• Anonym (undrande)

Ingen rätt att kräva ansvar från en bonusförälder!

Bäst att vara anonym eftersom jag vet att jag antagligen kommer att få kollossalt med mothugg för mina åsikter..
    Jag har själv två bonusbarn. Jag TYCKER OM DEM, jag RESPEKTERAR DEM jag gör roliga saker MED dem och som sagt, de far verkligen inte illa som individer.

Det som jag stör mig på nåt så ofantligt är att vissa människor tycks tro att man kan kräva av bonusföräldern att lägga ner sin lediga tid, kraft och energi på barn som inte är deras.
    Varför??!!!
    Ansvaret och den jobbiga biten, det anser jag är BIOFÖRÄLDRARNAS, ingen annans. Visst, om någon frågar mig snällt om jag skulle kunna skjutsa deras barn nån enstaka gång, eller passa dem eller så, klart man ställer upp om man kan! Men att KRÄVA det?!
    Nä, det är så fräckt att det finns inte när bioföräldrar beklagar sig över t ex att man som bonusförälder inte är med i barnuppfostran (va??!!) eller som att det skulle vara en självklarhet att ens lediga tid (semestrar, föräldraledighet etc) ska gå åt att passa nån annans barn?!
    Jag är bonusförälder, och jag gläds över mina bonusbarn, tycker om när de kommer till oss, intresserad av deras liv och allt, men att håna mig och flera av oss bonusföräldrar med att "Du köpte hela paketet", "Du visste vad du gav dig in på" "lämna förhållandet för det stackars barnets bästa" det blir jag så less på, för det ÄR ett hån, eftersom vi faktiskt GÖR vårt bästa, men får skit för det.

Som bonusförälder har man t ex ingen rätt att spendera egen tid med sitt första barn, för då är det synd om bonusbarnen. Sen att samma bonusmamma har gjort allt som står i hennes makt all övrig tid för att bonusbarnen ska ha det bra, det är det ingen som tänker på.

Som bonusförälder har man heller ingen rätt att beklaga sig över att man är tvungen att vika sig dubbel ibland för att vardagslivet ska fungera, men det är det heller ingen som tänker på, för det är ju alltid synd om bonusbarnen (som ju trots allt har sammanlagt 3-4 föräldrar som finns där för dem (men det är det naturligtvis ingen som tänker på heller).

Ansvaret för barn ligger på FÖRÄLDRARNA och ni ska f-n vara glada att vi bonusföräldrar ställer upp som vi gör på era barn!!!!!!!
    DET är min åsikt, den står jag för och jag tycker ni ska tänka er för innan ni kommer med "ni visste vad ni gav er in på"-tjafset, eftersom vi valde MANNEN, inte barnen även om de också självklart är inkluderade i familjen!

• Svar på tråden Ingen rätt att kräva ansvar från en bonusförälder!
  • Anonym (Lele)

Jo, men ANSVARET ligger hos bioföräldrarna...
    självklart KAN man hjälpas åt gällande barnen när man är en familj, men det är aldrig en styvförälders ansvar att göra det...en styvförälder har all rätt att välja bort något som rör barnen för något han/hon hellre vill göra eller måste göra. För en bioförälder skall barnen komma på första plats, en styvförälder bestämmer själv vilken plats styvbarnen kommer på, och då kan det ibland bli 10:e plats. Inte konstigt alls!

Meli skrev 2009-07-25 16:46:07 följande:
    Anonym 220 Precis! Jag tycker det hade känts konstigt om jag hela eftermiddagen hade fixat med barnen all tid som det tar, badat dem själv, fixat läxor, skjutsat hit och dit. Medan han satt framför datorn eller nåt. Klart att man måste dela på allt jobb om man är en familj. Inkl jobbet med barnen. Annars är man ju ingen familj.
  • puss
    Anonym (undrande) skrev 2009-07-25 20:25:46 följande:
    Vad??!! Det är ju som att indirekt säga att personer med barn sedan tidigare är ett stort minus/belastning/handikapp?!
    och så är det det låter i dessa trådar.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Mittilvet

Vad??!! Det är ju som att indirekt säga att personer med barn sedan tidigare är ett stort minus/belastning/handikapp?!
    Kan inte annat än skriva under
  • Anonym
    puss skrev 2009-07-25 19:42:51 följande:
    jävligt bra sagt av mig!!
    Håller med!
  • Anonym

newsflash: Barn sedan innan uppfattas som en belastning för de alldra flesta män.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-26 22:52:28 följande:
    newsflash: Barn sedan innan uppfattas som en belastning för de alldra flesta män.
    ...och inte alltid endast av männen ....big surprise
  • Anonym (Lele)

....Och ABSOLUT inget konstigt med det...det ÄR en belastning!

Anonym skrev 2009-07-27 00:14:31 följande:
    ...och inte alltid endast av männen ....big surprise
  • nika
    Anonym skrev 2009-07-25 12:49:20 följande:
    I min närhet är det oftare männen som har tagit till sig bonusbarnen på ett bra sätt än att kvinnorna har gjort det. Men det är nog individuellt hur man är som person. Jag tror att ett stort problem är att när man har skilt sig så pratar man knappast gott om sitt ex, det finns oftast en orsak till att man skilt sig, därför får den nya partnern givetvis en starkt färgad bild av exet. Ett annat problem är svartsjuka och rädsla för att ens partner ska sakna sitt ex. I en del fall försöker partner motverka detta genom att prata skit om exet för att på så vis visa sin kärlek till den nya partnern.Men visst kan du ha rätt i att problemet kan ligga hos både ett bittert och korkat ex som hos mannen själv. Men varför tillåta att exet påverkar den egna familjen så mycket? Det ansvaret ligger endast hos mannen och till viss del hos mig själ som ny partner. Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att ändra på någon annan, speciellt ett ex. Alltså är det enda jag kan göra ändra på mig själv och min inställning och mitt sätt att hantera problemet. Att skylla på ett ex hjälper inte och leder inte heller till en konstruktiv lösning istället fastnar man i en massa negativt tänkande som går ut över såväl den egna relation som barnen.
    Männen har inte samma krav på sig att fixa och dona för andras barn som kvinnor har varken från sin omgivning eller från sig själva. Därför fungerar det bättre. En del kvinnor har kommit på att det är bättre att lägga sig på "männens nivå" men de anses kalla och inte värda att själva ha barn "med den inställningen". Rena rama 1800-talet och det är de biologiska mammorna som är tuffast i sina omdömen om andra kvinnors insatser för deras barn.

Om en bonuspappa gör något öht är det ju bara ett plus som visar vilken fin människa han är. En kvinna däremot förväntas gå fullt ut (fast aldrig lägga sig i) och all mammaservice hon inte gör läggs till minuskontot när man bedömmer hennes insatser och hur "varm" hon är som människa.

När det är exet som är problemet kan man inte bara ändra sin inställning så blir allt bättre. Rubbade människor finns det av alla sorter och när de är föräldrar får de ibland hållas alltför långt och länge - för barnens skull. Att ta upp problemet här på FL kan ge perspektiv och stöd för bonusföräldren. Senare kan det leda till handling. Man kan vidta en mängd åtgärder som begränsar hur aktivt en människa kan jävlas. Det är en process att inse att man ibland måste vidta åtgärder men en del människor stoppar inte själva. De måste stoppas.
  • nika
    puss skrev 2009-07-25 19:41:48 följande:
    skitprat. när man lever ihop delar man hela livet. man kan inte tex bli ihop med en person i rullstol, och sen ba "men gu va jobbigt, jag vill inte va ihop med en RULLSTOL" liksom. eller nån som har skulder, då delar man på det, eller vad som helst. delar man liv så delar man vad livet innehåller.
    Inga problem om han ansvar för sin rullstol eller skulder själv, men om han börjar behandla mig som en personlig assistent eller bank möter jag inte upp.
  • Tezz72
    nika skrev 2009-07-27 12:02:06 följande:
    Männen har inte samma krav på sig att fixa och dona för andras barn som kvinnor har varken från sin omgivning eller från sig själva. Därför fungerar det bättre. En del kvinnor har kommit på att det är bättre att lägga sig på "männens nivå" men de anses kalla och inte värda att själva ha barn "med den inställningen". Rena rama 1800-talet och det är de biologiska mammorna som är tuffast i sina omdömen om andra kvinnors insatser för deras barn. Om en bonuspappa gör något öht är det ju bara ett plus som visar vilken fin människa han är. En kvinna däremot förväntas gå fullt ut (fast aldrig lägga sig i) och all mammaservice hon inte gör läggs till minuskontot när man bedömmer hennes insatser och hur "varm" hon är som människa.När det är exet som är problemet kan man inte bara ändra sin inställning så blir allt bättre. Rubbade människor finns det av alla sorter och när de är föräldrar får de ibland hållas alltför långt och länge - för barnens skull. Att ta upp problemet här på FL kan ge perspektiv och stöd för bonusföräldren. Senare kan det leda till handling. Man kan vidta en mängd åtgärder som begränsar hur aktivt en människa kan jävlas. Det är en process att inse att man ibland måste vidta åtgärder men en del människor stoppar inte själva. De måste stoppas.
    WORD
Svar på tråden Ingen rätt att kräva ansvar från en bonusförälder!