• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Åkt ambulans?
  • stinamaria

Svimmade ute och slog upp pannan så ambulansen fick komma och hämta mig

• Cinza

1: gången p.g.a kraftig blodförlust
    2.a gången p.g.a hjärnblödning

Sedan har jag åkt sjuktransport mellan sjukhusen innan en blindtarmsoperation, men det är ju inte en riktig ambulans.

• norgesessan

Jag själv tre gånger (andra som tillkallade ambulans, jag var avsvimmad), sen har jag varit med pojkarna minst 3 gånger när dom har fått feberkramper och andra kramper...Vi har åkt in akut med vår bil med (bor 5 minuter ifrån).

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Jenniesmamma

2 gånger har jag åkt,vad jag kan komma på nu.

1 gång när jag blev drogad på krogen,och inte var kontaktbar.
    Andra gången var när jag (fast det visste jag inte då) fick en sånt kraftig gallstensanfall så jag svimmade och min man fick inte liv mig och var inte kontaktbar. Fick reda på sen att det var gallsten jag hade,men vi visste inte det då och min stackars man blev jätte rädd

• hejlis
    Eisa skrev 2009-07-09 13:17:13 följande:
    Jamen här i Norrland är det mer "åh fan, jag bröt benet, jag lindar det när jag kommer hem och tar en sup så blir det nog bra" och så åker de inte in förrän de får kallbrand i benet och är nära döden, och då tar de sin egna bil.I södra Sverige är det mer "jag lärde mig i skolan att läkare ska man lita på så jag ringer ambulans när jag inte mår riktigt bra"
    bor i stockholmområdet, får väl räknas som de södra delarna iaf. Kan nog bara hålla med...många som, tyvärr, ringer ambulans av de allra konstigaste orsaker...
  • Mandel

1 gång.

Hade genomgått en operation där jag fick åka hem samma dag. På kvällen började det blöda massor ur såren och en gång stod blodet som en fontän ur ett av hålen...
    Vi kunde inte hejda blodflödet och ringde akuten som vägrade svara...
    Till slut skickade larmcentralen en ambulans för att någon skulle ta hand om mig.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • mia567

Alla gånger som barn

1. Några månader gammal, feberkramp och slutade att andas
    2. Hjärnskakning hos dagmamman, hon ringde ambulans men jag hade nog kunnat åka Taxi också.
    3. Jättehög feber, var på vårdcentralen och dom ringde ambulas.
    4. Mellan ett sjukhus och ett annat, i samband med sjukdomen i nr.3
    5. Samma som ovan.

• norgesessan

Ang. södra sverige...min sambos pappa hade njursten och behövde åka in, han ringdde efter taxi, gick ur, kunde självklart inte stå upp rakt...Taxin ville inte köra honom för dom trodde han var full, så han fick ringa efter ambulans istället....(bor lika nära som oss)

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • NoMercy
    hejlis skrev 2009-07-09 13:53:31 följande:
    bor i stockholmområdet, får väl räknas som de södra delarna iaf. Kan nog bara hålla med...många som, tyvärr, ringer ambulans av de allra konstigaste orsaker...
    Finns studier som visar att det är så. Norrlänningar är sjukare när dom åker ambulans. Eller rättare sagt, folk utanför storstäder åker mindre i onödan och har mer vårdbehov när de väl åker.
Svar på tråden Åkt ambulans?