra. Jag har beställt just det andningslarmet. Vet att en del säger att larmet inte behövs, men det är värt det för att sova lite bättre på nätterna.

Och ja det är omöjligt att hålla koll på andningen, då får man nog sitta och titta på bebisen dygnet runt. Hittills har Olivia sovit i vår säng, men tydligen är det bästa att hon sover i sin egen. Så inatt får hon sova där. Usch va jobbigt...
    ♥ Olivia 090610 ♥
  • Evangeline72

Det finns även teorier som säger att det är säkert att sova i föräldrarnas säng när man är spädbarn. De hör föräldrarnas andning och blir lugna. Det finns något som heter babynest, det är en slags liten dyna med kanter som gör att man inte kan rulla på bebisen men ändå kan ha den nära.

• bebis090614

min pojke är också 3 veckor och jag är lika nojig som dig.
    men han sover i våran säng med bara blöja och utan täcke.. kroppsvärmen av oss räcker....

jag tar hans aptit och humör som en bra signal på att han inte är för varm!

men vad gäller PSD så... något som lugnar mig är att vi har honom naken på en tjock filt på golvet med sin kudde under huvudet hela dagarna.. på rygg alltså..
    (det är jobbigare med killar.. hans kiss räcker en halvmeter bort..)

så ammar jag honom också så klart.. utsätter honom inte för rök eller så...

mer än så kan jag inte göra.. inte du heller för den delen...
    men ja, det 'r riktigt jobbigt att veta att man måste våndas med PSD ett bra tag.

Svar på tråden Orolig för plötslig spädbarnsdöd