• frukarlssonn

Orolig för plötslig spädbarnsdöd

Jag vet att det är ganska ovanligt med PSD men ja, orolig förälder som man är... Kan ändå inte släppa tanken, tänk om det värsta tänkbara skulle inträffa.

Vet ju att man kan påverka det själv med genom att inte låta dem ligga på mage osv. när de är så små så de inte kan vända sig. Sen läste jag att de inte ska sova med täcke eller filt, men vadå ska de inte sova me nåt alls? Fryser de inte då? Och att man ska byta ut kudden när de kan vända sig, men finns det ännu plattare kuddar?

Ni kanske tycker jag är fånig men jag är verkligen nojig

Min dotter är förresten tre veckor.

Usch lugna mig lite snälla...

/Orolig mamma

♥ Olivia 090610 ♥
  • Svar på tråden Orolig för plötslig spädbarnsdöd
  • zlota

hej får jag hoppa in och ställa en fråga. när är PSD som riksfyllt? eller vilka månader finns störst riks för det.
    har en son på .5 månader och är oxå jätte nojjig.
    tyvärr så ligger han på mage och sover. har gjort sedan han föddes. går verkligen inte att lägga honom på rygg. testar varje kväll men så fort vi lägger honom på mage så somnar han,

• I have a kid
    Marinero skrev 2009-07-02 10:44:06 följande:
    Jag vet att det är ganska ovanligt med PSD men ja, orolig förälder som man är... Kan ändå inte släppa tanken, tänk om det värsta tänkbara skulle inträffa.Vet ju att man kan påverka det själv med genom att inte låta dem ligga på mage osv. när de är så små så de inte kan vända sig. Sen läste jag att de inte ska sova med täcke eller filt, men vadå ska de inte sova me nåt alls? Fryser de inte då? Och att man ska byta ut kudden när de kan vända sig, men finns det ännu plattare kuddar?Ni kanske tycker jag är fånig men jag är verkligen nojig Min dotter är förresten tre veckor.Usch lugna mig lite snälla.../Orolig mamma
    vi har andningslarm på våran dotter 1 år.

jag känner mig trygg.. å vet att jag ev skulle kunna rädda hennes liv vid ett andningstopp då hon sover.... Med hjälp av larmet så vet jag när jag ska börja hlr/inblåsningar

SKAFFA ett larm
    respisense som vi har kan man ha i vagnen, bilstolen i famnen över allt då den inte registrerar annat en barnets andning.
    Man fäster det på blöjkanten.

kostar 349 kr varje månad.

jag känner 3 barn mellan 3 veckor och 5 månader som dött i psd.
  • I have a kid

lilla mej skrev 2009-07-02 11:38:39 följande:

sover inte era bebisar i samma rum som er? Jag har faktiskt inte kopt ett alarm an, for jag ar alltid i samma rum som min bebis, nu ar hon ju bara 3v men kommer nog inte ha henne i separat rum, dag eller natt pa ganska lang tid.
    se till att du LÄR DIG hlr /inblåsningar

annars hjälper det inte att ha larm. Du måste kunna detta för att iaf vid ett adningsuppehåll/andningstopp rädda livet på han/hon
  • I have a kid
    I have a kid skrev 2009-07-02 19:38:16 följande:
    se till att du LÄR DIG hlr /inblåsningar annars hjälper det inte att ha larm. Du måste kunna detta för att iaf vid ett adningsuppehåll/andningstopp rädda livet på han/hon
    barn hlr
  • I have a kid
    bebis090614 skrev 2009-07-02 18:58:06 följande:
    min pojke är också 3 veckor och jag är lika nojig som dig.men han sover i våran säng med bara blöja och utan täcke.. kroppsvärmen av oss räcker....jag tar hans aptit och humör som en bra signal på att han inte är för varm!men vad gäller PSD så... något som lugnar mig är att vi har honom naken på en tjock filt på golvet med sin kudde under huvudet hela dagarna.. på rygg alltså..(det är jobbigare med killar.. hans kiss räcker en halvmeter bort..)så ammar jag honom också så klart.. utsätter honom inte för rök eller så...mer än så kan jag inte göra.. inte du heller för den delen...men ja, det 'r riktigt jobbigt att veta att man måste våndas med PSD ett bra tag.
    varför inte köpa /hyra ett larm. Tänk å stå där utan bebis. å veta att fu åtminstone kunnat försökt rädda livet på han/Hon
  • kattochbebis

Jag förstår dig. Jag har varit precis lika nojig men börjar lugna ner mig lite nu när sonen är femton månader.
    Jag vaknade flera gånger på natten och kollade att han andades. Kanske hjälper det dig mot din oro att skaffa andningslarm. Och att ha bebisen i samma sovrum så man kan kolla ofta.
    Jag har låtit min son sova med filt men försökt se till att han har den nedanför axlarna och jag är väldigt noga med att anpassa tjockleken efter hur varmt det är där han sover. I den här värmen ska de ju inte ha något alls på sig helst. Se bara till att din bebis inte blir för varm!

• frukarlssonn
    I have a kid skrev 2009-07-02 19:36:01 följande:
    vi har andningslarm på våran dotter 1 år. jag känner mig trygg.. å vet att jag ev skulle kunna rädda hennes liv vid ett andningstopp då hon sover.... Med hjälp av larmet så vet jag när jag ska börja hlr/inblåsningar SKAFFA ett larm respisense som vi har kan man ha i vagnen, bilstolen i famnen över allt då den inte registrerar annat en barnets andning. Man fäster det på blöjkanten. kostar 349 kr varje månad. jag känner 3 barn mellan 3 veckor och 5 månader som dött i psd.
    Ok jag har beställt ett sånt man har i sängen, babysence.

Hur gör man hlr på spädbarn?
    ♥ Olivia 090610 ♥
  • frukarlssonn
    kattochbebis skrev 2009-07-02 19:42:41 följande:
    Jag förstår dig. Jag har varit precis lika nojig men börjar lugna ner mig lite nu när sonen är femton månader. Jag vaknade flera gånger på natten och kollade att han andades. Kanske hjälper det dig mot din oro att skaffa andningslarm. Och att ha bebisen i samma sovrum så man kan kolla ofta. Jag har låtit min son sova med filt men försökt se till att han har den nedanför axlarna och jag är väldigt noga med att anpassa tjockleken efter hur varmt det är där han sover. I den här värmen ska de ju inte ha något alls på sig helst. Se bara till att din bebis inte blir för varm!
    Jo hon ligger bara i blöjan nu. Värmen är ju hemsk.
    ♥ Olivia 090610 ♥
  • arkeologitjejen

Det är fullt normalt att vara så orolig, men det är egentligen rätt onödigt. Jag var precis lika rädd och låg sömnlös pga det, fast allt gick ju bra till slut och nu springer hon runt och vill bara bada bada bada.

Mamma till Linnea, född mars 2008.
  • Scarlet
    lennartsdotter skrev 2009-07-02 13:48:13 följande:
    Ur PSD-synvinkel rekommenderas det inte att linda sitt barn när det ska sova. Även om de allra minsta ofta sover gott så anses det öka risken för PSD.Och growbagen, hur kan tempen alltid vara perfekt i den? Är jag den enda som har ett sovrum med varierande temperatur?
    Oj, har inte last att det skulle oka risken att linda barnen, har i England ar det valdigt vanligt. Fast jag litar mer pa Sverige nar det galler sadan forskning, vi har ju blande de lagsta antal fallen av psd i hela varlden. Med growbagen och temperaturen sa menade jag att eftersom de inte sparkar avsig tacken sa fryser de inte mitt i natten. Men det ar klart att temperaturen i rummet kan andras anda.
Svar på tråden Orolig för plötslig spädbarnsdöd