• Anonym (LEDSEN)

de har låst in min son!

Min son är 13-år och inlåst...han har aldrig gjort något kriminellt,han har aldrig använt droger....han har ett problem...ADHD.
    En svår ADHD och för sådana barn finns ingen profsionell hjälp att få i skolvärlden.
    I stället blir han straffad och ifråntagen sin familj.Han är bara 13 år och vill inget hellre än att vara hemma hos sin familj.
    Jag va så dum att kontakta socialen då jag trodde att vi skulle få hjälp, jag va orolig för vad som kunde hända då jag tyckte att min sons beteende blev allt mer oroväckande. Men han hade inte hunnit göra något utan jag reagerade innan.
    Jag blev vid det tillfället lurad att skriva på ett LVU som lovades att hävas på måndagen.När måndagen kom så hade "de aldrig sagt så".
    Det som händer sen är fruktansvärt. De kontaktar inte mig överhuvudtaget trots upprepade försök från mig att få kontakt. via mail,telefon ochsåvidare..ända livstecknet jag får är när de skriver ett mail att de ska placera honom.
    Jag fick också besked om att jag fick inte vara med och välja ställe och vi hann inte åka och hälsa på.
    I samma veva (2 dagar innan) han skulle åka så satte de ut hans medicin,trots att hans doktor sagt vid upprepade tillfällen att man inte bara kan sätta ut den utan den måste trappas ner för annars kan man må psykiskt dåligt.De frågade inte ens mig som vårdnadshavare utan satte ut den på de grunder att han sa att han mådde illa av de.
    Han skulle hamna på ett ungdomshem som ligger i Eksjö.22 mil hemmifrån!!!!!!!!Han har knappt sovit borta de senaste åren.
    Jag fick köra dit honom , till ett vilt främmande ställe som varken han elr jag fått tillfälle att hälsa på innan och lämna honom där.
    Där förväntas han att uppföra sig enl regelboken. Under vilka förutsättningar då undrar jag?
    Han har svår ADHD, ingen medicinering, förmodligen biverkningar av att de satt ut medicinen, blivit fråntagen sin mamma, den enda trygghet han någonsin haft,ett vilt främmande ställe med ett gäng tuffa pojkar.
    Han är rädd och ledsen men med hans diagnoser kan han inte säga det utan han skriker,fula ord och slår i inredningar,
    Då blir han bestraffad. Första anhalten är det sjunde rummet ,där man får vara ensam med en vårdare. Andra anhalten är isoleringen , dit de skickat min 13-åring flera gånger.
    Han blir satt i ett helt kalt rum i bara kalsongerna.Man tror att detta utspelar sig på 50-talet elr så men nu är vi 2009.
    När jag frågade honom om han va rädd så sa han mamma , 2 sitter här för droger,2 för alkohol,en för 7 inbrott och en för anstiftan till mord....man är ju inte trygg med alla precis.Han är minst där både till ålder och kroppsligt.
    Jag fick precis hem domen där det står fortsatt tvångsvård men det står också att 2§LVU kan tillämpas även mot föräldrar som uppfyller högt ställda krav vad gäller förmåga att tillgodose ett barns behov,det står att jag är en djupt engagerad förälder och gör allt som står i min makt för att hjälpa honom.
    Jag föreslog att man skulle placerat honom på ett skolveckohem då jag vill att han ska få betyg i skolan och klara av högstadiet och att han skulle få vara hemma hos sin trygghet på helgerna.
    Ändå väljer man att ha kvar honom på en låsbar instution.
    Min son mår jättedåligt och hans beteende blir bara värre och värre och jag kan inte som mamma göra någonting för att han ska få det bra.

Jag vill med denna texten varna alla som tror att de kommer få hjälp om de ringer och ber om det. Man ska veta riskerna också och hur det går till i verkligheten.Om ens barn kan bli LVU -placerat trots att det finns en fungerande förälder som uppfyller förmågan att tillgodose barnets behov och är villig till instaser så ska man ju ha med sig att då kan alla barn bli det.

• Svar på tråden de har låst in min son!
  • MisMatch
    Anonym skrev 2009-07-06 21:25:44 följande:
    Så du menar de ljuger då??
    Nej
    eller jo

Jag har träffat barn som sagt att deras föräldrar slår dem och en massa mer allvarliga saker för att de varit osams med sina föräldrar just då.
    Jag har också träffat barn som ljuger om missförhållanden i familjehem/andra vårdplatser för att de vill hem.

Jag har träffat föräldrar som säger att allt är bra fast barnet/barnen tydligt visar (utan ord) att de far illa och i ett par fall faktiskt blir misshandlade verbalt eller fysiskt hemma.

Därför bör man kolla av fakta innan man reagerar även om man ALLTID ska lyssna på barn och föräldrar så bör man kolla av och se vad som hänt och inte bara rakt av gå bärsärkargång, det gynnar ingen alls.
  • MisMatch
    Höströd skrev 2009-07-06 21:57:09 följande:
    Hej ledsen!Jag har en son som är i farozonen för att det problem han har inte blir fixat innan han blir tonåring för BUP har inte gjort vad du skulle, tycker jag...Men i mitt fall har och är soc ett stort stöd för mig och de har gjort och gör jättemycket för mig, jag har haft tur...Men jag är väldigt rädd då min son har sociala problem och kan säkerligen halka i fel sällskap väldigt lätt, det har ju hänt förr då han gick vanlig skola, någon sa åt honom att göra en dum sak och han gjorde det utan att tänka...han har redan backat rejält vad gäller hans problem och nu vet jag inte riktigt hur han ska kunna gå i skolan över huvud taget eftersom inget fungerar även om han går i specialklass 5 elever och 2 pedagoger..Hoppas det löser sig till det bättre för er och jag hoppas ni kan få in lite mer kompetenta männsikor som kan hjälpa dig och din familj...jag har inte läst allt i denna tråd...Gå vidare och högre upp om det går...tidningen, polisen, fråga om det finns någon som kan hjälpa er med försvar i rätten utan att set ska kosta skjortan...
    vad har bup inte gjort?
    Träffas ni regelbundet?
    '

här jobbar de dels med barnet men främst med föräldrarna

Det är som NPF förälder otroligt viktigt att förstå att den främste behandlaren och den med det största ansvaret alltid är föräldern(om man inte placerar bort barnet)
    Bup tillhandahåller verktyg i form av bollplank och tips men själva arbetet utförs hemma

beroende på ålder på barnet så kan jag varmt rekommendera att ni ber om en psykolog från bup som jobbar med KBT och social träning.
    Då tar psykologen med barnet ut i de situationer som barnet har svårt för och det tränar både socialt och framförallt så får de ett bättre utrymme för samtal runt beteende och medvetandegöring
    Barnen ska inte idiotförklaras för NPF, de ska lära sig leva med sitt funktionshinder och måste göras medvetna om vad de själva måste göra för att få sitt liv att fungera utan krockar med andra. 
  • Molson Canadian
    Anonym skrev 2009-07-06 22:37:38 följande:
    Det står faktiskt i ts att han inte gjort något kriminellt. Så att han skulle ha skadat andra kan vi utesluta, eftersom det vore kriminellt.
    Någonting måste han ha gjort för att ett LVU ska ha gått igenom. Att bara ha ADHD medför inget LVU. Skulle jag ansöka om LVU på alla ungar jag har med ADHD, så skulle jag inte kunna ägna mig åt något annat.
  • MisMatch
    Höströd skrev 2009-07-06 22:34:59 följande:
    Det finns många faktorer i skolan som kan vara utlösande faktorer för att en hel dag ska gå snett, dessa måste se över och göras en bedömning på för att han ska kunna gå kvar i skolan överhuvudtaget, det verkar inte ha gjorts något sådant utan bara beslutats...det finns många olika sätt att åtgärda problem i skolan..eftersom han har en diagnos är det ibland lite lättare att tex få stöd som en assistent...vilket min son inte kan få då han inte är diagnostiserad...
    i skollagen står det att ALLA barn har rätt till stöd

Skolan får inte neka för han inte har diagnos
    men räkna med att få gå högre upp
    anmäl till skolverket om de inte ordnar skolan så sonen fungerar och trivs
  • MisMatch
    Molson Canadian skrev 2009-07-06 23:25:16 följande:
    Någonting måste han ha gjort för att ett LVU ska ha gått igenom. Att bara ha ADHD medför inget LVU. Skulle jag ansöka om LVU på alla ungar jag har med ADHD, så skulle jag inte kunna ägna mig åt något annat.
    hur många barn har du då?

Fast håller med

Men NPF barn är såklart extra utsatta, både för problematiska hemförhållanden och för att hamna på ond fot med både samhälle och skola.
  • Molson Canadian
    MisMatch skrev 2009-07-06 23:28:31 följande:
    hur många barn har du då? Fast håller med Men NPF barn är såklart extra utsatta, både för problematiska hemförhållanden och för att hamna på ond fot med både samhälle och skola.
    Tja... runt 30 - 35 i alla fall.

Hörde en psykiater härförleden som menade att ADHD inte är en konstant diagnos, utan föränderlig, och jag är benägen att hålla med om det. Det är ju också så att hur ADHD uttrycks är kraftigt påverkat av den miljö som vederbörande befinner sig i. Det finns barn med ADHD som pga stabila och trygga familjeförhållanden fungerar alldeles utmärkt där ADHD:n inte heller märks medan ADHD:n blir oerhört mycket tydligare när personen lever i en instabil och otrygg miljö. Jag tror att det finns barn som skulle ha fått diagnosen ADHD om de levde i en annan miljö än den de har och vice versa.
  • Anonym (Soc. sekr.)

Har inte läst hela tråden men förstår inte hur folk kan skriva att socialtjänsten omhänderta barn/ungdomar bara sådär och helt utan grunder? Som så många andra påpekat i tråden så är det länsrätten som fattar beslut om vård enligt LVU och inte socialtjänsten. Det ska då förligga en PÅTAGLIG risk för att den unges hälsa och utveckling skadas, det räcker alltså inte bara med en diagnos som grund. Dessutom är placering på HVB-hem och SIS-institution riktigt dyrt, dygnskostnaden ligger på cirka 3000-5000 kronor. Att placera någon är som ni kanske förstår riktigt kostsamt och de flesta kommuner har stora sparkrav på att minska sina placeringar . Så att säga att socialtjänsten placerar barn bara för att de vill utöva makt och helt utan grunder har totalt fel, tvärtom de gör allt för att minska sina placeringar=mindre kostnader för kommunen.

• Queen70

det tror jag också.

Molson Canadian skrev 2009-07-06 23:41:43 följande:

Tja... runt 30 - 35 i alla fall. Hörde en psykiater härförleden som menade att ADHD inte är en konstant diagnos, utan föränderlig, och jag är benägen att hålla med om det. Det är ju också så att hur ADHD uttrycks är kraftigt påverkat av den miljö som vederbörande befinner sig i. Det finns barn med ADHD som pga stabila och trygga familjeförhållanden fungerar alldeles utmärkt där ADHD:n inte heller märks medan ADHD:n blir oerhört mycket tydligare när personen lever i en instabil och otrygg miljö. Jag tror att det finns barn som skulle ha fått diagnosen ADHD om de levde i en annan miljö än den de har och vice versa.
  • Queen70

Lycka till med den...

Anonym (Soc. sekr.) skrev 2009-07-06 23:42:06 följande:

Har inte läst hela tråden men förstår inte hur folk kan skriva att socialtjänsten omhänderta barn/ungdomar bara sådär och helt utan grunder? Som så många andra påpekat i tråden så är det länsrätten som fattar beslut om vård enligt LVU och inte socialtjänsten. Det ska då förligga en PÅTAGLIG risk för att den unges hälsa och utveckling skadas, det räcker alltså inte bara med en diagnos som grund. Dessutom är placering på HVB-hem och SIS-institution riktigt dyrt, dygnskostnaden ligger på cirka 3000-5000 kronor. Att placera någon är som ni kanske förstår riktigt kostsamt och de flesta kommuner har stora sparkrav på att minska sina placeringar . Så att säga att socialtjänsten placerar barn bara för att de vill utöva makt och helt utan grunder har totalt fel, tvärtom de gör allt för att minska sina placeringar=mindre kostnader för kommunen.
  • Anonym
    MisMatch skrev 2009-07-06 23:19:57 följande:
    Nej eller joJag har träffat barn som sagt att deras föräldrar slår dem och en massa mer allvarliga saker för att de varit osams med sina föräldrar just då.Jag har också träffat barn som ljuger om missförhållanden i familjehem/andra vårdplatser för att de vill hem.Jag har träffat föräldrar som säger att allt är bra fast barnet/barnen tydligt visar (utan ord) att de far illa och i ett par fall faktiskt blir misshandlade verbalt eller fysiskt hemma.Därför bör man kolla av fakta innan man reagerar även om man ALLTID ska lyssna på barn och föräldrar så bör man kolla av och se vad som hänt och inte bara rakt av gå bärsärkargång, det gynnar ingen alls.
    De gynnar ingen alls att man tror at alla barn & föräldrara ljuger bara för at några gör de.

Inte heller gynnar de någon att använda grep som polens sluta med för flera år seedan just för att de farliga och folk slutar andas och dör!
    Inte heller gyar de någon att låsa in barn/ungdommar i ett rum heller.Och de går inte att jämföra med at man själv låser in sig eller at barn/ungdommar låser in sig själva för då öppnar när man själv vill inte när andra vill och tycker de ok.
Svar på tråden de har låst in min son!