• 1Moonlight1

Tror någon matar min katt!!

Misstänker att någon matar min katt siri.
    Siri älskar att vara ute, när det är sommar så är hon ute dygnerna runt, men hon brukar alltid komma hem titt som tätt för att äta. Jag flyttade något hus bort för ca en månad sedan och det var då det började, men Siri vet vart jag bor hon hittar hit, men hon kommer inte, idag ropade jag in henne här på kvällen då hon vart ute sen i förrgår, hon smakade lite på maten sen va det inge mer, sen ville hon ut igen. Och en katt som vart ute sen i förrgår bör vara väldigt hungrig.. VAd ska jag göra? Tänkte skriva en insändare i våran gratis tidning som alla får men vet inte vad jag ska skriva mer än att det inte är okej att mata andras katter. Siri har även halsband och det visar ju tydligt att hon ägs av någon.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-17 14:38
    Fick veta att det var/är min förra granne som matar henne, dom har ingen katt själv och vill inte ha något ansvar över Siri, dom tycker bara om att ha henne där, så dom köper hem mat åt henne, hon får ej vara inne på nätterna hos dom. Pga allt det här så hatar Siri att vara hemma och hon hatar vår andra katt som hon har växt upp med, dom har blivit som okända för varandra. Med tanke på att Siri hatar att vara här hemma nu, utan bara vill vara där borta och hon inte får vara inne på nätterna och det börjar bli kyligt så har jag bestämt att jag måste försöka omplacera henne. Känns tråkigt att det var tvunget att bli såhär, men jag kan inte tvinga henne att vara hemma, hon blir bara aggressiv då och jag kan inte heller tvinga "matarna" att ta över henne och där med låta henne vara inne på nätterna.. Jag ser tyvär inget annat val än att helt enkelt släppa taget om henne. Tycker bara att det är så tråkigt att dom köper hem mat åt henne och allt men inte vill ha henne fullt ut

• Svar på tråden Tror någon matar min katt!!
  • skorpionen80
    1Moonlight1 skrev 2009-09-16 15:37:32 följande:
    Fick veta att det var/är min förra granne som matar henne, dom har ingen katt själv och vill inte ha något ansvar över Siri, dom tycker bara om att ha henne där, så dom köper hem mat åt henne, hon får ej vara inne på nätterna hos dom. Pga allt det här så hatar Siri att vara hemma och hon hatar vår andra katt som hon har växt upp med, dom har blivit som okända för varandra. Med tanke på att Siri hatar att vara här hemma nu, utan bara vill vara där borta och hon inte får vara inne på nätterna och det börjar bli kyligt så har jag bestämt att jag måste försöka omplacera henne. Känns tråkigt att det var tvunget att bli såhär, men jag kan inte tvinga henne att vara hemma, hon blir bara aggressiv då och jag kan inte heller tvinga "matarna" att ta över henne och där med låta henne vara inne på nätterna.. Jag ser tyvär inget annat val än att helt enkelt släppa taget om henne. Tycker bara att det är så tråkigt att dom köper hem mat åt henne och allt men inte vill ha henne fullt ut.
    Varför inte lära henne gå ut i sele istället eller bygga en rastgård om du har möjlighet?

Varför får hon inte vara inne på nätterna? Det är ju jättekallt ute på vintrarna!
  • 1Moonlight1

Nej vill inte ta ifrån henne det hon älskar mest att få vara ute i friheten. Här får hon vara inne men hon vägrar, där borta får hon inte för att tanten tydligen är lättväckt så hon blir störd då.

• CTMT

Är det inte ett väldigt drastiskt beslut att omplacera katten direkt?
    Varför snackar du inte bara med de som matar henne om att de ska sluta mata henne omedelbart pga vad de har ställt till med? Är de helt oresonliga eller?

Slutar de mata katte så kommer er katt "flytta hem" till er igen ska du se.

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • 1Moonlight1

Jag har inte riktigt sagt rakt ut sluta mata min katt men jag har sagt att hon inte längre vill vara hemma och att hon slutat gilla vår andra katt, men jag kanske måste prova att säga rakt ut sluta mata henne, för den andra omständiga vägen verkar inte nå fram. Men det känns lite svårt att få ur mig det, känner mig dum. Blir nog svårt för dom att sluta mata också, eftersom siri ligger på deras altan, hon har en egen liten bädd där.

• CTMT
    1Moonlight1 skrev 2009-09-16 19:37:18 följande:
    Jag har inte riktigt sagt rakt ut sluta mata min katt men jag har sagt att hon inte längre vill vara hemma och att hon slutat gilla vår andra katt, men jag kanske måste prova att säga rakt ut sluta mata henne, för den andra omständiga vägen verkar inte nå fram. Men det känns lite svårt att få ur mig det, känner mig dum. Blir nog svårt för dom att sluta mata också, eftersom siri ligger på deras altan, hon har en egen liten bädd där.
    Försök stå på dig lite! För som du själv säger... antingen ska de inte alls ha katten (0% uppmärksamhet) eller så ska de ha katten till 100%, dvs. även släppa in den och t.o.m. "ta över" den! (men så kan man såklart inte göra) De kan inte bara mata katten lite då och då och sen skita i den annars.

Stå på dig och knacka på hos grannarna och säg att du förstår att de bara vill vara snälla, men nu är läget som så att... (och så berättar du hur illa det har blivit hos er att katten knappt kommer hem och att den är osams med de andra katterna). Och säg gärna det att du faktiskt inte vill behöva omplacera katten! Och understryk att det faktiskt är DIN katt och att du inte uppskattar vad de håller på med. (men med en trevlig ton såklart så ni inte blir osams)

Det kan ju vara så pass enkelt att grannarna bara behöver få veta hur du känner. De kanske inte vet om problemet och tror bara att de är snälla. Men de behöver veta att de förstör mer än de hjälper... så stå på dig och gå dit och berätta utan att det behöver bli en så stor grej av det! Det är kanske lätt fixat! {#lang_emotions_smile}
  • 1Moonlight1

Det låter faktiskt bra det du säger. Ja jag ska faktiskt försöka prata med dom.

• CTMT
    1Moonlight1 skrev 2009-09-16 20:19:00 följande:
    Det låter faktiskt bra det du säger. Ja jag ska faktiskt försöka prata med dom.
    Gör det, kommer gå bra och förhoppningsvis förstår dem precis vad du menar! De kan givetvis vara vänskapliga mot katten ändå, men de kan gott låta katten få äta hemma hos sin ägare istället.
    Lycka till och berätta hur det gick!
  • Dr Mupp
    JojjeSkrutt skrev 2009-07-04 20:41:20 följande:
    Varför får man inte mata andras katter???
    I värsta fall kan katten vara allergisk mot det du serverar, andra katter går på diet och ska absolut inte ha mer mat. Sen brukar aktetr som blir matade flytta, inte så kul för ägarna.

Sen är det inte din katt. Vill du mata en katt så skaffa egen.
  • vargaa

Mina katter är ibland borta veckor i sträck. Det är inget konstigt och de hittar mer mat än de behöver om de är i gott hull. Mina katter släpar dagligen hem gnagare och fåglar som de lämnar i trädgården. De har fri tillgång på torrfoder hemma men jagar ändå och äter väldigt lite. Det är dessutom nyttigare för dem att äta egenfångat med allt vad det innebär.

Däremot är det inte helt ovanligt att folk matar andras katter så visst kan det vara så. Om du misstänker det kanske du kan höra dig för hos grannarna om de känner till ngn som brukar göra så. Hos oss finns en del vildkatter efter som att jag bor på landet. Folk köper katt som de lämnar när sommarn är slut. Så vi har en granne som matar dessa så att de klarar vintern.

När min ena hona började försvinna mer än vanligt misstänkte jag att hon fick mat nån annanstans (och även husrum) så jag skrev en lapp och satte på vid brevlådorna i områderna närmast. Jag skrev att min katt har fint foder hemma, en familj som älskar henne och dessutom måste komma hem ofta för att få sina p-piller. Därefter började hon komma oftare.

Ofta tänker inte folk på att de orsakar problem när de matar en kelen misse som står utanför dörrn. Man tycker om besöket och vill uppmuntra det. Man kanske inte vet heller om katten har ngt hem - varför det är bra att alltid ha halsband på katten. Jag skrev på lappen i vilket hus min katt bodde om ngn ville kontakta oss ang henne, om man var orolig över henne och därför matade henne.

Så försök att nå ut till folk om du tror att det är därför hon är borta. Katter kan också försvinna av andra orsaker. Mina honor är kastrerade men går ändå iväg flera dygn ibland. Vinter som sommar. Hur gammal är hon?

• ninanen

Du kan ju alltid påpeka att om de matar din katt är de också ansvariga för den och måste ta hand om den i övrigt, detta har jag djurskyddsinspektörer upplyst mej om.

"Observera! Om du matar katten är den ditt ansvar!
    Enligt förarbetena till djurskyddslagen blir du djurhållare när du matar en herrelös katt eller tar in den för natten. Då blir du också skyldig att sköta den, dvs ge den mat och tillsyn dagligen, ge den veterinärvård vid behov mm. När man väl har blivit djurhållare är det för sent att sluta mata katten, då gör man sig skyldig till djurplågeri. Har du hamnat i denna situation, vänj dig vid tanken att ha katt och ta katten till veterinären för översyn och kastrering/sterilisering, eller för avlivning om du inte vill ha den längre."

Källa:
    www.lillaedet.se/default.asp&menutree=2173.2536&toplinkname=Milj%C3%B6&menuheading=Milj%C3%B6&mainpage=templates/06.asp?sida=2465

• 1Moonlight1

Nu har jag äntligen pratat med dom, tog ett tag, jag hade ju tänkt att jag skulle hoppa över deras staket och knacka på altan genom att jag inte kommer in i deras port (portarna här är låsta dygnerna runt), men så när jag gick förbi där så märkte jag att staketet var något högre än jag trott plus att det inte var rakt utan, sådär vasst så att komma över där var att glömma. Men idag så var hon ute när jag gick förbi. Hon hade själv funderat på att sluta mata Siri nu, så det skulle hon göra, dom skulle även försöka att inte släppa in henne alls. Förhoppningsvis så slutar Siri vara där hela tiden när hon märker att hon inte får mat, och förhoppningsvis så klarar dom av att sluta ge henne mat helt och hållet.

• CTMT
    1Moonlight1 skrev 2009-09-28 13:40:25 följande:
    Nu har jag äntligen pratat med dom, tog ett tag, jag hade ju tänkt att jag skulle hoppa över deras staket och knacka på altan genom att jag inte kommer in i deras port (portarna här är låsta dygnerna runt), men så när jag gick förbi där så märkte jag att staketet var något högre än jag trott plus att det inte var rakt utan, sådär vasst så att komma över där var att glömma. Men idag så var hon ute när jag gick förbi. Hon hade själv funderat på att sluta mata Siri nu, så det skulle hon göra, dom skulle även försöka att inte släppa in henne alls. Förhoppningsvis så slutar Siri vara där hela tiden när hon märker att hon inte får mat, och förhoppningsvis så klarar dom av att sluta ge henne mat helt och hållet.
    Bra! :) Hoppas det löser sig!
  • liamochlukasfaster

har samma problem med våran lilla Gustav han kom inte hem på ett tag för jätte länge sedan sen kom hen hem och ahn är lång hårig så vi rakad han för att han fått tovor sen var han borta i nprgar veckr igen då trodde vi att han inte ville komma hem bara för att vi rakade han men sen vistade det sig att Gustav blir matad av våra två grannar så han vill inte komma hem nu:( jag vet att han har det bra där men dom vill inte heller ta något ansvar ölver honnom och hem till oss och våra katter vill han inte komma dom "känner" inte varanda längre han har vuxit upp med våra två andra katter och dem har han bott med hela livet tills någramådarsedan då vi fick reda på att han blir matad av grannarna känns jätte jobbigt för dem borstar han inte dom rakar han inte han får ju tovor i pälsen med och det gör ju ont på lång håriga katter! Vi vet inte vad vi ska göra vi kan inte tvinga han och ra inne han har alltid varit ute efterom vi bor på landet typ fast i ett omsåde. Vet hur jobbigt detta är! Hoppas det blir bra för dig ska läsa lite mera vad dem anra har skrivigt med kanske jag med får några tips då(:
    Hoppas på det bästa för dig!

Svar på tråden Tror någon matar min katt!!