• frukarlssonn

Orolig för plötslig spädbarnsdöd

Jag vet att det är ganska ovanligt med PSD men ja, orolig förälder som man är... Kan ändå inte släppa tanken, tänk om det värsta tänkbara skulle inträffa.

Vet ju att man kan påverka det själv med genom att inte låta dem ligga på mage osv. när de är så små så de inte kan vända sig. Sen läste jag att de inte ska sova med täcke eller filt, men vadå ska de inte sova me nåt alls? Fryser de inte då? Och att man ska byta ut kudden när de kan vända sig, men finns det ännu plattare kuddar?

Ni kanske tycker jag är fånig men jag är verkligen nojig

Min dotter är förresten tre veckor.

Usch lugna mig lite snälla...

/Orolig mamma

♥ Olivia 090610 ♥
  • Svar på tråden Orolig för plötslig spädbarnsdöd
  • Strumpläst83

Det är helt normalt att vara orolig, som många andra skriver så ha inte för varm i sovrummet, inte massa filtar som kan åka upp över huvudet, sov inte i samma säng som barnet om du röker (rök helst inte alls), ha inte barnet i magläge.

Hittade lite statistik åt dig (det brukar lugna mig):
    Plötslig spädbarnsdöd är en sällsynt form av dödsfall, som är vanligast bland barn under spädbarnsåret men även förekommer under förskoleåren. Diagnosen ställs när ingen förklaring till dödsfallet finns och i Sverige drabbas omkring 1 av 4000 barn. Varje år dör cirka 500 barn av plötslig spädbarnsdöd i Sverige

1 på 4000.... För varje fall av PSD finns 3999 barn som INTE drabbas

• Sötakotten

Varför oroa sig för något som man ändå inte kan styra över? Njut av bebistiden istället för att vara så nipprig.
    Har en bror som förlorade en son i PSD, så visst vet jag hur hemskt det är. Men jag tycker det är viktigare för mig att njuta av min lilla fyra-månaders son än vara rädd för att han ska dö i PSD.

• frukarlssonn
    Strumpläst83 skrev 2009-07-02 22:38:17 följande:
    Det är helt normalt att vara orolig, som många andra skriver så ha inte för varm i sovrummet, inte massa filtar som kan åka upp över huvudet, sov inte i samma säng som barnet om du röker (rök helst inte alls), ha inte barnet i magläge. Hittade lite statistik åt dig (det brukar lugna mig): Plötslig spädbarnsdöd är en sällsynt form av dödsfall, som är vanligast bland barn under spädbarnsåret men även förekommer under förskoleåren. Diagnosen ställs när ingen förklaring till dödsfallet finns och i Sverige drabbas omkring 1 av 4000 barn. Varje år dör cirka 500 barn av plötslig spädbarnsdöd i Sverige 1 på 4000.... För varje fall av PSD finns 3999 barn som INTE drabbas
    Tack,  det känns lite mer lugnande Man e ju så nojig som sagt...
    ♥ Olivia 090610 ♥
  • I have a kid
    Marinero skrev 2009-07-02 19:43:52 följande:
    Ok jag har beställt ett sånt man har i sängen, babysence.Hur gör man hlr på spädbarn?
    jobbar som 1 hjälpare...

Spädbarn noll till ett år
    Babyn kan ligga på hårt underlag.
    Starta med fem inblåsningar.
    Använd pek- och långfingret och tryck på nedre tredjedelen av bröstbenet.
    Tryck 30 gånger, nästan två tryck per sekund.
    Varje gång trycker du ner babyns bröstkorg en tredjedel.
    Släpp upp bröstkorgen mellan trycken (kompressionerna).
    Efter 30 tryck gör du två inblåsningar.
    Sedan börjar du om på nytt, med 30 tryck följda av två inblåsningar.
    Om du är ensam, larma 112 efter tre serier med 30 tryck och två inblåsningar. Fortsätt därefter med hjärt- och lungräddning, 30 tryck och två inblåsningar, tills hjälpen är på plats eller barnet andas normalt.

offtas räcker det med bara iblåsningar på spädbarn då dom offtas bara glömt att andas.

viktigt att veta är att även fast man gör hela serien barn hlr , har man inte fått någon respons udner tiden så är det inte så stor sanolikhet att bebisen överlever då det troligen rör sig om ett hjärt stopp då.
  • frukarlssonn

Tack för svaret!! Ska man starta med detta direkt om man upptäcker att barnet inte andas eller ska man kolla först om det finns puls?

♥ Olivia 090610 ♥
  • lennartsdotter
    zlota skrev 2009-07-02 19:34:17 följande:
    hej får jag hoppa in och ställa en fråga. när är PSD som riksfyllt? eller vilka månader finns störst riks för det. har en son på .5 månader och är oxå jätte nojjig. tyvärr så ligger han på mage och sover. har gjort sedan han föddes. går verkligen inte att lägga honom på rygg. testar varje kväll men så fort vi lägger honom på mage så somnar han,
    Störst risk föreligger fram till 6 månaders ålder, men visst händer det att även äldre barn än så dör i PSD.
  • kattochbebis

Sedan är det viktigt att känna att man faktiskt FÅR vara orolig och att det, som många säger, är helt normalt. Jag får en känsla av att man ofta dumförklaras när man är orolig och yppar det högt.
    Men visst ska man väl försöka låta bli om man kan. :)

• bebis090614
    kattochbebis skrev 2009-07-03 13:48:01 följande:
    Sedan är det viktigt att känna att man faktiskt FÅR vara orolig och att det, som många säger, är helt normalt. Jag får en känsla av att man ofta dumförklaras när man är orolig och yppar det högt. Men visst ska man väl försöka låta bli om man kan. :)
    ja, exakt!
Svar på tråden Orolig för plötslig spädbarnsdöd