• Anonym (LEDSEN)

de har låst in min son!

Min son är 13-år och inlåst...han har aldrig gjort något kriminellt,han har aldrig använt droger....han har ett problem...ADHD.
    En svår ADHD och för sådana barn finns ingen profsionell hjälp att få i skolvärlden.
    I stället blir han straffad och ifråntagen sin familj.Han är bara 13 år och vill inget hellre än att vara hemma hos sin familj.
    Jag va så dum att kontakta socialen då jag trodde att vi skulle få hjälp, jag va orolig för vad som kunde hända då jag tyckte att min sons beteende blev allt mer oroväckande. Men han hade inte hunnit göra något utan jag reagerade innan.
    Jag blev vid det tillfället lurad att skriva på ett LVU som lovades att hävas på måndagen.När måndagen kom så hade "de aldrig sagt så".
    Det som händer sen är fruktansvärt. De kontaktar inte mig överhuvudtaget trots upprepade försök från mig att få kontakt. via mail,telefon ochsåvidare..ända livstecknet jag får är när de skriver ett mail att de ska placera honom.
    Jag fick också besked om att jag fick inte vara med och välja ställe och vi hann inte åka och hälsa på.
    I samma veva (2 dagar innan) han skulle åka så satte de ut hans medicin,trots att hans doktor sagt vid upprepade tillfällen att man inte bara kan sätta ut den utan den måste trappas ner för annars kan man må psykiskt dåligt.De frågade inte ens mig som vårdnadshavare utan satte ut den på de grunder att han sa att han mådde illa av de.
    Han skulle hamna på ett ungdomshem som ligger i Eksjö.22 mil hemmifrån!!!!!!!!Han har knappt sovit borta de senaste åren.
    Jag fick köra dit honom , till ett vilt främmande ställe som varken han elr jag fått tillfälle att hälsa på innan och lämna honom där.
    Där förväntas han att uppföra sig enl regelboken. Under vilka förutsättningar då undrar jag?
    Han har svår ADHD, ingen medicinering, förmodligen biverkningar av att de satt ut medicinen, blivit fråntagen sin mamma, den enda trygghet han någonsin haft,ett vilt främmande ställe med ett gäng tuffa pojkar.
    Han är rädd och ledsen men med hans diagnoser kan han inte säga det utan han skriker,fula ord och slår i inredningar,
    Då blir han bestraffad. Första anhalten är det sjunde rummet ,där man får vara ensam med en vårdare. Andra anhalten är isoleringen , dit de skickat min 13-åring flera gånger.
    Han blir satt i ett helt kalt rum i bara kalsongerna.Man tror att detta utspelar sig på 50-talet elr så men nu är vi 2009.
    När jag frågade honom om han va rädd så sa han mamma , 2 sitter här för droger,2 för alkohol,en för 7 inbrott och en för anstiftan till mord....man är ju inte trygg med alla precis.Han är minst där både till ålder och kroppsligt.
    Jag fick precis hem domen där det står fortsatt tvångsvård men det står också att 2§LVU kan tillämpas även mot föräldrar som uppfyller högt ställda krav vad gäller förmåga att tillgodose ett barns behov,det står att jag är en djupt engagerad förälder och gör allt som står i min makt för att hjälpa honom.
    Jag föreslog att man skulle placerat honom på ett skolveckohem då jag vill att han ska få betyg i skolan och klara av högstadiet och att han skulle få vara hemma hos sin trygghet på helgerna.
    Ändå väljer man att ha kvar honom på en låsbar instution.
    Min son mår jättedåligt och hans beteende blir bara värre och värre och jag kan inte som mamma göra någonting för att han ska få det bra.

Jag vill med denna texten varna alla som tror att de kommer få hjälp om de ringer och ber om det. Man ska veta riskerna också och hur det går till i verkligheten.Om ens barn kan bli LVU -placerat trots att det finns en fungerande förälder som uppfyller förmågan att tillgodose barnets behov och är villig till instaser så ska man ju ha med sig att då kan alla barn bli det.

• Svar på tråden de har låst in min son!
  • Anonym
    MisMatch skrev 2009-07-06 21:23:21 följande:
    Det är människor som arbetarSer man någon form av missförhållanden bör man ta upp det så det kan åtgärdasmen samtidigt ska man veta att man kanske inte alltid har hela bilden klar för sigså att ett barn som är placerat mkot sin vilja säger både det ena och det andra bör man ta med rejäl portion förnuft men ser man däremot missförhållanden bör man säga ifrån direkt
    Så du menar de ljuger då??
  • Anonym (LEDSEN)

Vet ni jag tycker vi lägger ner detta nu.Ni som valt att tro på mig, tack och ni andra som ff lever i fantasivärlden får vi hoppas aldrig behöver någon hjälp....sannolikheten att ni blir bemötta på helt fel sätt är betydligt större än att det blir på ett bra vis.Hoppas i allafall mitt budskap nått fram och sen vill jag bara tacka dig/er som gett mig några betydelsefulla länkar.

kram på er alla och håll i era ungar.....

• Queen70

Jag är ledsen TS men jag förstår uppriktigt inte vad du pratar om?? *paff*

De flesta av oss har bara efterlyst lite mer information så vi kan ge dit vettiga svar.

Anonym (LEDSEN) skrev 2009-07-06 21:45:30 följande:

Vet ni jag tycker vi lägger ner detta nu.Ni som valt att tro på mig, tack och ni andra som ff lever i fantasivärlden får vi hoppas aldrig behöver någon hjälp....sannolikheten att ni blir bemötta på helt fel sätt är betydligt större än att det blir på ett bra vis.Hoppas i allafall mitt budskap nått fram och sen vill jag bara tacka dig/er som gett mig några betydelsefulla länkar.kram på er alla och håll i era ungar.....
  • Anonym
    Queen70 skrev 2009-07-06 21:25:10 följande:
    Ok. även om ställen där det begåtts misstag kanske inte stängs så tror jag att betydliga åtgärer i alla fall vidtas, personal och chefer kanske får gå och det kanske drivs i ny regi. Om en sån sak uppdagas så är ju stället i alla fall så pass i fokus att man nog inte skulle våga annat än att verkligen arbeta med att detta inte skulle ske igen.Visst sker misstag. Jag tänker på den flicka som hade DS som bodde på nåt sånt ställe, som "lades ned" hela tiden för att hon ville upp och äta frukost före utsatt tid. Det är naturligtvis helt orimligt. Såna åtgärder ska tas till när det är fara för liv och hälsa.
    Såadan grep är livsfarliag poslen slude anväde de för länge sedanjust för at männsikor kan dö av de och då bör socialtjänten och vården också sluta anväde sådan grepp inna de dödar ännu fler barn/ungdommar eller vuxna!!

Bör överhutaget inte alls få tillåtas
  • Höströd
    Anonym (LEDSEN) skrev 2009-07-06 21:45:30 följande:
    Vet ni jag tycker vi lägger ner detta nu.Ni som valt att tro på mig, tack och ni andra som ff lever i fantasivärlden får vi hoppas aldrig behöver någon hjälp....sannolikheten att ni blir bemötta på helt fel sätt är betydligt större än att det blir på ett bra vis.Hoppas i allafall mitt budskap nått fram och sen vill jag bara tacka dig/er som gett mig några betydelsefulla länkar. kram på er alla och håll i era ungar.....
    Hej ledsen!

Jag har en son som är i farozonen för att det problem han har inte blir fixat innan han blir tonåring för BUP har inte gjort vad du skulle, tycker jag...

Men i mitt fall har och är soc ett stort stöd för mig och de har gjort och gör jättemycket för mig, jag har haft tur...

Men jag är väldigt rädd då min son har sociala problem och kan säkerligen halka i fel sällskap väldigt lätt, det har ju hänt förr då han gick vanlig skola, någon sa åt honom att göra en dum sak och han gjorde det utan att tänka...han har redan backat rejält vad gäller hans problem och nu vet jag inte riktigt hur han ska kunna gå i skolan över huvud taget eftersom inget fungerar även om han går i specialklass 5 elever och 2 pedagoger..

Hoppas det löser sig till det bättre för er och jag hoppas ni kan få in lite mer kompetenta männsikor som kan hjälpa dig och din familj...jag har inte läst allt i denna tråd...

Gå vidare och högre upp om det går...tidningen, polisen, fråga om det finns någon som kan hjälpa er med försvar i rätten utan att set ska kosta skjortan...
  • Lavish

Jaha hade väl fel om detta ändå . TS varför vill du inte berätta vad det är som har hänt som gjorde att du kontaktade soc för stöd?

• Höströd
    Lavish skrev 2009-07-06 22:03:58 följande:
    Jaha hade väl fel om detta ändå . TS varför vill du inte berätta vad det är som har hänt som gjorde att du kontaktade soc för stöd?
    Jag har för mig att TS skrev det innan, att det inte funkar i skolan och det är där problemen finns och bör ses över..självklart måste soc göra en övergripande utredning vilket gäller alla, men här verkar det som om det gått helt snett och man står maktlös eftersom det är svårt att veta hur man ska gå tillväga för att få rätt..
  • Lavish
    Höströd skrev 2009-07-06 22:27:30 följande:
    Jag har för mig att TS skrev det innan, att det inte funkar i skolan och det är där problemen finns och bör ses över..självklart måste soc göra en övergripande utredning vilket gäller alla, men här verkar det som om det gått helt snett och man står maktlös eftersom det är svårt att veta hur man ska gå tillväga för att få rätt..
    Jamen det beror ju helt på vad det är för problem i skolan. Om han är okoncentrerad är det absurt. Har han allvarligt skadat sig själv och andra genom agressivt våld förstår man ju att soc åtminstone har svårt att hantera situationen.
  • Höströd
    Lavish skrev 2009-07-06 22:30:33 följande:
    Jamen det beror ju helt på vad det är för problem i skolan. Om han är okoncentrerad är det absurt. Har han allvarligt skadat sig själv och andra genom agressivt våld förstår man ju att soc åtminstone har svårt att hantera situationen.
    Det finns många faktorer i skolan som kan vara utlösande faktorer för att en hel dag ska gå snett, dessa måste se över och göras en bedömning på för att han ska kunna gå kvar i skolan överhuvudtaget, det verkar inte ha gjorts något sådant utan bara beslutats...det finns många olika sätt att åtgärda problem i skolan..eftersom han har en diagnos är det ibland lite lättare att tex få stöd som en assistent...vilket min son inte kan få då han inte är diagnostiserad...
  • Anonym

Det står faktiskt i ts att han inte gjort något kriminellt.
    Så att han skulle ha skadat andra kan vi utesluta, eftersom det vore kriminellt.

Svar på tråden de har låst in min son!