de har låst in min son!
Min son är 13-år och inlåst...han har aldrig gjort något kriminellt,han har aldrig använt droger....han har ett problem...ADHD.
En svår ADHD och för sådana barn finns ingen profsionell hjälp att få i skolvärlden.
I stället blir han straffad och ifråntagen sin familj.Han är bara 13 år och vill inget hellre än att vara hemma hos sin familj.
Jag va så dum att kontakta socialen då jag trodde att vi skulle få hjälp, jag va orolig för vad som kunde hända då jag tyckte att min sons beteende blev allt mer oroväckande. Men han hade inte hunnit göra något utan jag reagerade innan.
Jag blev vid det tillfället lurad att skriva på ett LVU som lovades att hävas på måndagen.När måndagen kom så hade "de aldrig sagt så".
Det som händer sen är fruktansvärt. De kontaktar inte mig överhuvudtaget trots upprepade försök från mig att få kontakt. via mail,telefon ochsåvidare..ända livstecknet jag får är när de skriver ett mail att de ska placera honom.
Jag fick också besked om att jag fick inte vara med och välja ställe och vi hann inte åka och hälsa på.
I samma veva (2 dagar innan) han skulle åka så satte de ut hans medicin,trots att hans doktor sagt vid upprepade tillfällen att man inte bara kan sätta ut den utan den måste trappas ner för annars kan man må psykiskt dåligt.De frågade inte ens mig som vårdnadshavare utan satte ut den på de grunder att han sa att han mådde illa av de.
Han skulle hamna på ett ungdomshem som ligger i Eksjö.22 mil hemmifrån!!!!!!!!Han har knappt sovit borta de senaste åren.
Jag fick köra dit honom , till ett vilt främmande ställe som varken han elr jag fått tillfälle att hälsa på innan och lämna honom där.
Där förväntas han att uppföra sig enl regelboken. Under vilka förutsättningar då undrar jag?
Han har svår ADHD, ingen medicinering, förmodligen biverkningar av att de satt ut medicinen, blivit fråntagen sin mamma, den enda trygghet han någonsin haft,ett vilt främmande ställe med ett gäng tuffa pojkar.
Han är rädd och ledsen men med hans diagnoser kan han inte säga det utan han skriker,fula ord och slår i inredningar,
Då blir han bestraffad. Första anhalten är det sjunde rummet ,där man får vara ensam med en vårdare. Andra anhalten är isoleringen , dit de skickat min 13-åring flera gånger.
Han blir satt i ett helt kalt rum i bara kalsongerna.Man tror att detta utspelar sig på 50-talet elr så men nu är vi 2009.
När jag frågade honom om han va rädd så sa han mamma , 2 sitter här för droger,2 för alkohol,en för 7 inbrott och en för anstiftan till mord....man är ju inte trygg med alla precis.Han är minst där både till ålder och kroppsligt.
Jag fick precis hem domen där det står fortsatt tvångsvård men det står också att 2§LVU kan tillämpas även mot föräldrar som uppfyller högt ställda krav vad gäller förmåga att tillgodose ett barns behov,det står att jag är en djupt engagerad förälder och gör allt som står i min makt för att hjälpa honom.
Jag föreslog att man skulle placerat honom på ett skolveckohem då jag vill att han ska få betyg i skolan och klara av högstadiet och att han skulle få vara hemma hos sin trygghet på helgerna.
Ändå väljer man att ha kvar honom på en låsbar instution.
Min son mår jättedåligt och hans beteende blir bara värre och värre och jag kan inte som mamma göra någonting för att han ska få det bra.
Jag vill med denna texten varna alla som tror att de kommer få hjälp om de ringer och ber om det. Man ska veta riskerna också och hur det går till i verkligheten.Om ens barn kan bli LVU -placerat trots att det finns en fungerande förälder som uppfyller förmågan att tillgodose barnets behov och är villig till instaser så ska man ju ha med sig att då kan alla barn bli det.